OT: Ked sa tu bavite o AC. Nie je to sice prave o AC v MHD v USA, ale nerobim si iluzie, ze v AC busoch, elinach, Tbusoch je to tam obdobne. Tam by asi nasi dochodcovia, SuchSoft, zdravotne probl. ludia rovno umreli ...
takze v zime ked bude mrznut (0), tak vo vozidle nesmie byt viac ako 7 stupnov, lebo inac by cestujuci mohli pri nastupe do vykureneho vozidla utrpiet kolaps, tak nejak si to myslel ?
No, tak aby som uviedol na správnu mieru, neznášam teplo, a 30 °C je mi nepríjemné, ale zima v dopravnom prostriedku je ešte nepríjemnejšia, hlave preto, že som sa zatiaľ nestretol s klimatizáciou v prostriedku DPB, kde by nefúkalo priamo na mňa. A málokto si uvedomuje, že aj človeku, ktorému je v preklimatizovanom priestore príjemne, a teší sa z toho ako mu je príjemne, sa pobyt v tomto priestore vypomstí na zhoršenom zdraví. Či si to niekto uvedomuje alebo nie, pobyt v takomto priestore poškodzuje zdravie, a to aj tým, ktorí tomu neveria. Prejaví sa to až o niekoľko rokov. ?
Lenze ked budes mat vonku 37°C, tak 30°C vo vozidle urcite nebude prijemne.
Problem je, ako vyhoviet ludom s klimou...
- napriklad ja a Si mame radi, ked je vypeckovana a je skor zima.
- Suchsoft ma radsej, ked je vo vozidle teplejsie (teda klima nejde tak silno).
- jeden moj kolega by zase bol najradsej, kebyze sa vratime to cias Vrakos a Ikarusov - iba okna, bez klimy (za co ako som pisal, by som v sucasnej dobe vrazdil).
- potom mas dochodcov, ktori su 50:50. Niektorym je teplo aj ked ide klima naplno a este otvaraju okna, aby sa "ochladilo". Ini zas hned nadavaju vodicovi, preco je klima pustena a okna zatvaraju.
V súvislosti s klimatizáciou si treba uvedomiť ešte jednu vec - názory, ktoré tu uvádzate, vzťahujete iba na seba, na mladého človeka s výbornými termoregulačnými schopnosťami organizmu. Treba si však uvedomiť, že v MHD cestujú aj osoby staršieho veku, prípadne so zdravotnými problémami, pre ktoré prechod z príliš vychladeného vozidla MHD do horúceho vonkajšieho prostredia a naopak môže byť príčinou kolapsu. Preto podľa názoru odborníkov rozdiel medzi klimatizovaným a vonkajším prostredím nemá byť väčší ako cca 7°C. V budovách je situácia zvyčajne iná, tam je možné vychladiť si byt či kanceláriu aj s väčším teplotným rozdielom, pretože kým z budovy vyjdete von, idete spravidla po chodbe s teplotou nachádzajúcou sa niekde uprostred a organizmus sa postupne prispôsobí, čo pri výstupe z vozidla možné nie je.
Problém je, že klíma je zle nastavená. Buď fúka teplý vzduch alebo naopak je tam mraznička. Minule mi fúkal studený vzduch rovno do ucha. Problém je, že ak je človek už spotený a nastúpi do vymrazeného vozu, je to maximálne nepríjemné (aspoň pre mňa, no stretol som sa už s viacerými, čo mali na to rovnaký názor - a neboli to starí ľudia).
Otváranie okien ale nezastávam, radšej so sebou aj v lete nosím sveter a oblečiem sa, ako keby som mal otvárať okná a znepríjemniť tak cestu iným, ktorým daná teplota možno vyhovuje.
vidis, a mne napriklad je vsetko nad 23 stupnov celziovych teplota na potenie a celkom rad sa prave postavim pod to fukajuce aspon trochu studeny vzduch... a aspon mam pocas cesty chvilu cas sa zregenerovat z tych hnusnych tepiel co su vonku (a uplne ma dojimaju v lete predpovede ze bude pekne = bude sk... teplo..., taka burka ci dazd su mi vtedy omnoho prijemnejsie....)
Vsak kludne si jazdi napriklad Solarismi ci 25Trckami - ti poviem, ze do tych vozidiel chodim suchy/v pohode aj ked je vonku 30-35°C. Ale v tych vozoch za 5 minut pri ceste na Dlhe Diely skoncim mokry ako zo sprchy.
Radsej budem cestovat v 22°C/v chlade ako mat saunu vo voze. Radsej vystupim z vozidla s pocitom "jej, tu je ale prijemne teplucko" ako ked vyjdem z vozu a hovorim si "jezis tu je ale prijemne chladno" pri 30+°C.
Pretože je vo voze zima. Vonku je 32 °C, človek sa oblečie tak, že bude v teplote 32 °C, nastúpi do voza a tam je 22 °C a fúka mu na krk vzduch o teplote 16 °C, samozrejme že otvorím okno, lebo mi je zima. A na každej zastávke otvorím aj dvere, aby sa vymenil vzduch, a zvýšil sa komfort cestovania. Ešte šťastie, že väčšinou klíma nefunguje, alebo funguje len čiastočne, teda aspoň v Tbusoch na linkách 201 a 202, minulý rok v nich často bola riadna zima. ?
Tak veď nech tie okná zamkne/dá zamknúť, miesto tohto internetového vyplakávania, nie?
Keď si v aktuálnych BA podmienkach predstavím plné okná, kolapsy by boli na dennom poriadku. Kvantum klím nefunguje, niektoré "fungujú" štýlom že akurát hučia a púšťajú troška teplého, takže ľudia radšej okná pootvárajú než pokapať čakajúc kým ten biedny výkon dačo urobí... Keď raz bude uplatňované pravidlo, že bus bez funkčnej klímy nevyjde, potom prosím, ušetrime pár eur na okienkach.
Praveze, toto je spravny pristup. Nech mi niekto vysvetli, naco otvaraju cestujuci okna, ked klimatizacia chladi? Alebo potom treba tie okna zamknut. Alebo treba kupit autobusy s neotvaratelnymi oknami, ako boli tieto https://imhd.sk/ba/popis-typu-vozidla/602/MAN-NL-313-15M-Abuss-Bratislava jazda v nich bola vzdy prijemna, nikto nekazil efekt klimatizacie otvaranim okien.
"filozofia DP je,ze autobus aj bez klimy je prevadzky schopny,"
Kiez by po jesennych komunalkach prisiel taky primator, co by im do zmluvy dal klauzulu, ze voz bez klimy nie je prevadzky schopny a dostavali by za kazdy voz/den, co by takto jazdil, pokutu ?
Hlupost,jednoducho su klimatizacie v autobusoch pokazene,caka sa na opravu,maloktory voz ma funkcne vpredu aj vzadu,bohuzial nahradne diely su drahe,filozofia DP je,ze autobus aj bez klimy je prevadzky schopny,myslim,ze polovica vozov klimatizovanych ju ma nefunkcnu.
Mikimaus
Klimatická príručka na prežitie leta v USA
https://chames.blog.sme.sk/c/486866/klimaticka-prirucka-na-prezitie-leta-v-usa.html