Neustále rastúci záujem o BID ako aj výsledky I. etapy oproti experimentu dokazujú správnosť rozhodnutia zavedenia integrácie dopravy a preto je viac ako potrebné naďalej rozširovať integrovanú dopravu.
Hlas Noveho Mesta 3/2004: Zeleznicna stanica Filialka
Územie medzi Račianskou, Šancovou a Vajnorskou ulicou patrí k atraktívnym polohám pre rozvoj celomestského centra hlavného mesta SR Bratislavy, čomu bráni fyzická bariéra, ktorou je územie bývalej železničnej stanice Filiálka od Šancovej ulice po Zátišie v dÍžke 2,5 km.
Územný plán Bratislavy zo 70-ych rokov, ako aj Generel železničného uzla Bratislava predpokla dali zrušenie tejto bývalej železničnej stanice vrátane pnjazdnej kofaje a včlenenie predmetného územia do mestského organizmu. V súlade s uvedenými dokumentmi sa realizoval rozvoj v tomto území - napríklad výstavba polikliniky na Tehelnej ulici, vojenský areál a pod.
V roku 1990 skupina odborníkov železničnej dopravy prišla s návrhom na vybudovanie železničnej stanice Filiálka ako hlavovej stanice s predstaničným priestorom orientovaným do námestiaTmavské mýto, čo z hfadiska samosprávy mesta i mestskej častí je v rozpore so zámermi rozvoja.
V roku 1998 hlavné mesto SR Bratislava spolu s Ministerstvom dopravy, póšt a telekomunikácií SR zabezpečili komplexné odborné preverenie problému, čo predstavovalo vypracovanie štúdie riešenia dopravných systémov v dotknutej oblasti v štyroch variantoch, z ktorých ako najvhodnejšie sa ukázalo riešenie ukončenia prímestskej železničnej dopravy v stanici Predmestie a uvofnenie územia dnešnej Filiálky pre polyíunkčnú zástavbu.
Napriek výsledkom preverovacej štúdie a zámerom rozvoja mesta Železnice SR, bemensova č. 8, Bratislava predložili Ministerstvu životného prostredia SR na posúdenie podfa zákona NR SR č. 127/1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení neskorších novelizácií zámer na stavbu Železničná stanica Bratislava - Filiálka.
Predložený zámer navrhuje v troch alternatívach umiestnenie hlavovej železničnej stanice s polyfunkčnou nadstavbou na území súčasného areálu ~v. Filiálky, ohraničeného ulitami Šancová, Kukučínova, Jarošova a východnou hranicou priemyselnej zástavby pozdÍž Račianskej ulice od Kominárskej po Jarošovu ulitu. Hlavný nástup do stanice je orientovaný do priestoru Trnavského mýta. Alternatívne riešenia sa lišia róznym výškovým usporiadaním železničnej stanice, s čím súvisí aj príslušné výškové riešenie pnjazdnej trate od Zátišia po Jarošovu ulitu. V každom riešení sa uvažuje s nadstavbou súboru objektov polyfunkčného charakteru nád objektom stanice. Do zámeru možno nahliadnuf na Miestnom úrade Bratislava-Nové Mesto, Junácka 1, Bratislava, na oddelení územného plánovania a životného prostredia, 5. poschodie, číslo dverí 505, a tiež na Magistráte hl. mesta SR Bratislavy, Primaciálne námestie 1, Bratislava.
Písomné stanovisko k predmetnému zámeru móže verejnost doručit Ministerstvu životného prostredia SR, Nám. Cudovíta Štúra 1, 812 35 Bratislava, do 5 týždňov odo dňa zverejnenia oznamu (uskutočnilo sa 27. 1. 2004).
Pozemok pozd(ž telet Kukučínovej ulice (od Šancovej až po Zátišie), na ktorom sa nachádza kofajište železničnej dopravy, je vlastníctvom štátu - v správe ŽSR. Areál Filiálky je využívaný pre nákladnú dopravu v značne obmedzenom rozsahu. Ked'že je neuzavretý, móže slúžif ako nelegálny prechod cez kofaje, čierne skládky odpadov a útočisko pre bezdomovcov. Opako vane bolí zo strany občanov bývajúcich v okolí sfažnosti na tento stav, najmá však na problém absencie pešieho prepojenia medzi poliklinikou na Tehelnej ulici a Račianskou ulitou.
