Ze by sa zlepsili? Ja som mal naposledy dost problem ,ked som sa mal dostat za 20 minut z Lyonskej stanice na Paris-Est. Vtrhol som do metra a na perone som marne hladal mapu, aby som zistil kam ist a kde prestupit. Nastastie vo vlaku metra bola.
juro:
tie obluky a vzdialenosti medzi stanicami su fakt dost "tvrde" ...
ale na kazdej stanici metra bola komplet schema metra i rer a pri vstupe do metra boli zadarmo lataciky s mapkou siete. takze problem nebol. no na niektorych staniciach sa presadajuci clovek dost nachodi, niekedy aj par minut
tr3mp: Parizsky system metra je uplne genialny - uz som sa tam tri krat vozil a stale mam v tom chaos. Najlepsie na tom je, ze mapy celej siete su vacsinou len pred turniketmi, takze treba si poriadne nastudovat kde chceme prestupovat. Dost chaoticky su tam vyznacene pasma. Stalo sa mi , ze som v cielovej stanici preskakoval turniket, lebo som sa nevedomky dostal do ineho pasma a listok nebol schopny otvorit turniket. Najvascie vzruso bolo ked som isiel na zakladny listok (pre 1.pasmo) az na letisko Charles de Gaul (ci ako sa to pise) vlakom RER a dostavili sa 3 revizory(sprievodcovia). Po vysloveni vysky pokuty (x00 FF) sme uz s kamosom uvazovali uz o nejakych moznostiach odpracovania, pretoze to sme uz pri sebe nemali. Nakoniec sme zistili, ze je mozne pouzit nase listky FIP(listok pre zamestnancov zeleznic) a s partiou revizorou sme sa lucili ako najvacsi kamosi.
Inak niektore linky maju strasne polomery oblukov a vzdialenost medzi dvoma stanicami bola niekde asi ako dlzka supravy.
TeBeCe : Ta reklama na 7830 to je CVR(celovozova reklama) alebo len nejaka nalepka. Dnes som videl supravu 2x T3 s CVR na nejaku poistovnu (asi Union), ale bol som od toho dost daleko.
Tie prispevky o hromadnej doprave v Rime a Parizi su celkom dobre. Mozno by stalo za to zaradit ich ako samostatne clanky do sekcie Clankov a pridavat k nim aj info z ostatnych europskych velkomiest. Sam mam bohate skusenosti s hromadnou dopravou v Londyne a mohol by som nieco o tom spisat.
tento vikend som bol v parizi, takze by som chcel na porovnanie uviest nieco o tamojsej doprave - ak vas to nezaujima, tak tento prispevok necitajte
hromadnu dopravu v parizi zabezpecuje hlavne podnik RATP.
na prepravu v parizi je najlepsie pouzit metro, aj ked ja by som to skor nazval podpovrchova elektricka, pretoze zakruty maju casto maly polomer a zastavky na trasach su dost blizko pri sebe. siet metra ma 14 liniek, ktore pokryvaju cely pariz. na cestovanie sa poziva papierovy listok s magnetickym pasikom, ktory sa pri vstupe znehodnoti a otvori turniket. do metra sa da dostat (a dost sa to pouziva) prelezenim cez zabradlie. revizora som nestretol. listok plati na jeden vstup do metra - presadat sa da lubovolne vela krat. 1 listok stoji 8F, ked castujete viac krat alebo viac ludi, je lepsi tzv. karnet za 58F (tj 5,8F na listok
v parizi premava klasicke kolajove metro a tiez na pneumatikach (s vodiacimi kolajami). supravy su rozne, od najstarsich po najnovsie. napr. na linke 1 premavaju (ak som dobre ratal) 6 vagonove supravy, kazdy vagon asi 3 dvere a cely vnutrajsok vlaku je spojeny - nie dverami ale ako jeden dlhy priestor, dost dobre to vyzera. suprava moze mat odhadom tak cez 100m, k2 plus z clanku sci-fi daleko zaostava.
zaujimave je aj otvaranie dveri v metre na dopyt - nie vsak nejakym tlacidlom, ale ked chcete vystupit normalne potiahnete dvere. funguje to dokonca skor ako vlak zastane !!! pocas jazdy som to radsej neskusal ...
