Reakcia na: S499.1023 #204545:
Nerozumiem celkom Tvojmu postoju. Ako si to vlastne predstavujes? Ved treba obcas aj otvorit oci. Momentalna situacia na Slovensku je taka, ze dotovane primestske BUSy (objednavane a subvencovane VUC) a dotovane vlaky (objednavane a subvencovane statom zastupenym MDVRR SR) jazdia na mnohych linkach subezne, t.j. ze vlak aj bus obsluzia na danej linke v rovnakom case rovnake uzemie. Naopak navaznosti jednotlivych druhov dopravy si minimalne. Neviem si predstavit, ze zrazu o mesiac by to bolo inak, ako navrhujes Ty. V momentalnej legislativnej situacii nie je mozne efektivne skoordinovat zeleznicnu a autobusovu dopravu, coho sme svedkami v mnohych regionoch Slovenska. Tak nejak to funguje v situaciach, ked je autobusova zastavka (pripadne stanica) v blizkosti zeleznicnej stanice (prip. zastavky). Zial vytvorit nadvaznosti vlak-bus a opacne je v pripade excentricky umiestnenych zeleznicnych stanic (napr. Roznava) alebo v pripade velkej vzdialenosti autobusovej a zeleznicnej stanice (napr. Plesivec) v sucasnosti obrovsky problem. Samozrejme, da sa tlacit aj na VUC (napr. formou peticie), aby taketo autobusy vytvorili, tam je vsak vysledok vopred znamy. Primestska dopava je cim dalej tym viac obmedzovana, zdrazuje sa cestovne pre cestujucich. V dosledku zavedenia bezplatnej prepravy zeleznicnou dopravou je mozne predpokladat aj urcite znizenie poctu cestujucich vyuzivajucich verejnu linkovu autobusovu dopravu (VLAD), co si zo strany dopravcov vyziada zvysene naroky na subvencovanie od VUC, pripadne dalsie zvysenie cestovneho. Samozrejme, vytvorenie integrovanych systemov by tento problem mohlo ako tak vyriesit. Na to vsak nie je na Slovensku vytvorene vhodne legislativne prostredie. Aby sa to mohlo zmenit, treba absolvovat cely legislativny kolotoc, co pri krokoch sucasnej socialnej vlady nepovazujem za realne. Preto opat pisem, autobus z hornej casti Dobsinej je v poriadku. Ale cestujuci, ktori chcu pokracovat vlakom z Roznavy maju ist z autobusovej na zeleznicnu stanicu taxikom? Prave o toto v peticii ide. Zavedenie vlakovych spojov na realne existujucich a prevadzkyschopnych drahach, comu momentalne nebrani ziadne legislativne obmedzenie a v suvislosti so zavedenim bezplatneho cestovania ani obmedzenie financne. To ze proti bezplatnemu cestovaniu je odpor, pretoze je to nezmysel, je pekne, ale na druhej strane, momentalne to je bezplatne cestovanie fakt a dovolim si tvrdit, ze tak skoro to zrusene nebude, pretoze dani politici by v tej chvili stratili doveru a podporu obcanov. Takze prave z tychto uvedenych dovodov povazujem danu peticiu za opodstatnenu a plne jej autora podporujem. Ak chces, vytvor peticiu za zavedenie IDS na Slovensku a taktiez budes mat moju plnu podporu. Ale napisat v momentalnej situacii ze autobus odvezie ludi z Dobsinej z horneho konca je absolutny nezmysel a cestujucim, ktori chcu pri svojej ceste dalej vyuzit aj zeleznicnu dopravu, je taketo riesenie uplne na prd, ked nemaju z konecnej stanice kam pokracovat. Je mi jasne, ze vlak je drahsi ako autobus, ale dovolim si tvrdit ze je to vo velkej miere sposobene tym, ze na Slovensku je cena za dopravnu cestu za priemerny regionalny vlak druha najvyssia v EU (prve je Taliansko). Peniaze za pouzitie dopavnej cesty dostava ZSR a vzhladom na momentalnu prevadzkovu situaciu na gemerskych tratiach (RV - Dobsina, Plesivec - Slavosovce a Lubenik - Revuca), na ktorych je zavedeny system zjednoduseneho riadenia dopravy, by to pre ZSR neznamenalo vyrazny narast nakladov, hlavne vdaka jazdiacej nakladnej doprave. Tym padom by zas bolo mozne znizenie dotacii zo strany MDVRR do ZSR, kedze tieto peniaze by dostali nepriamo cez ZSSK. To su vsetko argumenty, ktore hovoria jednoznacne za to, ze autora peticie treba podporit a v momentalnej situacii ide o najrychlejsie riesenie (aspon do casu, kym sa nezosuladi zeleznicna a autobusova doprava), ktore by umoznilo aj tazko skusanym obyvatelom gemera vyuzit bezplatne cestovanie, ale hlavne napojenie na zvysok Slovenska. Na zaver Ta prosim, aby si pri odpisovani na tento prispevok pouzil nieco vecne a nie len urazky, ako statocne predvadzas uz dlhe roky v diskusiach na iMHD.sk.
S499.1023
Že jazdí presnejšie ZSSK ako RJ nie je nič prekvapujúce.