ako nie som si tym isty, ze ci voci takemuto predaju nemozu mat namietky danovaci, obvzlast v tom pripade co tu uvadzal beus - t.j. ze si vodic kupi niekde listky a nasledne ich predava za vyssiu sumu... (nie som ale ziaden ekonom ani nic podobne ... )
Úplne súhlasím na Tvoj návrh až na ten koniec. Určite nepovažujem za schodné, aby vodič riešil nedostatok lístkov ich nákupom v PNS. Podľa mňa za 20 Sk sa môže predať len CL, ktorý má vyznačenú cenu 20 Sk. Vodič môže predať v prípade núdze CL z PNS (poznám také prípady), ale za cenu z PNS.
Re #24899 galiyosha: Pozri sa, poviem Ti to zo životnej skúsenosti. Ja som držiteľ PCL v PO i v KE. Sem-tam, keď mi už mesačník neplatí a je napr. večer a pod. musím siahnuť po JCL. A sem-tam sa pritrafí aj situácia, že som odkázaný na doplnkový predaj. Opakujem ešte raz, jednoznačne preferujem predpredaj a doplnkový využívam len vtedy, keď musím. Keďže mám nárok na zľavnené cestovné, v PO si pýtam vždy od vodiča zľavnený lístok. Je to drahšie, ale tú korunu navyše mu dám, prečo nie. V KE však zľavnené u vodiča neexistujú. A na základe mojej skúsenosti (a na základe mojej povahy) radšej prejdem PEŠO akoby som miesto 6 Sk z predpredaja mal zaplatiť 14 Sk u vodiča.
Podľa mňa si treba vážiť každého cestujúceho. Ak sme už stanovili podmienky, že lístok za bude kupovať s presne pripravenými drobnými, bude sa kupovať na zastávke, bude sa kupovať len základný, prečo ešte navyše ľudí s nárokom na zľavu trestať viac než 100%-nou prirížkou?
Teda - v predaji lístok na 30 min. obyčajný aj zľavnený.
Re #24900 si: Nechápem. Aký doklad o zaplatení? Pre cestujúceho je doklad o zaplatení cestovný lístok.
Otazka do platzu:
Preco ma elina pri vjazde na Hurbanovo namestie od Kapucinskej az dva "semafory", ked je tam len jedna vyhybka? Mam na mysli tie, ktore zobrazuju polohu vyhybky.
pri tom co si pisal ma napada jedna vec co by mohla byt pri predaji listkov problemom, a to vydavanie dokladov o zaplateni, platenia DPH (v pripade predaja vodicom zakupenych listkov) a pod... Bolo by treba zistit ako to maju osetrene v inych mestach
V doplnkovom predaji u vodica jednoznacne len jeden druh listkov a nezlavneny. Osobne si myslim, ze 30-minutovy nezlavneny za 20 Sk je skvele riesenie. Ked chce clovek jazdit na listky s inou casovou platnostou a/alebo zlavnene, ma si ich zabezpecit inde. Predaj u vodica ma byt _doplnkovy_ a nie primarny. Osobne si myslim, ze vodic by vydavat mal (pokial ma ako) -- nepredpokladam, ze turista priduci do Bratislavy bude mat plne vrecka dvadsatkorunacok...
Re #24889 J: Automat akceptujuci bankovky je vec pekna, ale extremne draha. Nehovoriac o bratislavskom vandalizme...
