Modernizácia Ružinovskej radiály

Opis projektu

Pôjde o modernizáciu jestvujúcej dvojkoľajnej električkovej trate v úseku od Amerického nám. po zastávku Chlumeckého v Ružinove okrem úsekov zrekonštruovaných v rokoch 2008 a 2010. Modernizácia tak bude rozdelená na tri úseky:

  1. Americké nám. – križovatka Krížna x Legionárska
  2. križovatka Krížna x Legionárska – zastávka Líščie nivy (len menšie úpravy, najmä zastávok, výmena výhybiek na Trnavskom mýte)
  3. zastávka Líščie nivy – križovatka Ružinovská x Čmelíkova

Z dôvodu plánovaného predĺženia električkovej trate k pripravovanej železničnej zastávke Ružinov v blízkosti zastávky MHD Súhvezdná, predmetom rekonštrukcie nebude ani zastávka Astronomická a súčasné obratisko.

Najdôležitejšie zmeny oproti existujúcej trati:

  • zlepšenie prestupu medzi električkami a trolejbusmi na Americkom námestí, preloženie električkovej trate bližšie k parku,
  • zlepšenie prestupného bodu Krížna,
  • celková rekonštrukcia Krížnej ulice "od fasády k fasáde" od Amerického nám. po Legionársku,
  • doplnenie bezbariérových prístupov na zastávky a všeobecne zlepšenie prístupov na zastávky,
  • redukcia počtu priecestí cez električkovú trať a tie, ktoré zostanú, budú riadené,
  • možnosť jazdy autobusov MHD po električkovej trati na časti Ružinovskej ul., čím sa zlepší prestupovanie (zastávky Nemocnica Ružinov a Herlianska budú riešené ako združené, rovnako aj zastávka Tomášikova smerom z centra),
  • zabezpečenie preferencie električiek na križovatkách,
  • trať v úseku Líščie nivy – Čmelíkova navrhnutá na rýchlosť 65 km/h,
  • koľajová trať typu pevná jazdná dráha s protihlukovými prvkami,
  • zazelenanie niektorých úsekov trate (Bajkalská – Stropkovská, Herlianska – Tomášikova (iba smer do mesta), Tomášikova – Čmelíkova),
  • vybudovanie novej meniarne v obratisku Astronomická.

Aktuálny stav (k 1/2025)

Projektová príprava začala v októbri 2014 po uzavretí zmluvy o dielo so zhotoviteľom, firmou Dopravoprojekt, pričom projektové práce a získanie stavebných povolení bolo požadované do 14 mesiacov. V roku 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA, v rámci ktorého bolo rozhodnuté, že vplyv projektu na životné prostredie nebude posudzovaný. Pri príprave projektovej dokumentácie bol zaznamenaný výrazný časový sklz, ktorý spôsobil neukončenie prvej časti projektu projektu (časť Projektová dokumentácia) získaním stavebného povolenia do pôvodne plánovaného decembra 2015, čím sa znemožnilo financovanie cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD). V nadväznosti na to bola s riadiacim orgánom OPD ukončená zmluva o nenávratnom finančnom príspevku dohodou. Mesto v januári 2016 vrátilo dovtedy vyčerpané finančné prostriedky na účet riadiaceho OPD a v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) opätovne predložilo novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok na príslušný riadiaci orgán. Súčasne bolo potrebné vysúťažiť nového poskytovateľa služieb, keďže v termíne do 14 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o dielo nepredložil zhotoviteľ Dopravoprojekt, a.s. vecné plnenie zmluvy vrátane získania stavebného povolenia a nebol podpísaný časový dodatok.

Ku dňu 17.12.2015 bolo financovanie projektovej dokumentácie modernizácie zaradené do zoznamu projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), čo je predpokladom na získanie nenávratného finančného príspevku z Kohézneho fondu EÚ. Žiadosť o NFP na projektovú dokumentáciu bola schválená a podpísaná v priebehu jesene 2019.

