A neplatí náhodou aj také niečo, že môžeš zadržať osobu ktorá porušuje zákon? Lebo v tom prípade by ťa revízor zadržiaval preto, že si sa odmietol legitimovať.
Re #114521 810zssk: Ako chceš koordinovať niečo fungujúce s niečim čo je len na papieri a tak skoro ani nebude?
Re #114521 810zssk: Chcelo by to napísať článok s bulvárnym nadpisom "V Bratislavskom kraji pribudne ďalšia linka integrovanej dopravy".
Re #114539 geodeath: Keď si taký hrdina, čo si tam proti hrubému správaniu nezasiahol?
V BA by ten interval bol este dlhsi. Na severe su totiz spoje robene tak aby vacsina ludi sedela (osobne som s tym mal skusenost v Dansku, podla mojich informacii je to podobne v Norsku - ak su moje informacie zle, opravte ma) a spoje su niekedy aj trosku predimenzovane. Na Slovensku je vytazeny bus / elektricka / vlak jedine vtedy ak sa v nom ludia mackaju.
No osobne to považujem za dobrý pokles, keď niekto nadáva revízorom atď., že platí pokutu, lebo nemá lístok alebo si ho necvakol. To mi príde dosť trápne. Napadla ma otázka či môže revízor reagovať na slovné napádanie fyzickou sebaobranou? Alebo podobne ako pasažier, ak ho revízor urazil či môže aj on podať sťažnosť na cestujúceho za urážky?
Zákony dávajú revízorovi také právmoco ako predavačke v zelovoci, keď ukradnete akciové jablko a ona vás vidí, ba možno aj menšie, keďže jeho právomoc je taxatívne určená zákonom.
Revízor nie je verejný činiteľ ani nič podobné.
Zákon č. 168/1996 Zb. o cestnej premávke, § 11 Povinnosti cestujúceho:
"d) zaplatiť cestovné a na výzvu vodiča alebo iného člena osádky autobusu, alebo revízora sa preukázať platným
cestovným lístkom a zaplatiť úhradu (§ 14 ods. 3), ak sa pri kontrole nemôže preukázať platným cestovným
lístkom alebo osobnými údajmi potrebnými na vymáhanie cestovného v rozsahu meno a priezvisko, dátum
narodenia, rodné číslo, adresa trvalého bydliska, číslo občianskeho preukazu (cestovného pasu prípadne
iného dokladu totožnosti), v prípade neplnoletého cestujúceho meno a priezvisko zákonného zástupcu, ako aj
ďalšie úhrady podľa tarify za poškodenie alebo za znečistenie autobusu,
e) strpieť zistenie totožnosti privolaným príslušníkom Policajného zboru, ak pri kontrole jej preukázanie
odmietne."
Myslím, že vo formulácií "strpieť zistenie totožnosti" je to vyjadrené úplne jasne.
účel vyhradí a viditeľne označí.
cestovného.
zakúpený.
prepravy a pri vystupovaní z autobusu.
autobusu, alebo revízorovi.
službách súvisiacich s prepravou cestujúcich.
cestovného poriadku schvaľuje správny orgán.
a 4, § 8 ods. 1 písm. i) a § 15.
predpis.
Aby nedošlo k omylu: revízor nemá právo nikoho mlátiť, zrážať na sedadlo či na zem (okrem prípadu sebaobrany). Ale má právo zabrániť čiernemu pasantovi vystúpiť z vozidla a ujsť.
Osobne som sa nikdy s fyzickým násilím zo strany revízora voči nikomu nestretol (ani naopak). Zato sa napríklad pamätám, ako jedna mladá revízorka na Hečkovej niekoho chytila a dokonca vysvetlila, ako, kedy a kde možno zaplatiť pokutu.
Na slušné vyriešenie jazdy bez lístka skrátka treba dvoch. A bohužiaľ, práve neplatiaci cestujúci používajú pri kontrole aroganciu, vyhrážky či urážky.
Zákon 164/1996 o dráhach, § 27:
"(1) Dopravca je povinný ...
g) vystrojiť a označiť svojich zamestnancov, ktorí sú oprávnení dávať cestujúcim, odosielateľom a príjemcom pokyny na zachovanie bezpečnosti a plynulosti dopravy na dráhe,
...
(3) Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o vystrojení a označení zamestnancov dopravcu podľa odseku 1 písm. g)."
Vyhláška MDPT 113/1999 o vystrojení a označení zamestnancov prevádzkovateľa dráhy a prevádzkovateľa dopravy na dráhe:
"§ 2
Na účely tejto vyhlášky
a) vystrojením sa rozumie vybavenie oprávnených osôb prevádzkovateľa dráhy alebo dopravcu rovnošatou,
b) rovnošata je určené jednotné vrchné ošatenie oprávnených osôb (letné, zimné) s označením, z ktorého musí byť zrejmé, že sú zamestnancami prevádzkovateľa dráhy alebo dopravcu,
c) oprávnenými osobami prevádzkovateľa dráhy a dopravcu sú zamestnanci, ktorí
1. riadia pohyb dráhového vozidla,
2. prichádzajú do styku s cestujúcou verejnosťou,
d) označením oprávnenej osoby sa rozumie znak prevádzkovateľa dráhy alebo dopravcu, jeho skratka alebo ich kombinácia.
§ 3
(1) Povinné súčasti rovnošaty sú sako, nohavice (sukňa), košeľa (blúzka), bundokošeľa, plášť, obuv, čapica, viazanka. Prípustné súčasti rovnošaty sú dámska šatka, šál, pulóver, vesta.
..."
Vot tak. O predpise určujúcom vodičom autobusov povinnosť nosiť rovnošaty neviem. Môžete vyhľadávať na http://jaspi.justice.gov.sk.
Napr. v tej 78. Prečo by som asi o tom tak hovoril. Ja sa nezastávam tých čo cestujú na čierno a potom od nich počujem len nadávky, že akí sú v DP xxx, ale nezastávam ani také správanie revízorov aké bolo vtedy v 78. Zaujímavosť bola to, že 78 bola skoro prázdna, asi len 10 až 15 ľudí. A henten cirkus sa diaľ medzi 1. a 2. dverami. Dokopy mali dvoch ľudí a ten incident si všimli možno asi piati ľudia vrátane mňa. Jeden vyslovene šmaril babu na sedadlo a ďaľší dvaja tam prirazili chlapíka na sklo. Ešte nejaké otázky?
To už sú detaily ale. Môže nastať prípad kedy revízor zareaguje neprimerane a teda ty keď sa dajme tomu chceš postaviť hodí ťa späť na sedadlo alebo inak s tebou začne zaobchádzať prípadne urážať a na nič z toho nemá právo pokiaľ nejdeš újsť. Ak však ideš silou do revízora a snažíš sa opustiť vozidlo už je použitie sily zo strany revízora pochopiteľné.
A koľko ľudí zo Slovenska to bude využívať, tipujem, že nie málo. Celkom dobrý prípad toho začať sa vážne zaujímať nielen o Hainburg ale o dopravu, ktorá bude za dačo stať a aj prepraví dačo iné ako vzduch.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Emo