Este som zabudol malu drobnost - max. pocet listkov na 1 kupujuceho samozrejme treba tiez obmedzit, a najjednoduchsie tak, ze 1 listok pre 1 cloveka. Ved ide len jednu cestu, ci nie? A ked je skupinka ludi ktora chce platit spolocne, tak okej, moze byt, vodic sa pozrie kolko ich asi je, a priblizne tolko listkov vyda Jednoduche
Mas pravdu, "Pojazd" ma nenapadol, hoci ho pouzivam (len ked sa posuvam napr. na revizny kanal, som na to lenivy, a preto sa vtedy s tym efektom pribrzdenia stretavam) Hoci tiez by sa jeho pouzitie nemalo prehanat (drzat prilis dlho), uz sa stalo ze vodic odpalil shunty (aj ked to bolo tusim pri shuntovani vo velkych rychlostiach) Ale svata pravda je, ze v autoskole by to fakt vediet mali, a hlavne to naucit ziakov, a nie naucit ich "je to takto" a netusit, preco to tak je. Sam som si vela veci vydedukoval len vlastnym usudkom a ked som bol v kurze, tak Pista Linner ma obcas nechal vysvetlovat nieco ostatnym, ked videl ze niektore veci viem mozno lepsie ako on
S pridelenymi vozmi mas bohuzial tiez viac-menej pravdu, aj ked nie kazdy majitel je taky, su aj vozy, ktore su olepene a ovesane kadecim, a napriek tomu jazdia vyborne. Ziarivy priklad vzorneho majitela bol Milan Hruby, ktory kym neodisiel z DP, bol so svojou 7103-kou sice skoro stale na poruche (uz mu aj hrozili, ze mu ju zoberu), ale ten voz aj podla toho vyzeral, lepsej K2S-ky snad ani nebolo...
K teme uniforiem snad len tolko, ze ja osobne som ZA uniformy, samozrejme pokial budu ako-tak elegantne, rozhodne to totiz potom bude vyzerat krajsie nez teraz - vodici jazdia v kadecom, pripadne bez kadecoho (uz som videl neraz aj vodica hore bez (vodicku este nie) ), a niektorych sa cestujuci fakt mozu aj zlaknut Keby malivsetci uniformu, jednak by to dodavalo tym vodicom urcity punc hrdosti na svoj podnik (nech je aky chce, ale je nas), a hlavne by to jednoznacne prispelo ku kulture cestovania.
K predaju listkov vodicom: okej, uznavam, rozoberal som asi ten najzlozitejsi mozny pripad, da sa to aj jednoduchsie. Moj osobny nazor na jednu z moznych schodnych ciest je asi nasledovny:
Vodic by mal v sortimente LEN zakladny, a zakladny zlavneny listok, cize 30minutovy. Pripadne ako doplnok by mohol mat aj ten 24hodinovy, ale kedze uz takmer na kazdom rohu je automat, ktory ho vie vydat, nebolo by to nutne. Cena by bola 20Sk plny a 10Sk zlavneny, cim by dost vyrazne odpadol problem s vydavanim - ustanovilo by sa ze vodic nerozmiena a nevydava, takze ak ma niekto 50tku, tak prerobi (a ak je vodic dobrej vole, MOZE vydat, no nikto a nic ho k tomu nesmie nutit). A ten 24hodinovy moze stat uz navrhovanych 100Sk. Toto by som povazoval za celkom schodne riesenie - maly sortiment, okruhle ceny, priplatok - dostatocna motivacia aby si cestujuci kupil listok skor, ak moze.
Distribuciu by som riesil tym systemom, ze vodic by si kupoval (napr. na vypravni) listky od podniku, a predaval ich so ziskom. Tym by sme zabili jednou ranou 3 muchy - odmenovanie vodicov, ich motivovanie aby si listky kupovali (ked maju z toho potencialny zisk, preco by si ich nekupili?), a odpadli by zbytocne papierovacky s potvrdeniami o prevzati, odovzdavanim trzieb, a tiez mozne s tym suvisiace podvody zo strany "sikovnych" vodicov. A ak by niekomu dochadzali listky, mohlo by sa to riesit napr. tak, ako sa to riesi s pokazenymi cvikacmi - vodic zavola dispecing ze "mam pokazeny cvikac (dosli mi listky), pridite mi ho tam a tam vymenit (doplnit listky)". Pripadne vodic na obratisku jednoducho skoci do stanku PNS a kupi si sam, a preda vo voze so ziskom automaticky. Co vy na taketo riesenie?
Zbytočne komplikované a dávsjúce DPB dovod povedať, že "to sa nedá". Je potrebné si uvedomiť, že sa má jednať o DOPLNKOVÝ predaj cestovných lístkov, ktorý má zabezpečiť, aby cestujúci nebol nútený proti svojej voli cestovať načierno /6e, Vladimír:-)? ). Takže buď 10 alebo 30 minútový, max. tieto dva.
