Otázka je čo robí s ekonomikou dopravy ak kvôli tomuto prichádzame o cestujúcich. Ich počet nie je fixný a mení sa podľa kvality služieb, čo má dopad na tržby.
Ja samozrejme chápem že dnes je vodičov málo. Moja pointa je že treba pracovať na tom aby ich bolo viac. To sú aj lepšie mzdy, ale aj iné pracovné podmienky (vezmi si už len také sociálky a nocovne, čo je u SADiek totálne zúfalstvo, detto organizácia pracovného času kedy si v práci 13 hodín a dostaneš zaplatených 6).
Robiť pre SADku dnes často znamená pracovné podmienky na úrovni 70. rokov, takže nie je divu že ľudia narodení v tomto storočí sa do toho nebudú hrnúť. Obzvlášť keď existuje kopa pracovných ponúk ktoré vyžadujú menšiu kvalifikáciu, menej zodpovednosti a oveľa vyšší kultúrny štandard, pričom ponúkajú porovnateľné, alebo aj vyššie platy.
Ja som to písal aj v mojom kvetnatom maili všetkým zapojeným stranám, že organizácia menom Arriva Mobility Solutions má úplne zlyhávajúci manažment na všetkých úrovniach, totálne nezvládnutý manažment ľudských zdrojov, chýbajúcu internú kontrolu a to všetko ešte zastrešuje ich "Etický kódex," ktorý o správaní vodiča voči cestujúcemu nepojednáva. Každopádne, manažment môže byť aký chce, ale s ľuďmi pracujem v podstate od začiatku pracovného života celé roky a aj keď ma niekto nahneval a vytočil či vyprovokoval, musel som vedieť zachovať slušnosť a úctu, pretože zastupujem organizáciu ako jej zamestnanec, a preto sa budem správať vzorne. Nehovoriac o tom, že cestujúci sú zákazníci Arrivy, zákazníci IDS BK a v neposlednom rade zákazníci, ktorí sú ochotní využívať verejnú hromadnú dopravu, pretože nemajú buď na výber, alebo rozmýšľajú some-how zeleným myslením. Ja sa na to pozerám vyslovene z komplexného pohľadu na organizáciu a keby som v privátnom sektore takto pristupoval k zákazníkovi, tak môžem si ísť fúkať práškový cukor.
Problém vidím v tom, že drvivá väčšina cestujúcich (ktorí platia lístky) aj politikov (ktorí rozdeľujú dotácie) má podľa mňa jasnú preferenciu, že MHD má byť hlavne lacná a všetko ostatné je až za tým. Keďže mzdové náklady tvoria veľkú časť nákladov na prevádzku MHD, tak tu nejaká diskusia o výrazne lepších platoch vodičov vlastne končí. Áno, v súkromnom sektore to funguje tak, že keď firma vie prácou zamestnanca vytvoriť tržbu za mesiac vo výške 5000, tak keď niekto na to miesto nechce ísť robiť za 2000, tak mu firma dá plat 2500 a keď nechce ísť robiť za 2500, tak mu dá 3000 a ten zamestnanec sa pravdepodobne bude vedieť usmievať na klienta celú pracovnú dobu. Lenže klienti verejnej dopravy aspoň v našich zemepisných šírkach rozhodne nechcú platiť výrazne drajšie ceny za lístky a mesto/štát výrazne drahšiu dotáciu, a radšej skúsnu neslušného vodiča. A tí, čo neskúsnu, tak končia v predajni automobilov alebo v autobazáre. Taký je život.
tak neviem no, ale myslim ze ak by ponukali 5k E (idealne este v cistom ) tak by si mohli aj vyberat (a nejednalo by sa len o "pretahovanie" vodicov od inych dopravcov ale aj o kopu inych ludi ktori proste inde na taku sumu nemaju sanci dosiahnut.... a ano, cast z nich by asi ponejakom case a zarobeni urciteho obnosu sla zas inam, ale dostatocne prestrelena suma by zas lakala aj dalsich novych... (len by zas potom mozno zas lidl tazsie hladal predavacov a mozno by musel postupovat podobne; co by ale uplne na skodu z pohladu pracujucich ludi (vyssie prijmy=vyssia spotreba) a ani statu (vyssia spotreba=vyssie suma vybrata na daniach) nebolo)
Ak dáš vodičovi mesačne aj 5.000,-€ (bez prílivu nových), tak stále narážaš na kapacity legislatívne (odpočinky), zdravotné (únava), ľudské (rodinný život).
