Reply on: Sommelier #62259:
taka mala uvaha - tunel Sitina ma 3 kilometre (myslim ze do jednej rury by sa vpohode zmestila elektricka obojsmerne), stava sa v extremne zlozitom geologickom uzemi - je takmer tesne pod povrchom, lebo sitina nie je ziadny velky kopec - presne tak by sa musela stavat aj elektricka - tesne pod povrchom. Je naozaj taky problem postavit 2-3 krat tolko ako tento tunel, ktory vobec nie je megalomanska stavba, a stoji 3,5 miliardy - aj s krizovatkami, samotny tunel stoji menej nez polovicu z tej 3,5mld. Stale mi to vychadza, ze pri troche snahy sa da zmestit do 10miliard, co je vcelku slusne a realne. Najma ked na IAD sa tolko dalo posledne 2-3 roky, ved na tunel sitina, dialnicu v petrzalke, most apollo sa tolko dalo. Navyse pri stavbe elektricky podzemou nemusi vsade byt tunel razeny! - napriklad nabrezie od noveho mosta po safko moze byt hlebene - neporovnatelne lacnejsie, takisto mileticova moze byt hlbena, sancova mozno - ak sa vyriesi ze bude uzavreta (napriklad po dostabe severnej tangenty moze byt sancova na dobu stavby aj na polovicu uzavreta a moze sa trat vyhlbit, nie razit). Myslim ze aj polovica trate by sa dala hlbit, nie razit, co je ovela lacnejsie, aj stanice vyjdu omnoho lacnejsie a aj pohodlnejsie, kedze nebude treba ist tolko po schodoch.
fobust
Momentálny zákon o verejnom obstarávaní neumožňuje za rozhodujúce kritérium dať nevyčíslitelné veci ako kompatibilita, referencie a pod. Všetky tieto veci sú totiž napadnuteľné a veľmi ľahko. CENA je však jednoznačná. Dôsledok: Nakupuje sa to najlacenejšie, bez ohľadu na to, ako to zapadne do nejakého ceľko, aké je to overené, spoľahlivé. A ak by si uprednostnil drahšiu ponuku iba preto, lebo sa jedná o niečo čo je overené a zapadá do koncepcie, tak si vlastne porušil zákon a budeš trestne stíhaný....