I.
Áno, celkom som sa zatiaľ stretol s dvoma druhmi distribúcie cestovných lístkov vodičovi:
A: vodič pred každou službou dostane určitý počet cestovných lístkov. Tržbu z predaja po službe odovzdáva v podniku.
B: vodič si kupuje cestovné lístky od podniku. Tržbu z predaja si necháva.
Niekde majú vodiči z predaja zisk. V prípade A sa to rieši tak, že z odovzdanej tržby do podniku sa určité percento odzrkadlí na výplate. V prípade B vodič jednoducho kupuje lístok od podniku za nižšiu cenu ako ho predáva.
Tak, a teraz sa môžeme hádať, ktorý systém je lepší
Dobry doplnkovy predaj ma Brno, ja si bratislavsky system predstavujem takto (aj s niektorymi prvkami z Brna, hoci neviem presne ako to tam funguje - myslim tym vydaj listkov na vypravni a podobne):
1. Bez obmedzenia druhom dopravy
2. Bez obmedzenia casom
3. Bez obmedzenia poctu predanych listkov (alebo max. 20)
4. Sortiment: 24-hodinovy, 30-minutovy zakladny, 30-minutovy zlavneny, 10-minutovy zakladny.
5. Ceny: 24-hodinovy 100 (bezne 80), 30-minutovy zakladny 20 (16), 30-minutovy zlavneny 10 (8), 10-minutovy zakladny 17 alebo 18 (14).
6. Povinnost platit presne, tak ako v Brne. Alebo si vodic zvysok necha.
7. Povinnost kupit si listky pri nastupe do vozidla prvymi dverami, v case ked vozidlo este stoji v zastavke.
8. Zabezpecit, aby mal vodic vzdy dostatok listkov - to sa da napriklad dispecermi, co ich dovezu na konecnu a podobne.
9. System distribucie: na vypravni kazdy vodic dostane 30 listkov z kazdeho druhu (z 24-hodinovych 2-3, pocty sa praxou mozu upravit, to je snad jasne, taka L210, tak tam moze mat 24-hodinovych aj viac), podpise potvrdenie o prevzati. Pri ukonceni sluzby odovzda trzbu a nepredane listky, podpise potvrdenie o pocte predanych listkov, kopiu si necha. Na vyplatnej paske sa mu objavi 1-2 Sk za predany listok (10 Sk z 24-hodinoveho). Je to dost motivacne, I think.
To s obsluhou v predajni nemá nič spoločné, sú to citové (a väčšinou subjektívne) záležitosti. Keby si sa na tie čísla pozrel lepšie, všimol by si si, že s mnou porovnávaných miest majú električky v KE najdlšiu priemernú vzdialenosť zastávok, takže ten rozdiel 0,08 km/h medzi KE a BA sa ešte viac prehĺbi. V Brne sú z posudzovaných miest vzdialenosti zastávok v priemere najkratšie, takže všetky tie čísla sú reálne a rozdiely minimálne (t.j. v každom meste sa jazdí približne rovnako rýchlo). Kvôli objektívnosti som rýchlodráhu posudzoval vždy zvlášť.
Ak to zavedieš na malej časti, skončí to fiaskom. A prečo práve električky? V sieti električiek zväčša automat mám. Doplnkový predaj skôr využijem, keď sa zrazu ocitnem bez lístka kdesi na polceste do Devína a chcem nastúpiť do autobusu. Síce som neštudoval zoznam automatov, ale usudzujem, že na Devínskej ceste by som žiaden nenašiel.
Podľa mňa by predaj v doplnkovom predaji mal prebiehať bez toho, aby zdržiaval ostatných cestujúcich. Preto mi pripadá logické, aby vodič preplatok nevracal. Prax z môjho rodného mesta však prezrádza, že väčšina cestujúcich sa spolieha na to, že vodič im vydá a absolútna väčšina vodičov aj skutočne vydáva, pokiaľ má. Maximálne som ochotný pripustiť oficiálne vydávanie do bankovky nominálnej hodnoty 20 Sk. Vyššie bankovky by skutočne nemali v MHD čo hľadať.