metro chodi nielen pod zemou ale aj po estakadach stredom ulic. stanica bastila sa dokonca nachadza s polovice pod zemou a s polovice nad vodou.
v priestoroch stanic metra sa fajci jedna radost (to je vobec francuzka nerest), vo vagonoch ale nie. vozidla dopravneho podniku maju zelenu farbu, grafiti nebolo velmi vidiet.
okrem povodneho metra premava z periferii do centra pariza tzv. rer - rychle metro. su to vlastne vlaky premavajuce v cez centrum ako metro. neviezol som sa nimi ale videl som poschodove supravy - ked prede na stanicu metra poschodovy vlak, vzdy to zaujme siet ma 5 zakladnych tras, ktore sa na periferiach vetvia.
cestovne je vo vseobecnosti pasmove - 8 pasiem. 1 je mesto pariz, metro premava v pasmach 1-3.
autobusy su skoro vsetky (okrem starsich) nizkopodlazne opely (dlhe i kratke). zaujal ma jeden "normalny" (z hladiska urovne nastupovania) bus - v zadnej casti mal otvorenu plosinku asi meter a pol dlhu! pod oknamy sa na autobuse nachadza asi 3 metre dlhy napis so strucnou trasou linky.
okrem uvedeneho este po okoli pariza premavaju 2 linky eletriciek - skor rychlodrahy a lahke metro val na letisko orly.
velkych zeleznicnych stanic je v parizi sest. pekny je aj pohlad na vlaky tgv zoradene pred stanicou (vyborne viditelne z dialnicneho obchvatu mesta), existuju aj zlte postove tgv.
keby ste mali zaujem o nejake dalsie info, napiste mi mail.
hehe, ja som sa prave vratil z pariza, takze skusim napisat aj nejake info o tamojsej doprave ...
moj minulorocny rekord na biku je 77.3 po ceste od elamu (intraky v mlynskej doline) do karlovej vsi. tuto cestu odporucam, na zaver treba sice dost brzdit, ale je na rekordy ako stvorena.
tento rok mam max iba 74.7 z kramarov na patronku
Ahojte, prave som sa vratil z hl.mesta Talianska - Rima. Mestka doprava v tomto meste je v skutku zaujimava a tak som sa rozhodol ze napisem dajaky report do tohto fora.
Rim ma asi cca 3 mil. obyvatelov plus obrovske mnozstvo turitov. Tuto masu sa snazia zvladnut dve linky metra, dajake elektricky a obrovska kopa autobusov. Rim sa stale nachadza na pokraji dopravneho kolapsu, a kedze vacsina ciest v centre je dlazdena kamenim podobnym nasim macacim hlavam, tak ked prsi (zazil som to), tak o kolizie nie je nudza, vtedy fatk nastava ozajstny kolaps dopravy. To kamenie na cestach sa totiz za mokra neuveritelne smyka. Zazil som ako sa ruti bus na zastavku a zrazu sa mu len zablokuju kolesa a on sa ruti stale dalej, a to som stal na tej zastavke, nebolo mi secko jedno...
Ozajstnym centrom mestkej dopravy je zeleznicna stanica TERMINI. Lezi na okraji centra mesta. Ma asi 30 vlakovych nastupist! pod nou sa nachadza jedina prestupna stanica metra v ramci Rima. A pred nou ma konecnu dost vela busovych liniek.
Listky:
Existuju urcite styri druhy.
