DPB chce nakúpiť aj takmer 50-metrové obojsmerné električky

V Bratislave by mohli v budúcnosti jazdiť aj električky s dĺžkou 49 metrov.

Dopravný podnik Bratislava pokračuje vo vyhlasovaní verejných súťaží na dodávateľov nových vozidiel. V najnovšej súťaži bude hľadať možného dodávateľa veľkokapacitných obojsmerných električiek s dĺžkou maximálne 49 metrov a s prepravnou kapacitou aspoň 345 cestujúcich pri 5 os./m2. Výsledkom bude štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 60 takýchto električiek v predpokladanej hodnote 404,5 mil. €. Na úvod by chcel DPB kúpiť aspoň 10 električiek. Nákup električiek bude možný jedine po prípadnom získaní nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ.

Dopravca by chcel takýmito električkami posilniť najvyťaženejšie linky, kde už štandardné veľkokapacitné električky s dĺžkou 32,5 metra nestačia.

Doplnené:

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 90 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Vozidlo by malo mať čo najmenší počet rôznych typov dvojnápravových podvozkov s pevnými dvojkolesiami (otočný, neotočný, motorový, bezmotorový). Pre predĺženie životnosti kolies musí byť viac ako polovica podvozkov plne otočných, pričom plne otočné musia byť krajné podvozky. Životnosť obručí kolies musí byť najmenej 450 000 km. Električka musí byť vybavená dvoma zberačmi prúdu, napájaná však vždy iba z jedného zberača. Podporu napájania z trakčného vedenia majú zabezpečiť krátkodobé akumulátory schopné nabiť sa rekuperáciou pri brzdení a dodať energiu pri rozjazde s cieľom obmedzenia odberu prúdu z trolejového vedenia. Požadovaná je aj funkcia núdzovej jazdy v krátkom beznapäťovom úseku s využitím palubnej batérie.

Súťaže sa môže zúčastniť uchádzač, ktorý za posledných 10 rokov dodal minimálne 5 nízkopodlažných (75 % plochy pre státie) električiek dĺžky aspoň 40 metrov a minimálne 5 nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm. Požadovaná lehota na dodanie električiek je 34 mesiacov (pri objednaní do 20 električiek) až 41 mesiacov (pri objednaní viac ako 40 električiek).

Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Súťažné podklady komplet: tu.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: upravovač fotiek #208:
Pravda, na ten Transtech stale zabudnem.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Petto #207:
Škodovka taký model vyrába:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Artic
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_36T
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_37T
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_38T

Aj keď to pôvodne vyvinul Transtech, ktorý Škoda kúpila (najprv získala 75% podiel v roku 2015, zvyšok v roku 2018, čím vlastní 100%).

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Transtech
Reply on: upravovač fotiek #206:
Vie urobit SKodovka taky model ? 2. a 4.clanok si urobil s 2 podvozkami otocnymi . Da sa to aj na 1000 ? Je to zrejme rovnako riesene ako brnenska 45T len ta je na 1435.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: TramLover #205:
Viď môj príspevok #121. Predpokladám, že to bude niečo podobné ako som nakreslil na báze 30T.
Myslím, že po skonkretizovaní podkladov je jasné, že keďže viac, ako polovica podvozkov musí byť plne otočných, tak zjavne vloženie dvoch článkov do súčasných 29T/30T nebude stačiť. Som zvedavý na vývoj tejto súťaže 🙂
Reply on: Mhr1 #203:
Takto, keby chceli obstarať 40x jednosmerných 32m miesto tých 20/20 a z týchto 60 že by bolo 30/30 to by bol asi ideálny stav...
Aj tak by sme mali 40 krátkych a 30 dlhých obojsmerných vozov čo by bolo v dlhej budúcnosti postačujúce 🙂