V júli 2018 magistrát hlavného mesta vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu Ružinovskej radiály. Vítazom súťaže sa opäť stala spoločnosť Dopravoprojekt. Zmluva s víťazom bola uzatvorená v októbri 2019. V roku 2020 bol uzatvorený dodatok k zmluve, ktorý zahŕňa zmenené požiadavky mesta na projektovanie Amerického nám., Krížnej ul. a križovatky Ružinovská - Tomášikova.

Projektová dokumentácia mala byť pôvodne vypracovaná do leta 2021, ale pre pretrvávajúcu mimoriadnu situáciu z dôvodu pandémie bol termín predĺžený do decembra 2022.

V marci 2023 bolo pre projekt modernizácie Ružinovskej radiály vydané územné rozhodnutie. V priebehu rokov 2023 - 2024 mesto zabezpečovalo vysporiadavanie pozemkov potrebných pre stavbu ako aj pre umiestnenie dočasnej meniarne na Legionárskej ulici. V polovici leta 2024 začalo mesto obstarávať stavebný dozor pre túto stavbu.

Stavebné povolenie na najdôležitejšie objekty stavby (električková trať) vydal Bratislavský samosprávny kraj v auguste 2024. Následne však boli voči stavebnému povoleniu podané odvolania. Ministerstvo dopravy ako odvolací orgán následne vydané stavebné povolenie zrušilo, preto bolo stavebné konanie obnovené na konci januára 2025. Stavebné povolenie pre rekonštrukciu uličných priestorov pozdĺž električkovej trate bolo vydané v decembri 2024.

V decembri 2024 začalo mesto realizovať prípravné trhové konzultácie pred vyhlásením verejného obstarávania na zhotoviteľa prác. Samotné obstarávanie zhotoviteľa bolo vyhlásené v januári 2025.

Projekt prestavby trate na Americkom a Odborárskom nám. (zdroj: Dopravoprojekt, a.s.)

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Modernizácia existujúcej električkovej trate v úseku Americké nám. – križovatka Ružinovská x Čmelíkova
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3,75 km dvojkoľajne (bez úseku, kde nebude upravovaná samotná trať)
  • Počet modernizovaných zastávok: 9
  • Rozchod: 1000 mm
  • Maximálna prevádzková rýchlosť: 50 km/h, v úseku Líščie nivy – Čmelíkova 65 km/h
  • Predpokladaný termín realizácie: 2025 – 2027 (30 mesiacov)
  • Predpokladané náklady: 95 mil. € bez DPH
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ (projektová dokumentácia) / Program Slovensko (realizácia), štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s.

Ďalšie informácie

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Ma178rek #93:
Problém je ten, že mesto nechce dokončiť severný obchvat, niečo ako severná tangenta pritom tu reže dopravu. Aj včera status pána primátora o Novom Lide. Čo som našiel život tam má 12+ tisíc ľudí, pracovať + chodiť tam za zábavou ďalších 20 tisíc ľudí, keďže tam majú vyrásť ďalšieho kancelárie a obchodné priestory (máme najviac m² obchodných plôch na obyvateľa v Európe, stovky tisíc m² nevyužitých kancelárskych priestorov, ozaj treba ďalšie?) a všetci tí ľudia tam budú jazdiť buď cez Prístavný Most a Apollo po Einsteinovej (však má podľa primátora 8 pruhov, aký problém, škoda že mosty majú len po 4 pruhy) a odjazd bude zase len po Einsteinovej buď smer Lanfranconi, alebo sa budú využívať nadjazd pri Auparku, aby sa dostali smer Prístavný most, či Apollo, alebo cez Most SNP do centra. Naplánované MHD tam nikde nevidíš, jediné spomenuté je električka do Petržalky, ktorá už teraz nestíha a nebude stíhať ani potom a aby som nezabudol, pešia lávka cez Dunaj do Eurovea, kde zase tie spoje sú také, že čo ďalej? Nehovoriac o tom, že na to, aby si sa dostal na zastávku MHD, tak budeš musieť šliapať podľa toho kde si od 300m po 1800m k existujúcim zastávkam. Samozrejme, môžeš tam zaviesť autobusové linky, ale odkiaľ zoberieš šoférov? Sa zrušia zase iné linky? V realite to vyzerá tak, že 30 tisíc ľudí bude odkázaných na jedinú prístupovú cestu Einsteinovu, alebo to, že si to pešo podľa toho čo bude odšliapu k TPD, k Ekonomické univerzite, k Eurovee alebo na zastávku Most Apollo. A čo som pozeral, tak podľa vizualizácií, zrejme zmizne aj cyklotrasa čo je teraz na hrádzi medzi Mostom Apollo a Starým Mostom a asi to nahradia nejakým bulvárom so spoločným priestorom pre cyklistov a chodcov (komu sa to nezdá, že však bude to dobrý nápad, odporúčam vyskúšať bratislavské nábrežie medzi Mostom SNP a Lanfranconi, to je otras sa tade presúvať bicyklom).
Reply on: si #90:
Zlepšenie pre MHD je super ale takto rapídne zhoršiť IAD bude za trest...
Áno ak je cieľ odstrániť auta z centra tak to má zmysel ale celá tá slučka okolo tej budovy je nedomyslena
Reply on: Viko #91:
tak neviem no, ale kdesi od nam f. zupku sa asi malokto bude dobrovolne trcat na zahradnicku....
a pozri sa ako vyzera zakreslenie.....
Reply on: si #90:
A načo by preboha tranzitná doprava chodila okolo celého bloku? Veď stačí, že pôjde po Záhradníckej...
Reply on: magistra #88:
nuz, obyvatelia dotknutych domov sa urcite "podakuju" za "tranzitnu" dopravu z kriznej ktora ich doteraz "lizala" v dlzke cca ~20 metrov a po novom bude povinne obchadzat okolo celeho bloku
urcite z toho budu mat lepsi vzduch na dychanie 😃

