Reakcia na: galiyosha #37034:
taká krátka poznámočka - porovnanie Linzu s Blavou - je zaujímavé, vzhľadom na to, koľko obyvateľov má Linz, ako to mesto vyzerá, aké vozy tam jazdia a koľko sa tam investuje do MHD, konkrétne ten nový, tuším 2,9 kilometra dlhý podzemný úsek električkovej trate. Spravili krásny projekt (niekto by tomu možno priradil slovo megalomanský) - (prestavba hlavnej stanice, predstaničného priestranstva, napojenie MHD, podzemné parkoviská, kryt CO, zopár nových moderných budov okolo a úprava širšieho okolia), projekt potom prekonzultovali odborníci, urbanisti, samozrejme politici a ktovie kto ešte, opýtali sa na názor občanov, zozbierali na to peniaze (o.i. formou pôžičiek), vybrali realizátora, postavili a s veľkou slávou sprevádzkovali (zatiaľ síce iba U-strab, čiže električkový tunel), ale budúci rok aj zvyšok.Prečo to potom takto jednoducho nejde tu, v Bratislave, hlavnom meste, keď výstavba nosného systému MHD dlhé roky patrí medzi priority mesta a každý vidí, že je potrebné ho zrealizovať. Tak prečo stále žiadny nosný systém neexistuje??? ?
galiyosha
Re #37006 DuPe: Nie, nemyslia. Ale podla mna ma Bratislava dve moznosti:
1. Vybudovat uplne novy nezavisly kolajovy system.
2. Nosny system vytvorit evoluciou z existujucej elektrickovej siete.
Myslim, ze druha moznost je za sucasnej financnej situacie mesta realnejsia. Navyse, samotna elektrickova siet v segregovanych radialach je na to akoby stavana, pozadovane upravy budu len mierne oproti nutnosti stavat uplne nove trate. Oba systemy mesto naraz prevadzkovat urcite nebude. Jednoducho na to nema. Ak by predsalen mala sucasna elektricka prezit _popri_ nosnom systeme (a nebyt jeho sucastou), samozrejme, ze zmena rozchodu je vyhadzovanie penazi. Ale ak ma elektricka nosny system tvorit, malo by sa nad zmenou rozchodu vazne uvazovat. Skutocne si dost dobre neviem predstavit rychlodrazne vozidla na metrovom rozchode. Combino alebo Cityrunner/Flexity pre mna "skutocnym" rychlodraznym vozidlom nie je. Presne ako povedal yale, stale je to len obycajna pomala elektricka. Nevyhodnost koncepcie tychto elektriciek celkom pekne rozobral aj Jenki v prispevku z 29. 10. 2004, 23.58 na http://www.k-report.net/diskuze/messages/48/1313.html.
Nehovoriac o tom, ze mesto ma este stale tendencie snivat o mackopsovi (alebo ideu mackopsa aspon pouzit na ulahcenie ziskania potrebnych financii) -- potom bude zmena rozchodu nevyhnutnostou.
Re #37016 DuPe: Ale no, porovnavat Linz s Bratislavou je skutocne trochu scestne. Linz ma zhruba polovicny pocet obyvatelov, pomer IGK:MHD nepoznam, ale predpokladam, ze by bol vyraznejsie v prospech IGK nez v Bratislave. Na tamojsiu elektrickovu "siet" pozostavajucu vsehovsudy z dvoch liniek, ktore navyse maju podstatnu cast trasy spolocnu (trojku za samostatnu linku ani nepokladam), su kladene uplne ine kapacitne a rychlostne naroky, nez budu na nosny system v Bratislave. Linz by bol dobry priklad, keby chcel niekto elektricky v Bratislave uplne zrusit s argumentom, ze metrovy rozchod je zastaraly alebo ja neviemco a neexistuju pren moderne a pohodlne vozidla. To je samozrejme blbost. Ale vobec nic to nehovori o (ne)vhodnosti metroveho rozchodu pre nosny system MHD.
Re #37018 Vladimír: Presne tak. Navyse na C sa kvoli nevhodnemu zabezpecovaciemu zariadeniu uz interval ani prilis skracovat neda. B takisto absolutne nepobera. A Petrzalke hrozi to iste -- v uzemnom plane je zaznacena komplet nova obytna stvrt medzi Lukami a Jarovcami. Samozrejme, nosny system bude zacinat prave tam.