Na pripadne reakcie na moj prispevok o doprave vo Fukuoke, zial, nebudem moct odpovedat, lebo o chvilu odchadzam na niekolko dni na miesta, kde nebudem mat pristup na internet. Este raz vas vsetkych zdravim!
Pozdravujem vas z japonskej Fukuoky! MHD v tomto meste velkom asi ako Praha je organizovana hlavne na baze autobusov a metra. Dlhy klbovy autobus som tu vobec nevidel, vacsinou su tu kratke trojdverove (vysokopodlazne!) busy, do ktorych sa nastupuje druhymi a tretimi dverami, vystupuje sa prvymi,pri vodicovi. Pri nastupe si z automatu pri dverach vyzdvihnete maly listok s cislom zastavky, ktory potom pri vystupe ukazete vodicovi a zaplatite do na to urcenej kasy sumu podla precestovanej vzdialenosti (v BA by toto asi nefungovalo). Vodici maju biele rukavice a uniformy podobne vojenskym, a cez mikrofon zakazdym cestujucich upozornia nielen na nasledujucu zastavku (Cugi wa, Ropponmatsu desu!), ale aj ked sa ide autobus pohnut alebo naopak zastavit.
Jazdim vsak hlavne metrom, ktore je samozrejme ovela rychlejsie a tiez o tretinu lacnejsie ako autobusy. Listky sa kupuju v automatoch podla poctu zastavok, ktore chcete prejst a oznacuju sa v turniketoch, a to nielen pri vchadzani do podzemia, ale aj pri vychadzani z metra. Ak ste medzitym listok stratili, tak mate smolu...
Linka metra Nanakuma Line, ktorou jazdim kazdy den, bola dokoncena iba pred niekolkymi rokmi, je priam ukazkovym prikladom, ako moze metro vyrazne zlepsit mhd v meste - podstatne klesol pocet aut nad zemou a aj pocet autobusovych liniek bol vyrazne zredukovany. Treba vsak dodat, ze cestovat tymto metrom je doslova pozitok - vozne su take ciste, ze by ste tam mohli zo zeme aj jest, sedadla v prijemnej bledozelenej farbe, ludi tak akurat, takze nikto nemusi stat a k tomu relativne lacne cestovne. Potom nie div, ze vacsina ludi dava prednost takemuto cestovaniu pred vlastnym autom. My v BA vsak o takomto niecom mozeme iba snivat. Chybaju nam k tomu hlavne tri veci - peniaze, peniaze a este raz peniaze. A tak trochu aj iny pristup kompetentnych, ktori namiesto skutocneho riesenia dopravnych problemov riesia hlavne naplnanie vlastneho vrecka...
Na zaver este jedna poznamka - dochodcovia nad 70 tu nielen nemaju dopravu zadarmo, ale dokonca ani len ziadnu zlavu. (Mozno aj preto tu nevidite zastupy sedemdesiatnikov, ktori sa vozia z konecnej na konecnu len preto, ze sa doma nudia, alebo ze inde je maslo o pat centov lacnejsie.) A pritom je Japonsko velmi slusna krajina prejavujuca hlboku uctu k starsim.
Ked sa vratim domov, hodim tu nejake fotky. Tak sa tam doma majte! (Tu to vobec nevyzera na Vianoce, v nedelu bolo vo Fukuoke 18 stupnov).
Diskutujúci električkoví nadšenci, prosím uvažujte aj trochu triezvo:
- Momentálne je na Rožňavskej stredový zelený pás, ktorý, po odstranení bilbordov a revitalizácii môže tvoriť pomerne výrazný estetický a ekologický prvok.
- Na Rožňavskej od Trnavskej až po Zimák je v smere do mesta BUS pruh, ktorý plní svoju funkciu dobre.
- V opačnom smere síce nie je BUS pruh, ale ak by sa dobudoval na kritickom úseku Zimný štadión - Bajkalská, na zvyšku už nie je potrebný - zdržania na Rožňavskej nie sú dramatické (aspoň pre trolejbusy).
- Plus naozaj momentálne tá komunikácia slúži čiastočne aj ako náhradný tranzitný smer.
Ak by sa totiž mala robiť električka, malo by to byť výhľadovo s priestorovým obmedzením IAD a so zachovaním zelene, nie tak, že sa nahradí zelený pás a ostane rovnaký priestor pre autá. Takéto riešenie je momentálne naozaj skôr fantáziou.
Na záver, zamyslite sa trochu aj nad dopravnou obsluhou územia, napr. aké prepravené vzťahy a prepojenia ponúkajú linky 204/205, a ako by električka obsluhovala Trnávku.
Inak mám rád rôzne nápady a vízie, ale energiu je podľa mňa lepšie sústrediť na realistickejšie možnosti zlepšenia MHD, (električiek, ale aj cestnej MHD) v nasledujúcich 10-15 rokoch.
Na margo článku o šrotovaní potenciálnych historických autobusov: Keďže nie som v tejto oblasti doma, len jedna otázka: Kto je zodpovedný za takéto likvidačné rozhodnutia?
Tak také blbé a alibistické vyjadrenie polície som už dlho nečítal, ani nepočul !!! Pritom viem, že DPB niekoľko rokov upozorňuje na parkovanie v priestoroch zastávok na chodníku políciu, posiela o tom fotodokumentáciu, listy, organizuje k tomu rôzne porady, len výsledok žiadny. Mestská polícia sa vyhovára, že častokrát nemôže odtiahnuť vozidlo, štátna zase nemusí, ale môže. No a keď nemusí...
neviem prečo by to malo byť sci-fi keď je to normálny postup v miestach kde sa hodí mať električkovú trať pod zemou. Či zas nejaký blbý argument "nikdy sa to tak v BA nerobilo" alebo iná "slávikovská" perla ?
Pozname ? (teda aspoň ja). A nevie niekto či sa v budúcom roku plánuje nejaké T3 zrekonštruktovať na T3P? +Ničo čo by som chcel napísať najmenším možným fontom, ale to sa tu nedá:( - Marzy, nejaký kontakt na Teba by bol?
Kam patria tí policajti z elitných útvarov, ktorí každý deň sú konfrontovaní so zločinom toho najväčšieho rangu a chránia naše životy aj za cenu nasadenia ich životov?
alebo aj Vazovova pre L2,8,9. Ale je jedno o akú zastávku ide, je jasne vyznačený priestor kde sa nemá zastavovať autom aj dané zákonom, dopravná polícia by to mala tvrdo postihovať, rovnako ako státie na Štefánikovej ulici ? policajti sú nám dobrí iba na to aby žrali zo štátnej kasy, hovno robili a potom po 20 rokoch služby dostávali "grécke" dôchodky za nič nerobenie a buzerovanie slušných ľudí. Zaujímalo by ma, že keď prímajú uchádzačov medzi policajtov, že aké maximálne IQ je povolené u policajta, či je to 100 alebo ešte menej.
?! nemel... sú mestá kde je električka pod zemou a nie je to žiadne sci-fi. Sci-fi je akurát tak tá Slávikovsko-Guttmanovská-ZSSK vízia S-Bahn cez stred Petržalky ?
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.