Reply on: hoppusmark #46717:
Teraz si vlastne spomínam, že aj ten amsterdamský "sneltram" linky 51 je takto riešený. V centre jazdí pod zemou, mimo centra vychádza na povrch a je preferovaný, nie však úrovňovo oddelený od ostatnej dopravy. Prejazdy cez trať sú všetky svetelne riadené a časť trate je zdieľaná aj s normálnymi električkami. Cestovná rýchlosť je cca tých 30 km/h. Samotné vozidlo je však dosť komplikované, pretože je to hybrid ktorý sa prispôsoboval už existujúcim tratiam, pod zemou sa napája z tretej koľajnice, na povrchu zo zberača ako električka. V prechodovej stanici WTC musí zmeniť napájanie a vyklopiť/sklopiť lištu na boku (inak by v metre nedosahovalo k nástupišťu, keďže vlak je užší ako štandardné metro). Stanice kombinované s električkou majú dve úrovne, vysoké nástupisko pre sneltram, nízke pre električku. Toto by sa u nás nemuselo riešiť.
fotky tu (sú tam vlaky metra, električky aj sneltram): http://urbanrail.fotopic.net/c196001.html
V Amsterdame je metro v podstate len krátky tunel v centre, z ktorého sa linky ďalej vetvia po tratiach zväčša paralelných s trasami vlakov alebo vedené samostatne na estakádach (okrem zmienenej linky 51, tá je iba preferovaná). Linky sú číslované.
Tunel v centre sa však odkláňa oblúkom od hlavnej dopravnej trasy (pôvodné metro bolo takto skrátené a odklonené, pretože proti stavbe popod centrum boli v 60tych rokoch veľké protesty). V centre sú električky, ktoré sa však rôzne točia a predierajú úzkymi uličkami a mostami ponad kanály, takže sú veľmi pomalé (aj Combino). Nakoniec sa k pôvodnému projektu metra museli vrátiť a stavajú ho dnes (linka Sever-Juh). A tá výstavba teda v Amsterdame s tým množstvom kanálov nie je vôbec lacná.
Ďalšia holandská kuriozita MHD je Južná tangenta, čo je autobusová rýchlodráha - preferovaný autobus, ktorý má vlastnú trať alebo aspoň pruh, takže nestojí v zápche. Spája južné predmestia Amsterdamu s letiskom a ďalej pokračuje na Haarlem, jazdia tam nové kĺbové autobusy (kupodivu naftové).
http://www.zuidtangent.nl/
R.A.T.P.
Vidim, ze tu tvrdo obhajujes projekt metra.
No len s tymto nazorom sa tu stavas
PERSONA NON GRATA :-)))
Mam dojem, ze tieto stranky asi nie su naklonene myslienke
podzemnej drahy v Bratislave.
Asi mas nejake dorbe info o projektoch metra v BA,
trochu ma to zaujima. Pls, kontaktuj ma na moj
e-mail, ktory najdes kliknutim na moj nick.
Mal by som par otazok na teba ohladne tohoto systemu a nechcem to tu "pretriasat" cez forum
/asi by ma z tadialto exkomunikovali :-)) /.
Dakujem, RATP.
P.S. for all:
Ak som sa niekoho z fora dotkol, dopredu sa ospravedlnujem.
------------------------------------------------------------------
Nieco pre Tramway-filov:
Mam zaujimavu "porovnavaciu" studiu
rozvoja nosneho systemu MHD v BA z roku 1974,
ktora porovnava nosny system v BA na baze elektriciek a rychlodrahy (metra).
Co sa tyka tram, bolo to velmi zaujimave, hlavne v centre mesta,
kde mali trate elektriciek viest pod povrchom.
Vtedajsi navrhovany stav
(ktory sa s dnesnym stavajucim ani v najmensom neda porovnat) robil z BA elektrickovu "velmoc".
Ak by mal administrator tychto stranok zaujem,
poskytnem kopiu, ktoru by tu mohol zverejnit.
R.A.T.P.