Potom je to o nastavení jednotlivca. Niekto za 5.000,-€ bude robiť až kým ho z vozidla nevynesú nohami napred, iný si povie, že mu to za to nestojí a bude sa venovať rodine.
Do systému treba napumpovať novú krv. Lenže o dopravu (nie len o pozíciu vodiča) nie je zo strany mladých záujem (napriek relatívne dobrým mzdovým podmienkam a dlhodobej istote /scifi o autonómnych vozidlách neriešme/)
Nikto nikde nechce robiť "divoké hodiny", či je to doprava alebo čokoľvek iné. Preto je otázka čo tým ľuďom vieme ponúknuť aby si vedeli povedať že to stojí za to. Áno, bude to stáť peniaze, ale druhá možnosť je totálny rozklad verejnej dopravy. Na druhej strane, nikto Arrivu nenúti ponúkať takú cenu za km ako ponúkla. Je ich problém že si to takto vypočítali, aj vzhľadom na stav trhu práce. Idea že im to teraz máme kompenzovať láskavosťami a odpustením porušovania štandardov je nepochopenie toho ako fungujú zmluvné vzťahy.
neviem, čím to je, ale my doma máme s vodičmi Arrivy pomerne dobré skúsenosti až na občasné zabudnutie na zastávky, naposledy nezastavenie na Cíferi, Kaplnskej smer TT v marci alebo apríli(cez zastávku prefrčal). Samozrejme, úroveň miloty je rôzna, ale výslovné vynadanie ani kričanie som ešte od žiadneho nezažil, a to ani voči inému cestujúcemu. Možno je to aj tým, že sa snažím byť trpezlivý, pozdraviť prvý, prvý si uznať chybu, keď zabudnem povedať nejakú informáciu k lístku(napr. na kartu, študentský apod.). Možno mi ešte trochu vadí, že mne, čo zjavne mám viac ako 20, niektorí vodiči tykajú. Pritom žiadneho Arriváka osobne nepoznám. Ja viem, niekedy je tam značný vekový rozdiel, ale v Tescu sme učení vykať každému zákazníkovi, kto vyzerá na viac, ako 15 rokov bez ohľadu na náš vek, teda samozrejme, pokiaľ sa s daným človekom nepoznáme osobne.
Viacerí tu vymýšľate balenú teplú vodu. Problém podla mňa nieje s tým, ako sa sťažnosti podávajú, ale ako sa riešia.
Tam môže začať aj Arriva, aj DPB hneď od včera seriózne sa zaoberať každou jednou sťažnosťou a v prípade vecí, ktoré nieje možné preveriť kontrolou záznamových zariadení ani kamier vozidla ísť ich preveriť do terénu.
Tie problémy vodičov sú iba skutočne v mizivom prípade ojedinelé. Väčšinou ide o chronické problémy, ktoré keby sa niekto prišiel pozrieť na druhý deň, na tretí deň od nahlásenia podnetu mohol by ich vidieť u vodiča na ktorého prišla sťažnosť na vlastné oči keď už sa teda budeme držať premisy, že zákazníkom sa zásadne neverí a oni si iba určite vymýšlaju, lebo chcú poškodiť nám a našim vodičom liniek vzornej obsluhy.
A je naozaj problém iba v tom, že ľudia nechcú robiť na zmeny a cez víkendy? Lebo veď tak sa pracuje vo všetkých slovenských montovniach a aj keď konštantne plačú o ľudí, nejako to dokážu vykryť. Navyše, povolanie vodiča ako také sa za posledné roky zjednodušilo o veľa technickej starostlivosti, ktorú už dnes nerobí vodič ale servis.
