Nemá náhodou niekto k dispozícii staré CP petržalských liniek, platné do 04. 09. 2005? Rád by som sa pozrel, ako sa niektorým "neľudsky" predĺžila cesta. Najprv nadávajú, že nemajú vhodný spoj. Keď im ho ukážete, tak pre zmenu tvrdia, že budú hrozne dlho cestovať, a môžu ísť radšej pešo. ? ? Ak máte, pošlite prosím na muzikant@pobox.sk Ďakujem ?
fobust
Dobry den prajem,
dufam ze tento text skoncil na spravnom oddeleni u spravneho cloveka, na piatej sekcii.
Po precitani novin sa mi natiskaju nasledne otazky ohladom vyuzitia Stareho mosta v buducnosti. Narazam tym na fakt, ze ma na nom ostat individualna automobilova doprava. Ak smiem, rad by som polozil na tomto mieste nasledovne otazky:
- Aky ma byt profil mosta? Myslim tym kolko akych pruhov v akom smere, ako od seba oddelenych, zabezpecenych a podobne.
- Ake bude vyskove obmedzenie vozidiel IAD na moste? Bude vobec nejake?
- Bude vylucena aspon premavka vozidiel nad 3,5 tony?
- Ako bude vyzerat krizovatka na Safarikovom namesti?
- Ako bude vyzerat CSS na rovnakomennej krizovatke?
- Mesto, pokial viem, planovalo zdvojkolajnit aj sucasnu jednokolajnu trat z Nam. L. Stura po Safarikovo a Sturovu. Ako to s tym vyzera, uvazuje sa este o tom?
- Aka bude priepustnost jednotlivych smerov, najma smer Most - Sturova, nabrezie - Dostojevskeho rad.
- Mysli sa aj na navaznost na zonu Pribinova? Tu bude treba rozumne napojit tiez.
Tieto otazky nepovazujem za predcasne, mali by sa nimi zaoberat osoby, ktore to maju v kompetencii a su za to platene. Najviac sa obavam toho, ze elektricky aj IAD si budu na moste delit ten isty jazdy pruh, co ma velmi daleko od rychlodrahy a vobec rychlodraznej premavky.
Ak smiem, rad by som napisal, ked uz auta na Starom moste musia byt, ako by som si to predstavoval. Uvital by som Vas nazor na mnou navrhovane riesenie.
Zo strany Petrzalky by auta a elektricka isli nasledovne: Za krizovatkou s Farskeho ulicou by elektricka (ktora ju krizovala mimourovnovo - nadajzdom) pokracovala vo vlastnom telese napravo od cesty (v smere do mesta), spolu by nadjazdom presli ponad Einsteinovu a dialnicu. Nasledne by sa cesta napojila na cestu Pri Starom haji, priame pokracovanie na most by nebolo. Ostala by tam rychlodrazna elektricka. Dovod vysvetlim nizsie. Elektricka by isla bez akehokolvek urovnoveho krizovania prakticky az po Safarikovo namesite. IAD by sa na most vratila najazdom z Klokocovej ulice. Vzhladom k miestnym pomerom by to bol asi "slimak". Sucasna odbocka za mostom smerom na Viedensku cestu by zanikla, mohla by sa v buducnosti vyuzit na rozvetvenie elektricky smerom na Sad Janka Krala, Aupark, Inchebu a Dvory (samozrejme mimourovnovo, rychlodrazne). Ak to mam porovnat so sucasnym stavom Stareho mosta, tak by sa mostovky (cestna a kolajova) vymenili. Otazka na tomto mieste je, nakolko to umoznuju rozmery povodnych pilierov, totiz trebalo by umiestnit bud jednu siroku, ale dve uzsie mostovky vedla seba. Osobne sa priklanam k druhemu rieseniu - t.j. rekonstruovana a rozsirena zeleznicna mostovka na mieste sucasnej cestnej a nova mostovka vylucne pre potreby IAD na strane opacnej. Pri rekonstrukcii by sa cestna mostovka rozobrala, nadstaval by sa pilier. Tam by sa preniesla byvala zeleznicna, zrekonstruovala a rozsirila by sa a nadstaval by sa zvysok pilierov, na ktore by sa ulozila mostovka nova, cestna. Pri zivotnosti sucasnej cestnej mostovky 13-17 rokov si myslim, ze nema realny vyznam ju este opravovat. Na obe mostovky by samozrejme isli konzoly pre pesie lavky, sirsie ako je terajsia, aby mali aspon dva metre. Myslim ze by to nemalo predstavovat az taku zataz pre prutovky elektrickovej aj cestnej (novej) casti. Vyustenie na Safarikovo namestie by bolo vylucne pre elektricky. Fyzicky zamedzit prejazdu IAD v smere Sturova - Stary most, Dostojevskeho rad - Stary most a neuvazujem ani o pravej odbocke z Vajanskeho nabrezia. Treba tam dat zatravneny zvrsok, pripadne otvoreny so strkovym lozkom, nech nikoho ani nenapadne ist tam. Smery by boli jasne dane - zo Sturovej vylucne dolava (svetelne) alebo doprava s danim prednosti v jazde, ako v sucastnosti. Rovno by sla jedine elekricka, zastavku by som osobne umiestnil na najazd na stary most, z viacerych dovodov, ale to je na dlhsiu diskusiu. IAD by mala vjazd na a z mosta na strane mesta okolo Ministerstva vnutra, sucasna komunikacia by sa rozsirila. Nakolko sa v zone pribinova planuje rozsialha vystavba, tak by som uvital ak by sa to cele zakomponovalo s touto akciou, ci uz urbanisticky, logisticky alebo aj casovo, nech sa to spravi naraz. Nebude to mat take negativne dosledky na kvalitu zivota v okoli.