a tiez chybajuce lave odbocenia v smere od spitalskej na majkovu a z americkeho namestia na kriznu a zahradnicku potesi asi mnohych (a da sa ocakavat ze nasledne sa budu otacat na roznych na to "vhodnych" miestach.....
Reply on: magistra #88:
Choď vrátiť vodičák.
Reply on: lamark #68:
Ten návrh kľučkovania pri Avione je úplne úžasný. Tam chytia motovicu aj tí najzarytejší abstinenti. Podobné choré návrhy môžme vidieť aj pri návrhu trate do Podunajských Biskupíc.
Reply on: Geravy #59:
Mohli ste plne pomenovať riešenie Amerického námestia ako choromyseľné. Namiesto zjednodušenia a zvýšenia prehľadnosti dopravného uzla totálny chaos pre všetkých.
Reply on: N/A #84:
Zvýšiť napätie trolejí z 8kN na 15 kN?
Reply on: S499.1023 #83:
Zvýšiť napätie trolejí na trati. Zo 600 V DC na 750 V DC. Lebo toto vysokokapacitné vozidlo potrebuje 750 V DC na to aby fungovalo. Ružinovská radiala je tiež hodne preťažená.
Reply on: N/A #82:
Myslíš zvýšiť napätie v tvojom prístroji na elektrokonvulzívnu liečbu?
Môžu zvýšiť napätie a koľajový rozchod
Môžu pridať bezpečnostné dvere, oplotiť radiálu pridať podjazdy a podchody pre peších. Tak to bude o dosť bezpečnejšie a môžu dať aj napájaciu koľaj. O rozšírení som predtým hovoril to si prečítajte nižšie v komentároch.
Reply on: Solider #79:
Konzultuje sa preto,aby DP vedel nastaviť proces vyhlásenia výzvy na verejné obstarávanie.Cesta ešte dlhá zarúbaná.Kým podajú žiadosť o projekt na MD.
Reply on: N/A #78:
Hej, na prípravné trhové konzultácie. Konzultáciou sa električková trať nepostaví.
Reply on: upravovač fotiek #76:
Už začalo verejné obstarávanie. Takže nesnívame
Reply on: N/A #75:
Megalomanoshotoush?
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: N/A #75:
Snívajte s nami.
V apríli 2025 začne modernizácia Ružinovskej radiály. Zrušia priecestia, priechody nahradia podchodmi a predĺžia trať až na letisko. To bude obrovský dopravný projekt