Nie je to hlavne o tom, že v prímestskej raz má smenu kde sa nezastaví, raz smenu pomaly bez výkonu, raz je ranná od tretej a raz od šiestej? Že trávi v robote tak 15 hodín, na papieri to ale činí sotva sedem hodín jazdy, čiže síce na konci mesiaca mu nevychádza FPČ, ale dovolenku musí čerpať podľa celkových hodín, nie na dni? Že pauzu má naplánovanú v Hornej Dolnej za kríkom bez zázemia, a nariadené čistenie voza môže robiť tak akurát vodou z potoka? Že spí na nocovni, ktorá by nebola dobrá ani ako útulok pre bezdomovcov? Že technickú asistenciu mimo "pracovnej doby" zabezpečuje zamestnanec služobným mobilom zo svojho bydliska miesto seriózneho dispečingu? Že vodičovi sa nechávajú prémie za spotrebu len ak jazdí v režime trápenia voza a strháva sa z platu za akúkoľvek somarinu?
A keď ideme k tým "lepším zamestnaniam", už sa to nerobí tak, že zájazdovým sa na pásku dáva len povinná minimálka kvôli odvodom a zvyšok sa síce dorovná diétami, ale na dôchodku je z teba chudoba?
Viem, že to nie je prípad tvojho aktuálneho pôsobiska, ale takáto je realita u mnohých slovenských firiem a objektívne rozumiem, prečo to neláka nikoho, kto má možnosť pracovať za lepšie peniaze s menšou zodpovednosťou a pravidelnejšími smenami.
Keď prichádzajú na trh najslabšie populačné ročníky za posledných iks desaťročí, treba čo? Včas zareagovať. Niekto si zvolí proaktívny prístup - roky vopred motivuje potenciálnych uchádzačov - finančne, novými kombináciami študijných odborov apod; niekto vyrovnáva rozdiel dovozom zahraničných pracovníkov; niekto racionalizáciou siete... Zatiaľ čo niekto, volajme ho napríklad Slovensko, tvrdohlavo zvýši vek a sprísni byrokraciu okolo VP pár rokov pred príchodom najväčšej diery, zároveň potrebuje odviezť viac ľudí a nedajboh pripustiť, že by sa vodič chcel mať lepšie a nepracovať na hrane (alebo aj za hranou) Zákonníka práce, fyzických síl a zdravého rozumu.
V nejakom obchode (neviem si spomenúť kde, možno v Decathlone?) videl hodnotenie spokojnosti tak, že zákazník pri odchode tapol na jeden z troch smajlíkov - spokojnosť, neutrál, nespokojnosť.
Nemyslím to tak že by mal každý cestujúci hodnotiť každého vodiča, len uvažujem nad jednoduchšou možnosťou než vypisovať maily o situáciách, na ktoré by človek najradšej rýchlo zabudol.
Neviem, či by ľudia boli ochotní každý deň vypĺňať dotazník na vodičov regionálnych a autobusov a či by tam nakoniec nechodili hlavne sťažnosti. Myslím si totiž, že ľudia radšej pozitívne zhodnotia zhodnotia cestu na Schwechat, ktorú absolvujú iba niekoľkokrát za rok. Dôležité je hlavne to, čo píše 810zssk a to kontrola a riadne prešetrenie sťažností.
Pamätám si ešte spred pandémie, neviem či to ešte funguje, SL mali na linke na Schwechat systém hodnotenia vodičov. Prišiel mi tuším do mailu ešte pred koncom cesty dotazník s menom vodiča, ktorý ma viezol a pár otázkami, odpovede myslím vo forme smajlíkov. Veď to nemôže byť komplikované zaviesť niečo podobné.
Keci o tom ze u SL takito bodivi neboli su len blbe keci. Svojho casu ked som ich sluzby vyuzival na dennej baze som si tiez zazil svoje. Ale ano boli tam aj velmi prijemni vodici.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
3pa3ck3