Reakcia na: S499.1023 #28113:
Veľký Piatok v pohode... ten je aspoň dňom pracovného pokoja. Ale taký DPMP už celé roky tvrdošijne jazdí na Silvestra podľa víkendových CP, kedy sa premávka MHD začína o 6.00h a do niektorých priemyselných štvrtí nejazdí MHD vôbec napriek tomu, že sa tam pracuje. A to je Silvester oficiálna riadnym pracovným dňom ?
J
No fakty. Prerozdelovanie pre VÚC:
Fiškálna decentralizácia bez korekčného mechanizmu by spôsobila veľké jednorazové zmeny vo financovaní VÚC. Z dôvodu rozloženia týchto zmien v čase, obsahuje návrh aj prechodné trojročné obdobie. Počas neho prichádza k dočasnému prerozdeľovaniu zdrojov od tých, ktorí fiškálnou decentralizáciou získavajú, k tým, čo strácajú. Počas trojročného obdobia sa prerozdeľovanie postupne eliminuje. Strácajúce regióny sa počas tohto obdobia musia so situáciou vyrovnať, v čom im výrazne pomôže to, že celkový balík určený na prerozdeľovanie medzi VÚC bude rásť podstatne rýchlejšie ako cenová úroveň.
To znamená, ak som to správne pochopil, že po troch rokoch dôjde k spravodlivému prerozdelovaniu na princípe: "čo vyprudukuješ to aj dostaneš."
To sa však zrejme netýka obcí a miest.
Kritériá pre mestá sú:
A. Obce
A.1. Počet obyvateľov váha 25 %
Finančné zabezpečenie základných samosprávnych kompetencií v oblasti výkonu miestnej verejnej správy podľa zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení ako verejnoprospešné služby, správa a údržba verejného osvetlenia a miestnych komunikácií, kultúrnych pamiatok, zásobovanie vodou a ďalších služieb občanom obce.
A.2. Počet obyvateľov upravený veľkostným koeficientom obce váha 35 %
Kritérium neutralizuje externality, prelievanie úžitku z jednej správnej jednotky do druhej bez zohľadnenia nákladov. Cieľom je rešpektovať zvýšenú potrebu finančných prostriedkov pre obce a mestá, ktoré vykonávajú samosprávne pôsobnosti aj pre obyvateľov okolitých obcí. Súčasne je motivačným faktorom pre medziobecnú spoluprácu, zlučovanie výkonov funkcií samosprávnych orgánov a zlučovanie menších obcí, prípadným zvýšením počtu obyvateľov dosiahnuť preradenie obce do vyššej veľkostnej kategórie a prostredníctvom vyššieho veľkostného koeficientu zabezpečiť pre obec vyšší objem finančných prostriedkov. Podporuje efektívnosť pri riadení samospráv.
A.3. Počet obyvateľov vo veku 3 až 14 rokov váha 35 %
Smerovanie na vekovú skupinu obyvateľov na financovanie samosprávnych kompetencií v oblasti školstva, z čoho vyplýva, že každá obec sa podieľa na výnose dane určenej na financovanie predškolskej výchovy a školských zariadení spravodlivým a transparentným spôsobom, podľa toho, koľko detí je v jednotlivých samosprávach vo veku školskej dochádzky.
A.4. Počet obyvateľov, ktorí dovŕšili vek potrebný na splnenie nároku na starobný
dôchodok váha 5 %
Smerovanie na financovanie potrieb v sociálnej oblasti pre obyvateľov v poproduktívnom veku, pre ktorých obec zabezpečuje opatrovateľskú službu v zmysle platnej legislatívy.
Akosik zabudli na vekovú štruktúru 18 - 26 rokov. V Bratislave žije alebo do nej denne dochádza až 80.000 vysokoškolských študentov (19% z celkového počtu obyvateľstva), ktorí ešte nie sú plnohodnotne ekonomicky činný. Z nich tu nemá trvale bydlisko okolo 50.000 študentov(12%), na ktorých budú dostávať peniaze mestá, kde defacto nežijú a nebudú mať s nimi vydávky. Tí majú právo na zľavnené cestovné,... no štát na to mestám nedá ani korunu.
Asi by bolo treba pouvažovať na zľavnenom cestovnom len pre Bratislavčanov.
Takže čo spravili na MF SR. Žiadna spravodlivoť v perozdelovaní podľa toho kto koľko zarába, vyprudukuje, koľko sa v danom meste priemerne denne robí, spotreba obyvateľstva... akou mierou sa podiela na HDP. NIČ. Zase len hlúpe prerozdelovanie podľa potrieb. To potom nemuseli nič pripravovať a nechať to tak ako to je.
Ja si uvedomujem, že tie regióny majú tiež svoje potreby a Bratislava musí byť s týmito regiónmi solidárna. V podstate ten spôsob bude správny, čo ma však nasralo je, že nedali žiaden zásluhový príjem. Teda napríklad nejaké percentá z DPHčky. Keby z tých 19% dostal štát 16%, mestá 2% a VÚC 1%, tak je to úplne o niečom inom, ale takto. Veď keby dali príjem z DPHčky, tak by aj mestám záležalo na ich správnom vyberaní.
Hovorili o tom, že na samosprávy presmerujú až 50% daní a z toho si budú financovať všetko. Štátu zostané len veľké nemocnice, polícia, armáda, vysoké školstvo a iné veci, ktoré zostanú v kompetenciách centrálnej vlády. V Rakúsku sa dokonca aj dialnice financujú zo zdrojov krajinských vlád.
Daňové príjmy v tomto roku sú 195mld. Sk a mestám dajú 33mld. Sk. Takže žiadnych 50% ale iba 16,9%.
V konečnom dôsledku Bratislava si zrejme nepomôže v príjmoch z 2,2mld. Sk, čo dostane od štátu na originálne kompetencie tento rok, ani o korunu a dostane tak isto. Mimobratislavčania na ministrestvách (hlavne v tých vysokých postoch) sa prejavili, že nezabudli keď boli teľatami. Bratislava ako druhý najvýkonejší región z pristupujúcich krajín bude zase z tých najchudobnejších čo sa rozpočtu týka. Ja by som rád videl rozpočty Budapešti, Varšavy, či takej Rigy v prepočte na obyvateľa. To len snáď Slováci si nevážia svoje hlavné mesto.
Ešte že tam máme to KDH a to chce pre hlavné mesto samostatnú rozpočtovú kapitolu v súvislosti s výdavkami, ktoré ako hlavné a biele mesto má.
Re #28005 Nodes: No keďže moj prvý príspevok bol písaní s nedostatočnými informáciami, nebude to tak. Ako Bratislavčan musím povedať bohužial, ako Slovák vďaka bohu ale so škrípaním zubov a veľkou nevôlou.
Sorry za dĺžku.