Dlhší čas som sa zamýšľal nad tým, ako by som si predstavoval ideálnu víziu rozvoja dopravy v Bratislave s využitím dnešných tratí, plánov a zvykov. Skúsil som dať dokopy svoj návrh trasovania a linkovania električkových, trolejbusových a vlakových spojení, ktorý teda pripájam.
Rád by som ním otvoril diskusiu a podelil sa o niektoré návrhy, ktorých autorom som buď ja alebo mi boli inšpiráciou niektorí diskutéri tu na fóre. Ide samozrejme iba o návrh, ktorému chýba následne prispôsobenie autobusových liniek a obsluhy častí, kam električky a trolejbusy nechodia.
Električkové Linky
Električky sú vedené v jednolinkovom variante s dvojlinkovým rozšírením na niektorých radiálach počas rannej špičky.
Interval električkových liniek je 5/6/7.5 (6-9/10-19/ostatné+víkend). Občasné konečné označené () sú obsluhované iba počas špičky.
1 | Hlavná stanica - Blumentál - Trnavské mýto - Košická - Nové SND - Zrkadlový háj - (Janíkov Dvor)
2 | Stn. Vinohrady - Stn. Nové Mesto - Tomášikova - Vlčie hrdlo - (Stn. P. Biskupice)
3 | Komisárky - Blumentál - Americké nám. - Šafárikovo nám. - Janíkov Dvor
4 | Centrum - Americké nám. - Trnavské mýto - Stn. Nové Mesto / Zlaté piesky - Vajnory
5 | Bory - Stn. Dúbravka - Pri kríži - Karlova Ves - Kapucínska - Poštová- Blumentál - Stn. Vinohrady - (Komisárky)
7 | Hlavná stanica - Poštová - Centrum - Nové SND - Košická - Prístavný most - Vlčie hrdlo - Stn. P. Biskupice
8 | Stn. Ružinov - Tomášikova - Košická - Nové SND - Šafárikovo nám. - Most SNP - Karlova Ves - (Pri kríži)
9 | Centrum - Poštová - Blumentál - Trnavské mýto - Tomášikova - Stn. Ružinov
Linka 2 počíta s vybudovaním trate Riazanská - Tomášikova - Vlčie hrdlo. Dočasne môže byť obsluhovaná predĺženou autobusovou linkou po súbežnej trati. Nahrádza linky 50 a 66.
Linka 3 je obsluhovaná vysokokapacitnými električkami.
Linky 4 a 9 sú obsluhované spoločnou výpravou a menia sa na zastávke Centrum.
Linka 6 je zarezervovaná pre budúcu obsluhu po osi Pri Kríži - Patrónka - Hodžovo nám. - Šafárikovo nám. - Nové Lido
Linka 7 počíta s vybudovaním trasy do P. Biskupíc obsluhujúcej novú časť Mlynských nivov (viď návrh trate), kde nahradí linky 70 a 202. Dočasne môže byť ukončená obratom cez NĽŠ.
Linka 8 náhradza linky 50 a 78.
Trolejbusové Linky
Trolejbusové linky sú vedené v "jednolinkovom" variante, kde súbehy liniek pod rovnakou farbou vytvárajú ucelený pravidelný interval na vybraných častiach tratí.
Intervaly trolejbusových liniek sú 10/12/15 (6-9/10-19/ostatné+víkend), intervaly farebných súbehov sú 5/6/7.5 (6-9/10-19/ostatné+víkend).
32 + 33 | Dlhé Diely - Riviéra && 32 + 42 | Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská
- 32 | Dlhé Diely - Riviéra - Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská - Grófska Niva
- 33 | Dlhé Diely - Riviéra
- 42 | Nemocnica Rázsochy - Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská - Mierová - Cintorín Vrakuňa
40 + 50 | Nové SND - Autobusová stanica - Krížna
40 | Most SNP - Nové SND - Autobusová stanica - Krížna - Račianske Mýto - Karpatská - Hlavná Stanica
50 | Aupark - Sad J. Kráľa - Nové SND - Autobusová stanica - Krížna > Račianske Mýto > Trnavské Mýto
44 | Koliba - Karpatská - Hodžovo nám - Šulekova
45 + 46 | Centrum - Autobusová stanica - Košická
45 | Centrum - Autobusová stanica - Košická - Saleziáni - Zimný štadión
46 | Centrum - Autobusová stanica - Košická - Miletičova - Ružová dolina - Prievozská - Grófska Niva
48 + 49 | Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská
48 | Hlavná Stanica - Sokolská - Depo Hroboňova - Šafránová - Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská - Bojnická - Zlaté Piesky
49 | Nemocnica Rázsochy - Lovinského - Depo Hroboňova - Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská - Bulharská - Rádiová
61 + 62 + 63 | Hlavná Stanica / Sokolská - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
61 | Hlavná Stanica - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park - Letisko
62 | Hlavná Stanica - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
63 | Lamač - Tesco Lamač - Patrónka - Sokolská - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
71 + 72 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska
71 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska - NOÚ
72 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska - NÚSCH
Linky 32, 42, 48, 63, 71 a 72 počítajú s vybudovaním pešieho spojenia Hlavnej stanice so zastávkou Sokolská.