Umiestnenie stanice v danom území je v rozpore s ostatnými zámermi v území, lýka sa to najmá priečnych komunikačných prepojení: predÍžená Tomášikova ulita, Pluhová, Riazanská, Jarošova a ostatné ulice medzi Vajnorskou a Račianskou ulitou od Jarošovej po Šancovu ulitu. Umiestnenie stanice je v rozpore aj s pripravovanou územnoplánovacou dokumentáciou hl. m. SR Bratislavy. Dost' nepochopitelný je tento minimálne 10 mld. zámer Železnic SR pre zabezpečenie prímestskej dopravy v súčasnosti už len s 11 tis. cestujúcimi za deň. Ide o počet, ktorý zvláda MHD a SAD. PozdÍž Račianskej ulice vedie výkonná električková doprava, autobusová doprava MHD a SAD, vo výhfade tu bude fungovat' aj nosný systém MHD. Ďalšia výkonná železničná doprava v súbehu s uvedenými dopravnými systémami sa prelo javí ako neopodstatnená. Navrhované riešenie vo všetkých predložených alternatívach nerieši komplexne širšie vztahy od Vajnorskej po Račiansku a zostáva svojím pojatím bariérou v území.
V Triznová
Anketa - Filiálka
Železnice SR predložili Ministerstvu životného prostredia zámer na stavbu "Železničná stanica Bratislava-Filiálka", v lokalite od Trnavského mýta po Jarošovu umiestnenie hlavovej železničnej stanice, s ktorým nesúhlasí ani hlavné mesto Bratislava, ani mestska čast Nové Mesto. Na názor s týmto riešením sme sa opýtali niekolkých Bratislavčanov bývajúcich v blízkom, ale aj širšom okolí.
Paní Magda: Tu znovu postavit' železničnú stanicu~ Určíte nie!
Paní Dagmar (cca. 45 rokov): Železničnú stanicu tu určíte netreba. `. Som proti. Čítala som o tom v novinách. Neviem, na čo by to boto dobré; Bývam tu už dlho a parná tám si, aký to bol strašny hukot, ked'tu jazdili vlaky. Ale dnes? Prečo by Železničná stanica tu, v meste, mata byt železničná stanica? Ved' Filiálka - skutočne dopravu dokážu celkom dobre zabezpečit električky na Račianskej a aj d'alšie v okolí postačujú. Železničná stanica by tu nemata byt. Ja som za zeleň, parky, byty. Ale železničná stanica určíte nie.
Paní Marta (cca. 65 rokov): Tú železnicu by malí zrušit. Je nepochopitefné, že v strede mesta je takéto monštrum. A ešte z toho urobit stanicu? Cudia potrebujú bezpečný prechod na Kukučínovu, Tehelnú do polikliniky, Račiansku. Ja prajem mestu a mestskej častí, aby sa im tú železnicu podarilo zrušit. Ved' sem patrí nejaký pekný park, niečo pr~ občanov a nie stanica.
Pán Miloslav (cca. 35 rokov, zjavne problemy so zrakom): Bývam sice v Ružinove, ale myslím si, že železničná stanica by sa tu budovat nemata. Aj teraz je to tu strašné, mat by tu byt' nejaký pekný park a domy. Ved' toto tu je užvlastnecentrum mesta.
Pán Pavel (cca. 85 rokov): Čo sí myslím, čo by tu malo byt? Tieto kofajnice nie. Takto to predsa nemóže zostaf. Počul som, že tu chcú vybudovat Zelezničnú stanicu. Ale ja si myslím, že v tomto okolí chýba skór slušná občianska vybavenost. Stanica, to by boto ešte horšie ako dnes. Radšej na zodpovedajúcej úrovni niečo pre fudí. Určíte nie železnica.
Paní Marta (cca. 80 rokov): Ked' chcem íst k lekárovi na Tehelnú, " _ musím to celé obísf. Je to ' ' . z Mikovínyho daleko. Rozprávala som sa o tom s mnohými fudtni z okolia. Čakáme, kedy to tu už konečne zrušia. Chorí fudia potrebujú chodit na polikliniku, je to nebezpečné. Všetci na to nadávajú, rozčufujú sa na tie nešfastné kofajnice a čakajú kedy už nebudú prekážkou.
Paní Alica (cca. 65 rokov): Tu má byt železničná stanica? Ved' tie vagóny sem nepatria. Nech sa tu konečne urobí poriadok.
No však osobne si myslím, že skutočnou príčinou takého náhleho zistenia, že BID sa nevyplatí a bla bla bla je snaha dať viac peňazí BRKS = sebe.
Ja som teda z BRKS hlboko sklamaný, lebo to, čo predvádzajú, to by som tie trate naozaj radšej zavrel. Ja som čakal nejaké oživenie, takt, vlaky do Stupavy a oni vozia do Záhoráckej Dediny a do Rohožkovníka päť párov denne a len na kladivá. A voziť do Rohožkovníka päť ľudí pažravou rakúskou mašinou a dvoma klasami, to tiež nie je len tak. Ale vraj už kupujú z Rakúska nejaké motoráky mimoriadne škaredé...
I.
Paráda. BID sa zruší už v prvej polovici tohto roka, ale nová forma bude až na budúci rok.
Za ten "medzičas" zasa odpadne kopa cestujúcich z HD do IAD. A na budúci rok sa už do HD nevrátia.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Mat3j