1. prestupny platny pocas 75 minut (mozte ist najviac raz metrom) 1.500 LIT
2. Celodenny 6.000 LIT
3. Tyzdeny ?.??? LIT
4. Mesacny ?.??? LIT
mozno su aj 3-mesacne, ale neviem to isto, zaujimave je ze neexistuju dajake kratkodobe ako u nas (10 prip. 30 minut)
Na porovnanie pripominam ze za 1.500 LIT sa v Taliansku daju kupit dve flasky lacnej mineralky v supermarkete
Elektricky:
Jazdi tu dost vela nizkopodlaznych elin (mozno aj polovica vsetkych elin v meste). Su tu dokonca aj 7-clankove 100% nizkopodlazne eliny , a asi rovnako vela jazdi 5-clankovych elin s podielom nizkej podlahy asi 85%, na konci eliny je v tomto pripade podlaha v normalnej vyske. Tieto dva modely su zvonka velmi pekne, oble tvary, zlte tyce vnutri, protismykova podlaha, svetlo zeleny nater, proste fakt dobre. Jazdia este aj 3-clankove elektricky s podielom nizkej podlahy asi 70%, ale tie su uz ocividne starsie, su totiz hranate, natrete na oranzovo, miestami hrdzave, vnutri je na podlahe len zodrata guma.....Jazdia este aj "historicke" kusy, pri ktorych su nase nerekonstruovane K2ojky dizajnerskymi a technickymi novinkami. Je to fakt fakt peklo.
Zaujimave je tiez ze uplnym centrom chodi minimum elektriciek, vacsina liniek sa otaca na hranici centra. Proste pride z perierie mesta na ulicu kt. lezi na okraji centra (u nas napr. Krizna) tam jednoducho prejde do protismeru, a kedze secky elektricky v Rime okrem tych "prastarych" su obojsmerne, tak vodic prejde na druhy koniec a pokracuje opacnym smerom. Dobra haluz. Prvy krat som zazil pravidelne "otacanie" takymto sposobom.
Metro:
Je nesmierne spinave, preplnene, je tam velmi vydychany vzduch. Tieto vlastnosti ma ale asi kazde europske metro v ktorom som bol (s vynimkou Prazskeho metro-to je priam luxus). Supravy su cele pografitovane a pocmarane, je to fakt zle....
Autobusy:
Jazdi tu fakt vela autobusov. Od uplne starych busov, kt. maju v podlahe diery ze vidno na cestu pod vami az po novucicke nizkopodlazaky. Prevladaju vsak nizkopodlazne autobusy. Jazdi tu aj dost vela klbovych nizkopodlazakov. Vodici jazdia typicky "taliansky" - plyn-brzda, proste des. V najuzsom centre mesta chodi aj cca 20 "nano" busov. Su to malicke elektrobusy (8 miest na sedenie a asi 10 na statie). Jazdia na dvoch linkach: 116 a 117 prip. na nocnej 166T.
Na zaver sa ospravedlnujem za rozsiahlost tohto prispevku, ale myslim si ze aj ked je tato stranka o slovenskej doprave, tak taketo porovanie so zahranicim neuskodi.
pre dalsie info je tu www Rimskeho dopravneho podniku: www.atac.roma.it
ak ma dakto zaujem o blizsie info, nech ma kontaktuje na e-maily, mozem poskytnut dost cenne info ohladom cestovania v Rime.
SOR by bol nádherný, keby som nemusel pri preraďovaní rýchlostí urobiť s pedálom spojky dieru do asfaltu a vylomiť rýchlostnú páku.
...Ďakujem za pozornosť
Nahodou, ja som rad, ze cez letne vikendy chodia (a chodili) na 29ne klbaky, lebo inak by som sa nikdy neviezol tym Ik4??, co sa u nas skusal a nikto o nom nevie nic blizsie.
No more SOR :))) Ale nie, je to pekný autobus a myslím, že problém nie je v tom, že chodia preplnené na 29ne, ale v tom, aké intervaly má 29na. Dúfam, že na to na Olejkárskej čoskoro prídu a nasadia tam o jeden SOR naviac.
COLOR: Ja ju mam tiez cvaknutu, ved som tam bol s vami. A ked bude mat (asi) Robo viac casu a oskenuje mi fotky, budu na nete aj fotky z Madarska - Budapest a Pecs.
-keď to pôjde takto s nákupom SOR-ov aj ďalej o chvíľu ich budú vypravovať už aj tak na dosť natrieskanú 50.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Juro
Inak niektore linky maju strasne polomery oblukov a vzdialenost medzi dvoma stanicami bola niekde asi ako dlzka supravy.
TeBeCe : Ta reklama na 7830 to je CVR(celovozova reklama) alebo len nejaka nalepka. Dnes som videl supravu 2x T3 s CVR na nejaku poistovnu (asi Union), ale bol som od toho dost daleko.