Linky 40, 50, 61 a 63 sú obsluhované parciálnymi trolejbusmi.
Linka 50 premáva cez Starý most po električkovej trati.
Linka 33 premáva v dvojitom intervale, t.j. trať Dlhé Diely - Riviéra má interval 3.3/4/5.
Linky 42 a 49 počítajú s výstavbou nemocnice Rázsochy a predĺžením trolejovej trate k nej. Dočasne môžu končiť na Stn. Železná Studnička.
Linka 48 bude slúžiť na obsluhu záchytného parkoviska Zlaté Piesky.
Linky 61, 62 a 63 majú v súbežnej dráhe interval 3.3/4/5, Linka 63 môže byť počas letnej sezóny predĺžená k letisku.
Všetky návrhy liniek zároveň počítajú s vybudovaním železničných Terminálov Stn. Trnavské mýto, Stn. Ružinov (Súhvedzná), Stn. Kramáre (Patrónka/Suchý mlyn), Stn. Vrakuňa (Čiližská), Stn. Dúbravka (Lamačská brána) a Stn. Rázsochy (TESCO Lamač) a Stn. Prievoz (ŽST ÚNS), Stn. Mladá Garda a zrušením zastávky Stn. Železná Studnička. Vlakové linky zo smeru SC (C) a TT (D) budú mať konečnú na Stn. Trnavské mýto s možnosťou prestupu na linky A (DNV-LAMAČ-HLST-RUŽINOV-PETRŽALKA-ČUNOVO) a B (HLST-RUŽINOV-VRAKUŇA-DS) v prestupnom terminále Stn. Mladá Garda. Viaceré prestupné terminály by mali byť následne obsluhované lokálnymi autobusovými linkami v pravidelných intervaloch a garanciou prestupu.
Rád by som ním otvoril diskusiu a podelil sa o niektoré návrhy, ktorých autorom som buď ja alebo mi boli inšpiráciou niektorí diskutéri tu na fóre. Ide samozrejme iba o návrh, ktorému chýba následne prispôsobenie autobusových liniek a obsluhy častí, kam električky a trolejbusy nechodia.
Električkové Linky
Električky sú vedené v jednolinkovom variante s dvojlinkovým rozšírením na niektorých radiálach počas rannej špičky.
Interval električkových liniek je 5/6/7.5 (6-9/10-19/ostatné+víkend). Občasné konečné označené () sú obsluhované iba počas špičky.
1 | Hlavná stanica - Blumentál - Trnavské mýto - Košická - Nové SND - Zrkadlový háj - (Janíkov Dvor)
2 | Stn. Vinohrady - Stn. Nové Mesto - Tomášikova - Vlčie hrdlo - (Stn. P. Biskupice)
3 | Komisárky - Blumentál - Americké nám. - Šafárikovo nám. - Janíkov Dvor
4 | Centrum - Americké nám. - Trnavské mýto - Stn. Nové Mesto / Zlaté piesky - Vajnory
5 | Bory - Stn. Dúbravka - Pri kríži - Karlova Ves - Kapucínska - Poštová- Blumentál - Stn. Vinohrady - (Komisárky)
7 | Hlavná stanica - Poštová - Centrum - Nové SND - Košická - Prístavný most - Vlčie hrdlo - Stn. P. Biskupice
8 | Stn. Ružinov - Tomášikova - Košická - Nové SND - Šafárikovo nám. - Most SNP - Karlova Ves - (Pri kríži)
9 | Centrum - Poštová - Blumentál - Trnavské mýto - Tomášikova - Stn. Ružinov
Linka 2 počíta s vybudovaním trate Riazanská - Tomášikova - Vlčie hrdlo. Dočasne môže byť obsluhovaná predĺženou autobusovou linkou po súbežnej trati. Nahrádza linky 50 a 66.
Linka 3 je obsluhovaná vysokokapacitnými električkami.
Linky 4 a 9 sú obsluhované spoločnou výpravou a menia sa na zastávke Centrum.
Linka 6 je zarezervovaná pre budúcu obsluhu po osi Pri Kríži - Patrónka - Hodžovo nám. - Šafárikovo nám. - Nové Lido
Linka 7 počíta s vybudovaním trasy do P. Biskupíc obsluhujúcej novú časť Mlynských nivov (viď návrh trate), kde nahradí linky 70 a 202. Dočasne môže byť ukončená obratom cez NĽŠ.