Nie ako niektorí počernejší občania, ktorí majú vo zvykom pýtať si 5 Sk zľavnený lístok s tísícovkou alebo dokonca päťtisícovkou v ruke
Dohodnime sa takto - v doplnkovom predaji bude JEDEN druh cestovného lístka, obyčajný a zľavnený. Ja tvrdím, že by to mal byť 30 min. Ak Ty tvrdíš, že 60 min., tak nech je 60 min., ale potom 30 min. nebude v predaji.
Osobne som však úprimne presvedčený, že by to mal byť práve ten 30 min.
Maximálny možný počet predaných cestovných lístkov 1 cestujúcemu svoje opodstatnenie má Už viackrát sme mali prípad, že cestujúci prišiel platiť čo ja viem s dvestokorunou a vodič mu odmietol vydať. Cestujúci potom požadoval kúpiť cestovné lístky v hodnote 200 Sk, čo vodič tiež (celkom logicky) odmietol. A konflikt je tu.
Preto si myslím, že určité obmedzenie by malo byť (napr. 3 alebo 5 ks)
Re #24890 Sarko: Už ma unavuješ. Ja nie som povinný svoje subjektívne hodnotenia akokoľvek dokazovať. Ak ja vyhlásim, že obsluha v nejakej predajni je nepríjemná, nie som povinný to dokazovať. Rovnako ak mám skúsenosti s rýchlosťou jazdy električiek v rôznych mestách. A nad postupom pri svojich výpočtoch by si sa mal zamyslieť. Veriť, že v Košiciach jazdíte rýchlejšie ako v Brne už nemôžeš veriť ani Ty sám.
Ak chceš povedať, že experimentálne tvrdenie typu "električka v Bratislave je rýchlejšia, lebo sa do oblúka doslova vyrúti" je objektívnejšie, tak pre mňa-za mňa...
Kto nebude presvedčený uveriť, že tie prepočty sú správne, nie je problém tu hodiť všetky čísla chronometráži, na základe ktorých boli robené prepočty a skontrolovať ich.
No podľa toho aké uniformy. Keď to budú také ako som videl v Tatrabanke tak kľudne, ale obávam sa, že to budú také ako nosí Dragan či ako sa volá.
Tá 201 bola iba príklad. Jednoducho treba to zaviesť na nejakej malej časti pokusne. Buď na troloch, alebo na električkách ako S499 písal. No skôr tie električky.
A keď cestujúcemu predáš lístok len za drobné, tak na čo ho zavádzať. Veď v BA máš veľmi dorbú sieť automatov. Ako vydávať by podľa mňa mal.
To je pekné, že väčšina ciest trvá od 11 do 30 minút, ale my tu máme tarifu prestupnú a preto by aj 60minútový lístok mal byť v predaji.
si: Pochybujem, že niekto by u vodiča kupoval lístky dopredu, keď za každý zaplatí o 2,-Sk viac, takže hovoriť o maximálnom počte predaných lístkov? A cestujúceho netreba šikanovať takými vecami, že nevydáva. Iba ti ujdú ďalší potencionálny PLATIACI zákazníci, ktorý pôjdu na čierno. Ver tomu, že tých prípadov pri počte našich lístkových automatov by bolo málo a možno by sa našiel jeden prípad na kolo.
No a samozrejme bolo by treba kúpiť aspoň na zastávky v centre automaty aj na papierové peniaze. Ale tie by sa asi začali kradnúť, ale to by sa dalo vymyslieť.
"2. Cestujúci MUSÍ mať drobné, inak mu vodič lístok vydať nemusí" - skor by som tam prastil klauzulu o tom, ze vodic peniaze nerozmiena ani nevydava (t.j. ked mu bude niekto za jeden listok platit 50tkou, tak dotycny ma proste smolu a vodic zisk nieco cez 30 Sk ) a taktiez aj nieco o tom, ze kolko moze jeden cestujuci kupit naraz listkov...
