On je problém že tie témy sa prelíňajú. Ťažko sa baviť o protiepidemických opatreniach v MHD bez kontextu s opatreniami inde a vice versa. MHD nie je izolovaný vesmír.
Vážení diskutujúci, mohli by ste si prosím na tému koronavírusu vyhradiť vlastné diskusné fórum na iných príslušných portáloch zaoberajúcich sa problematikou koronavírusu a politického diania? Myslím, že imhd.sk je portál o verejnej doprave a nie o ochoreniach a politických omáčkach. Ďakujem.
Keby len takmer. Rúško sa má meniť najmenej každé štyri hodiny alebo keď navlhne (to druhé je mimochodom dobrý dôvod prečo je nosenie rúška v exteriéri zlo).
Problém je že ak niekto nie je presvedčený o efektivite rúška, nemá dôvod s ním správne narábať a nikto nemá šancu to kontrolovať. Ja som tiež na Slovensku jednorazové rúško nosil týždne, keďže jediným účelom bolo splniť požiadavku na nejaku handru na ksichte. Čo za handru to je už nikto skúmať nemohol.
a hlavne v restikach by ani nebol problem (neuvazujem GDPR) spisovat ze kto tam kedy prisiel a kedy odisiel + nejaky zakladny kontakt, takze by nebol problem ani vytrasovat ak by sa tam vyskytol niekto nakazeny ze s kym vsetkym sa stretol....
Akože človek začne produkovať nadmerné množstvo kvapôčiek keď tlačí nákupný vozík? Ja som dosť lemra, ale hento som teda nikdy nepovažoval za športový výkon.
A preboha, rúška nie sú strieborná guľka! To je len posledná záchrana ktorá nenahrádza iné opatrenia len MIERNE znižuje riziko keď už ich naozaj nemožno dodržať. Ruško nemení rizikovú aktivitu na nerizikovú. A dlhodobý blízky kontakt riziková aktivita je, na rozdiel od náhodného 10-sekundového minutia sa v obchode.
Mňa bavia rady na vstup do obchodu. Povedzme že zákazník má hnusobu. Ak ho pustíme dnu a bude behať po obchode, tak okolo ostatných zákazníkov len náhodne prejde, šanca infekcie 0,0005%. Takže ho radšej postavíme do radu na vstup do obchode kde bude konzistentne 20 minút dýchať na človeka pred sebou s rizikom infekcie v desiatkách percent.
Tu sme mali pred časom takú vtipnú tlačovku kde šéf tunajšieho ekvivalentu ÚVZ najprv oznámil že gro šírenia je doma a v práci, potom predstavil nové obmedzenia všade inde než doma v práci a zabil to konštatovaním že od toho neočakávajú výrazné zlepšenie, ale každý jeden prípad sa ráta
Inak povedané, nevieme riešiť rizikové situácie, ale premiér buchol do stola že potrebujeme ukázať že niečo robíme, tak vás obmedzíme tam kde riziko vlastne neexistuje. Problém tejto rovnice je že ignoruje že sa tým zhoršuje situácia v tých rizikových situáciách, keďže sa redukuje dôvera ľudí a ich schopnosť/ochota sa ešte obmedzovať.
Na Slovensku to myslím bude podobné. Ako som písal nižšie, action bias.
(Obmedzený čas strávený pri stole sa mi nezdá efektívny, ale inak 100% súhlasím s tým čo si písal.)
Možno keby sa nechali otvorené reštaurácie aj za prísnych podmienok (napr. každá druha stolička voľná, obmedzený čas sedenia pri stole a pod.) a nejaká autorita (nie súčasný premiér) by povedala, že hlavne sa cez sviatky nestretávajte v domácnostiach, ale radšej choďte s príbuznými von, že by miera rešpektovania Silvestrov a Vianoc bola väčšia. A možno by sa nakazilo podobne ľudí, ale boli by rovnomernejšie rozložení a nápor na nemocnice by bol menší.
Je naozaj komické ak reštaurácia, ktorá ma 100 m2 a kapacitu 20 ľudí (teda 0,2 človeka na 1m2) a vie sledovať čas klienta, vie sledovať teplotu, vie sledovať príznaky, je nebezpečím istej nákazy a VOD (napr. ranný vlak) nie, hoci tam sa to nijako nedá vymáhať a nikto ani nič nesleduje. Howgh.
Ako fungujú "opatrenia" je dobre vidieť v Alze na Mlynských Nivách.
Pred "sprísnením" "opatrení" ľudia išli k automatu, zadali číslo objednávky do automatu a s poradovým číslom počkali na výdaj.
Podľa nového "opatrenia" do miesta výdaja sa má vstupovať po jednom. Takže alza vyložila stoly na hranicu svojej prevádzky a ľudia z poradovým číslom čakajú vo vestibule AS (pri okienkach SlovakLines na predaj CL) . Na oveľa menšej ploche, než pred "sprísnením" "opatrení".
Jeden fun fact zo Švédska: Na Silvestra polícia z viacerých regiónov hlásila jeden z najhorších rokov čo sa týka verejného poriadku (pyrotechnika, výtržnosti a pod.). Vláda totiž zatvorila podniky vo večerných hodinách a tým vytlačila oslavy do undergroundu.
To sa deje aj so socializáciou. Namiesto verejného priestoru kde možno kontrolovať dodržiavanie pravidiel sme ich vytlačili do bytov a domov kde nikto nikdy nič neskontroluje. Typický príklad kontraproduktívneho opatrenia.
Ten záver je najdôležitejší. Kým nepridelíme policajta do každej rodiny, tie najrizikovejšie miesta jednoducho represiami ošetriť nedokážeme a dosiahneme presný opak - namiesto partnera ktorý dáva dobré rady sa staneme "zlým policajtom" ktorý stojí proti ľuďom a chce ich pokutovať. Pridajme k tomu očividne nezmyselné opatrenia ako napr. rúška v exteriéri (ktorých významu neverí asi naozaj nikto) a dostaneme sa do situácie kedy štát stratil všetku autoritu a takmer nikto nemá dôveru voči jeho radám. Výsledkom je potom samozrejme že si každý robí čo chce a tvorí si vlastné opatrenia, lebo dôveryhodná autorita neexistuje.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
3pa3ck3
Ono je núdzový stav, takže treba počítať s tým, že vláda môže nariadiť obmedzenia v rozsahu príslušného ústavného zákona.