Plne si uvedomujem ze taketo riesenie by stalo viacej finacnii, ak by bolo realizovatelne, ale ked region trva na tom, aby na Starom moste bola IAD (dovody v ziadnom pripade rozoberat nebudem a ani nechcem), tak nech si tam zaplati cestnu mostovku + ine, s tym spojene, stavebne upravy. Nebude to malo, co je mi jasne. Upozornujem, ze ak chceme mat skutocnu rychlodraznu prevadzku, taku ktora prinesie zlepsenie verejnej osobnej dorpavy v dotknutom uzemi a mala by stacit aspon na 15-20 rokov, tak v ziadnom pripade nesmieme ist do nerozumnych kompromisov. Myslim tym kompromisy take, ktore sposobia kolaps dopravy na krizovatke Safarikovo namesite (musi to tam fungovat aj v buducich rokoch!), nezmyslene zdrzanie elektriciek a mozne riziko kolizii, ktore by ochromili cely system a sposobili iba jeho nespolahlivost a dalsi odliv cestujucich. Viem ze ma ist o docasne riesenie, ale pojem "docasne" je v nasich pomeroch velmi relativny a vzhaldom k financnim moznostiam skor dlhodoby (desiatky rokov). Slubil som ze objasnim dovod, preco chcem obmedzit, nie uplne zrusit prejazd IAD cez most. V smere Farskeho - Stare mesto ostava spojenie cez nadjazd nad Einsteinovou, Pri Starom haji, Krasovskeho a Klokocovou ulicou na most, na strane mesta cez Pribinovu na Dostojevskeho rad. Cielom je predlzit a sklukatit cestu natolko, aby bolo pre vodicov vyhodnejsie ist skor cez iny most. Ostava vsak zachovana moznost pre tych, ktory sa chcu k divadlu Arena, stadionu a pod. dostat, mozu prijst aj odist, chcem obmedzit iba tranzit cez tuto oblast, ako aj cez centrum mesta.
Hadam sa zhodneme aj na tom, ze IAD treba v centralnej mestskej oblati utlmovat, lebo ma vyrazny negativny vplyv na kvalitu zivota v meste. K tomu Vam mozem poskytnut tiez moje predstavy, ako toho dosiahnut. Samozrejme ze vsetko je to iba navrh, diskusia je ocakavana a vitana, aj kritika, pokial bude konstruktivna a nezacne mat podobu vyjadreni "to sa neda", "nikdy sa to tak nerobilo", "bolo by to bars zlozite", "ludia by to nechapali" a podobne. Chapete na co narazam.
Zaverom by som objasnil, preco som si dal tu praco tuto moju predstavu pisat a posielat Vam. Vsimol som si pri zastavke elektriciek PKO istu stavebnu cinnost, ktorej vysledok ma byt nieco, co sa az neuveritelne priblizuje k tomu, co nosim v hlave uz roky. Dalej je to uprava na Safarikovom namesti. Mam z toho pocit, ze sa u nas uz zacalo rozumne mysliet a postupne presadzovat tieto myslineky aj do praxe. Preto dufam ze som nestracal zbytocny cas pisanim tohoto prispevku tak, ako som mal pocit v minulosti, kedy som bol odbity argumentami ako sa nieco neda (ak by som bol navrhoval napr. suacsne upravy Safarikovo nam. pred troma rokmi, bol by som vysmiaty). Ono ak sa zacalo konecne nieco robit, tak je to nebezpecne, lebo teraz budem ocakavat, ze sa v tom bude pokracovat, nie je to dufam jednorazova akcia.
S priatelskym pozdravom
Erik Ziak