"Čierni pasažieri v mestskej hromadnej doprave trápi asi každé veľké mesto, nevynímajúc Bratislavu a Košice. Najväčšie problémy s neplatiacimi cestujúcimi majú ale v metropole Francúzska, Paríži, kde sa jazdenie načierno stáva adrenalínovým športom."
Matej NOVÁK, redaktor:
"Preskakovanie turniketu, natlačenie sa za platiaceho cestujúceho, čakanie s označovaním cestovného lístku do poslednej chvíle, či hra na slepého a hluchého, tak to sú triky, ktorými sa snažia obyvatelia Paríža oklamať revízorov pri kontrole. Najväčšie problémy majú dopravné podniky spravujúce metro a autobusové spojenie v centre Paríža. Francúzske úrady sa preto rozhodli prijať tvrdšie postihy pre čiernych pasažierov. Ak revízor chytí cestujúceho bez lístka, hrozí mu okrem pokuty vo výške až 7500 eur aj polročné väzenie. Kvôli jazdeniu načierno stihli dopravné podniky postaviť pred súdy už tisíce ľudí. Jeden mladík dokonca skončil vo väzení. Revízori ho totiž chytili jedenásť krát za deň. Slovenské dopravné podniky s neplatiacimi cestujúcimi na tom nie sú o nič lepšie, napríklad v Bratislave ich je ročne okolo 55 000. Dopravný podnik na čiernych pasažieroch len v minulom roku zarobil 33 miliónov korún. O zvýšení pokút na Slovensku nemôžu štátne podniky vôbec uvažovať. Dôvodom je zákon o cestnej doprave a dráhach, ktorý stanovuje maximálnu výšku pokuty na stonásobok základného cestovného bez zliav a príplatkov, čo je 1400 korún."
Minulý týždeň nadácia Slovák Gold už po 35-krát udeľovala certifikáty kvality. Novinkou posledného ročníka je otvorenie sa zahraničným výrobcom. Tak si ocenenie mohol odniesť ekologický autobus EKOBUS z Českej republiky, ktorý poznajú aj bratislavskí cestujúci z testovacej prevádzky.
Ekobus používa na svoj pohon stlačený prírodný zemný plyn, ktorý nie je zdrojom splodín, narúšajúcich ozónovú vrstvu. V porovnaní s naftou produkuje o 30 percent menej kysličníka uhličitého, o 90 percent menej kysličníka uhoľnatého a až o 25 percent menej oxidov dusíka. Výrazne šetrí životné prostredie, preto je vhodný najmä na mestskú hromadnú dopravumestskú hromadnú dopravu. "V Čechách jazdia naše autobusy predovšetkým v menších mestách ako je napríklad Havířov a Prostějov. Záujem prejavujú aj väčšie mestá. Na Slovensku pripravujeme dodávku štyroch vozidiel do Nitry," hovorí Michal Jergl, generálny riaditeľ. Spoločnosť už zapožičala svoj autobus na testovaciu prevádzku Bratislave, kde sa osvedčil. "Bez problémov zvládol dopravu cestujúcich na Dlhé diely," konštatuje M. Jergl. Dodáva, že s bratislavským dopravným podnikom sú v neustálom kontakte a sú pripravení zúčastniť sa tendra na dodávku autobusov. Ekobus by v bratislavských podmienkach mohol byť ideálnym riešením. Okrem ochrany životného prostredia prináša výraznú úsporu prevádzkových nákladov. Jeho cena je síce vyššia ako u naftových vozidiel, ale má omnoho nižšiu spotrebu a nižšie náklady na servis," tvrdí M. Jergl. Autobusy vyrábajú podľa požiadaviek zákazníka a k dispozícii majú aj minibusy, ktoré sú vhodné na niektoré menej frekventované trate.
novinky:
neake tie fotky z Tatier je mozne najst aj tu: http://www.pieskovisko.sk/fotky/2004/27/ (stary smokovec + pozemna lanovka na hrebienok 20 a 21.11., nova lesna 19,20,21.11.) a nielen fotky ale aj neake videa
CityClass na palivový článek vyjel na svou první cestu v turínské síti
2004-11-23
20. listopadu se v Turíně konala zahajovací jízda, kdy byli na palubě vozu přítomni italský ministr životního prostředí, starosta města Turín, vice-prezident Piemontského regionu a vedoucí pracovníci podniků z konsorcia, které projekt řídilo.
Tento den znamená novou etapu v projektu autobusů na palivový článek pro Irisbus-Iveco a spolupracující GTT (Gruppo Torinese Trasporti), Ansaldo Ricerche, Sapio (dodavatel vodíku), l’ENEA (Ente per le Nuove tecnologie, l’Energia e l’Ambiante) a CVA (Compagnia Valdostana delle Acqua).
Aby mohl být experimentálně ověřen na linkách sítě GTT v Turíně, musel být CityClass na palivový článek homologován a zaregistrován. Za tímto účelem najezdil již více než 5 000 km na zkušební dráze (z toho 500 km po dlažbě).
Tento 12metrový autobus může za neobvykle tichého chodu dopravovat 72 cestujících (z toho 21 sedících) maximální rychlostí 60 km/h. Jedinou emisí je vodní pára.
Originalita autobusu spočívá ve využití hybridní technologie, která umožňuje použít malý palivový článek (značky IFC, International Fuel Cells) a mít minimální spotřebu vodíku.
Cílem Irisbusu je zdokonalit technologii pohonu na palivový článek a vyhodnotit jeho možné využití v městské veřejné dopravě.
Práveže viem. Aj výhybka na Račku smerom od stanice, aj výhybka pri Zimnej Aréne. A práve preto, že súdruhovia údržbári parovodu nie sú schopní to udržať v prevádzkyschopnom stave, tak ten neschopný, čo je ich vedúcim, elektrické kríže nechce. Ešte som nevidel okrem Bratislavy mesto, kde by cez výhybku s elektrickým krížom bola nižšia rýchlosť než cez výhybku s mechanickým...
Mozno sa zacudujes, ale vyhybka na Sancovej pod stanicou ma elektricky kriz (ktory sa z casu na cas odmietne prehadzovat a na navesti pravidelne svieti ze vyhybka je v <> )
Andy:Sú tie výhybky symetrické alebo nesymetrické?A kríže majú pevné alebo mechanické?O elektrických v BA ani neuvažujem.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.