Sorry, ale absolútny nesúhlas. Uniformy a doby minulé? Ja by som práveže povedal, že súčasné a budúce. V každej firme síce žiadajú "iba" slušné oblečenie, ale uvedom si, že akonáhle sa jedná o funkciu, kde pracovník má miesto, kde sa stýka so zákazníkom, uniformu má! Povšimni si, že v nejednej banke nájdeš ľudí za okienkom v tom istom drese a napokon ani len v tom McDonald´s Ti nepodajú hamburger svetri. Taká alebo onaká, ale všade figuruje uniforma, ktorá zaisťuje viditeľnú príslušnosť zamestnanca k firme.
Re #24855 J: Nehnevaj sa na mňa, ale veď toto je blbosť. Zavádzať predaj iba na L201? A prečo práve tam. Osobne by mi logickejšia, keď už, pripadala turistická L210. Ale aj tak nechápem, prečo zavádzať pokusne na jednej linke?! Z celej srandy dosiahneš akurát to, že nikto o tom nebude vediť a záver z pokusu bude taký, že cestujúca verejnosť nemá záujem o takúto službu.
Re #24857 Andy: Odpoveď pre J, jedna i druhá --> absolútny súhlas, ako keby som to sám písal
Re #24858 Beus: Dobre rozoberáš tie riziká predaja CL u vodiča, ale riešenie je predsa len jednoduchšie:
1. Predaj u vodiča sa ustanoví ako DOPLNKOVÝ za určitých podmienok.
2. Cestujúci MUSÍ mať drobné, inak mu vodič lístok vydať nemusí
3. CL u vodiča bude DRAHŠI, ako CL z predpredaja (motivačný prvok).
Re #24866 Andy: Sorry Kedysi sa mi to L pred číslom linky tiež nepáčilo. Prvýkrát v živote som sa s tým stretol u nášho prešovského kolegu Petra K. Od neho som sa nakazil. Keď som potom začal pravidelne prispievať na iMHD, všimol som si, že tu to nikto nepoužíva (v PO fóre na MD.sk sme to už mali) a tak som sa dlho premáhal a písal "linka č." Až keď sme sa bavili o zmene trasovania električiek, či kedy to bolo, neovládol som sa a začal písať L. Zdá sa, že sa to nejak rozmohlo. Aspoň tak si na túto históriu spomínam ja.
Ja som na to zvyknutý. Písať zakaždým linka sa mi nechce. Používam L pre linku, T pre turnus, S pre službu, vyber si...
Re #24870 Papyr: V prípade, že vodič lístky nemá (opakujem, že lístky nemá, nie že nemá vydať), je to v DPMP klasifikované ako hrubé porušenie pracovnej disciplíny.
Re #24871 Ferro: Presne tak! Všetky lístky netreba predávať.
Re #24877 J: Áno, súhlasím, mali by byť aj zľavnené. Pokiaľ sa bavíme o časovej platnosti, stačili by podľa mňa polhodinové. Je to najpredávanejší lístok a jedná sa o doplnkový predaj - jeden lístok v ponuke bohato stačí.
Prešov má na vozidlách pri predných dverách piktogram dlane s CL a nápisom "Doplnkový predaj". Košice majú piktogram JCL s nápisom "Možnosť zakúpenie cestovného lístka u vodiča". Či má niečo Žilina, nepostrehol som.
Re #24882 S499.1023: No vidíš, aspoň toto sa v KE zväčša dodržiava. Čo odchod zo zastávky, to zazvonenie. Čo pohnutie na semafore, to zazvonenie...
Re #24883 J: Načo chceš ďalšie prieskumy, keď už dávno preiskumy dĺžky ciest ešte v roku 1999 boli. Najväčšia časť ciesť sa realizuje v dĺžke od 11 do 30 min.
Re #24884 Sarko: Už si fakt začínam vyčítať, že som si "nezahryzol do prstu" a písal také veci do fóra a vyprovokoval toto Tvoje ******* snaženie. Nakoniec si nám experimentálne dokázal, že v Košiciach jazdia električky dokonca rýchlejšie ako v Brne. Výborne!
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Beus