Lenže pražská sieť vďaka jej variabilnosti by nám mala byť príkladom...
Lebo aj do Petržalky by bolo vhodné mať 2 trate kvôli variabilite, samozrejme aj iné trate... Ale toto bol len príklad 🙂
Reply on: Ma178rek #202:
Veď na to poukazujem. Pražských 63 je výrazne menšie percento z celkového stavu vozového parku ako bratislavských 40. To je podstatne vyšší podiel už teraz. Také dlhé električky a polovica sedadiel proti smeru jazdy, menej sedadiel, než by zodpovedalo dĺžke vozu atď. Veľa dverí na údržbu, vyššia cena pri nákupe... Tých nevýhod obojsmerných je podstatne viac. Jednosmerné majú len jednu jedinú nevýhodu - nedajú sa otočiť uprostred trate a vyžadujú vždy slučku, objazd okolo bloku alebo vratný triangel. No a táto jediná nevýhoda sa dá jednoducho odstrániť už teraz, a to tým, že 25-30% vozového parku tvoria obojsmerné električky. Je samozrejme, že je dobré ich mať, ale v meste vybavenom slučkami na všetkých koncoch ich viac naozaj netreba. Mestá s tradíciou električkovej dopravy, kde boli od dávna slučky (Viedeň) kupujú stále jednosmerné vozy. A takýchto príkladov by sa našlo veľa.
Reply on: Mhr1 #201:
Hej len tempo výstavby v Prahe je úplne inde... Ak by sme na všetko našli peniaze máme 60 32m a 60 49m električiek... Pri vylukach super, ale reálne bude využiteľnosť obojsmernosti minimálna... Ibažeby malo mesto plány o ktorých nevieme...
Reply on: MatejBA #188:
V Prahe bude obojsmerných električiek presne 63 (9051-9113). Tuším 6 ešte chýba.
Reply on: S499.1023 #185:
Ja si pamätám tie Ďáblice.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Adam3 #198:
Akože vízie sú to pekné. Realita? To by som musel použiť nespisovné slová...
Reply on: MatejBA #190:
Presne na toto som myslel v prispevku nizsie ked som sa vyjadril o "x novych tratiach". Ano, momentalne to vyzera biedne a mozno do 2030 nic nove nebude, ale pri zivotnosti elektriciek 50+ rokov tych trati, kde v konecnom dosledku budeme radi, ze sme v 2024 objednavali obojsmernost moze byt viac. A rozhodne lepsie byt flexibilny a linkove vedenie prisposobovat cestovnym prudom ako elektrickovej vyprave a umelo spajat linkami radialy s uvratovymi konecnymi, pripadne prekopavat linkove vedenie kvoli vyluke ako v Prahe.
Reply on: Majo #195:
Terazky tu máme veľa rôznych Majov 😁.
Reply on: Ike #181:
Dnes už máš cca 25 % električkových vlakov obojsmerných (2xT = 1 vlak). Kaliforňan sa používa iba na zatvorenom zvršku, pokladá sa na betón/asfalt. Na otvorenom zvršku (neplatí pre pevnú jazdnú dráhu) sa dá na druhej strane pomerne jednoducho nainštalovať a odinštalovať výhybka. Koľajové spojky mali byť už dávno, kvôli bezpečnosti a rýchlosti "po hrote" (napr. pri Štrkoveckom jazere, za zastávkou Pekná cesta, za zastávkou Záluhy).
Reply on: S499.1023 #186:
Nie, prečo? A akú by malo logiku dať si 2 podobné nicky? 😀 Už asi 2 desaťročia mám iba tento nick, nepotrebujem sa za nič skrývať.
Reply on: upravovač fotiek #193:
To uz znie lepsie. Docasne by sa mohli aj zamenit konecne L50 a L70. Fakt nie je dnes potrebne aby sla L50 v poobednej spicke kazdych 7-8 minut k Auparku s par ludmi a L70 s 15Min narvana pod Most SNP. Posilnenie L70 nevidim realne ked sa dnes setri viac ako pridava.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Petto #192:
Zabudol som napísať ze linka 40 by bola predĺžená pod Most SNP, električková trať by bola zároveň BUS pruh.
Reply on: upravovač fotiek #191:
Až na na tu 70 OK. Lebo si urval spojenie Nivy - Most SNP co by si mal čím skôr vymazať ten návrh.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Viko #189:
Linka po "hríbíky" má určite zmysel, konkrétne v trase Riviéra - nábrežie - Eurovea - Mlysnké nivy (ukončenie pred Bajkalskou v prvej etape). Na oboch koncoch úvrať. Voidlá 30T. 29 skrátneá po Riviéru. 70 po Ružovú dolinu. 50 obojsmerne cez Apollo.
Reply on: Viko #189:
Lahsie to je, ale bude sa to aj realne tak robit? Je podla mna dost kandidatov/moznych tras na to, aby sa niekde zacala robit trat s uvratou a rozsirila siet (Harmincova - Patronka - Prazska - Stefanikova; Sad Janka Krala - Aupark; Jungmannova - ZST Petrzalka; Farskeho - EKUBA; Astronomicka - Avion - Letisko; Stare mesto - Pristavna - Vlcie Hrdlo - Vrakuna; Vajnory; Bory; DNV; prepoj Racianskej - Vajnorskej - Ruzinovskej radialy; okruh Kosicka; hocico nove (a vsetky veci myslene robene po etapach)) ale ked sa tu nevie postavit nova trat na rovine v koridore na tom urcenom, kde mesto vlastnilo vsetky (alebo skoro vsetky) pozemky... realne si nemyslim, ze pred 2030 sa vobec zacne nieco realne nove stavat.