Linka 8 náhradza linky 50 a 78.
Trolejbusové Linky
Trolejbusové linky sú vedené v "jednolinkovom" variante, kde súbehy liniek pod rovnakou farbou vytvárajú ucelený pravidelný interval na vybraných častiach tratí.
Intervaly trolejbusových liniek sú 10/12/15 (6-9/10-19/ostatné+víkend), intervaly farebných súbehov sú 5/6/7.5 (6-9/10-19/ostatné+víkend).
32 + 33 | Dlhé Diely - Riviéra && 32 + 42 | Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská
- 32 | Dlhé Diely - Riviéra - Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská - Grófska Niva
- 33 | Dlhé Diely - Riviéra
- 42 | Nemocnica Rázsochy - Stn. Kramáre - Sokolská - Hodžovo nám - Autobusová Stanica - Prievozská - Mierová - Cintorín Vrakuňa
40 + 50 | Nové SND - Autobusová stanica - Krížna
40 | Most SNP - Nové SND - Autobusová stanica - Krížna - Račianske Mýto - Karpatská - Hlavná Stanica
50 | Aupark - Sad J. Kráľa - Nové SND - Autobusová stanica - Krížna > Račianske Mýto > Trnavské Mýto
44 | Koliba - Karpatská - Hodžovo nám - Šulekova
45 + 46 | Centrum - Autobusová stanica - Košická
45 | Centrum - Autobusová stanica - Košická - Saleziáni - Zimný štadión
46 | Centrum - Autobusová stanica - Košická - Miletičova - Ružová dolina - Prievozská - Grófska Niva
48 + 49 | Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská
48 | Hlavná Stanica - Sokolská - Depo Hroboňova - Šafránová - Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská - Bojnická - Zlaté Piesky
49 | Nemocnica Rázsochy - Lovinského - Depo Hroboňova - Búdková - Hodžovo nám. - Americké nám. - Saleziáni - Zimný štadión - Slovinská - Bulharská - Rádiová
61 + 62 + 63 | Hlavná Stanica / Sokolská - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
61 | Hlavná Stanica - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park - Letisko
62 | Hlavná Stanica - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
63 | Lamač - Tesco Lamač - Patrónka - Sokolská - Karpatská - Račianske mýto - Trnavské mýto - Slovinská - Bulharská - Avion Shop. Park
71 + 72 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska
71 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska - NOÚ
72 | Stn. Vrakuňa - Hronská - Cintorín Vrakuňa - Gagarinova - Prievozská - Miletičova - Saleziáni - Trnavské mýto - Račianske mýto - Karpatská - Sokolská - Vlárska - NÚSCH
Linky 32, 42, 48, 63, 71 a 72 počítajú s vybudovaním pešieho spojenia Hlavnej stanice so zastávkou Sokolská.
Linky 40, 50, 61 a 63 sú obsluhované parciálnymi trolejbusmi.
Linka 50 premáva cez Starý most po električkovej trati.
Linka 33 premáva v dvojitom intervale, t.j. trať Dlhé Diely - Riviéra má interval 3.3/4/5.
Linky 42 a 49 počítajú s výstavbou nemocnice Rázsochy a predĺžením trolejovej trate k nej. Dočasne môžu končiť na Stn. Železná Studnička.
Linka 48 bude slúžiť na obsluhu záchytného parkoviska Zlaté Piesky.
Linky 61, 62 a 63 majú v súbežnej dráhe interval 3.3/4/5, Linka 63 môže byť počas letnej sezóny predĺžená k letisku.
Všetky návrhy liniek zároveň počítajú s vybudovaním železničných Terminálov Stn. Trnavské mýto, Stn. Ružinov (Súhvedzná), Stn. Kramáre (Patrónka/Suchý mlyn), Stn. Vrakuňa (Čiližská), Stn. Dúbravka (Lamačská brána) a Stn. Rázsochy (TESCO Lamač) a Stn. Prievoz (ŽST ÚNS), Stn. Mladá Garda a zrušením zastávky Stn. Železná Studnička. Vlakové linky zo smeru SC (C) a TT (D) budú mať konečnú na Stn. Trnavské mýto s možnosťou prestupu na linky A (DNV-LAMAČ-HLST-RUŽINOV-PETRŽALKA-ČUNOVO) a B (HLST-RUŽINOV-VRAKUŇA-DS) v prestupnom terminále Stn. Mladá Garda. Viaceré prestupné terminály by mali byť následne obsluhované lokálnymi autobusovými linkami v pravidelných intervaloch a garanciou prestupu.
Minko