Hold, každá minca má dve strany takže nový systém otvárania dverí: bezúdržbový, programovateľny, bezporuchový a s ochranou proti privretiu je aj pomerne dosť zranitelný
Inak to "bezúdržbový", to sa mi páči ? ? ?
To nemuseli menit nič, totiž v DPB je bezúdržbové úplne všetko okrem platov. Bezúdržbové sú zastávky, vozový park, dielne, trate - všetko............... ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Inak to "bezúdržbový", to sa mi páči ? ? ?
To nemuseli menit nič, totiž v DPB je bezúdržbové úplne všetko okrem platov. Bezúdržbové sú zastávky, vozový park, dielne, trate - všetko............... ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Vrtacik
(20.01.2005; Trend; č. 02/2005, s. 13; ms)
Rok 2005 má pre bratislavské mosty cez Dunaj špecifický význam. Bude ich síce päť, ale vlastne iba štyri. Piaty most s pracovným názvom Most Košická, ktorého otáčanie vlani v septembri znamenalo pre obyvateľov hlavného mesta atrakciu, sa už dotýka oboch brehov najväčšej slovenskej rieky. Na revanš však motoristom doslúži Starý most, ktorý má spomedzi riečnych preklenutí v hlavnom meste najmenšiu kapacitu.
Odstavenie najstaršieho mosta znamená, že Petržalka, najväčšie slovenské sídlisko s približne 130-tisíc obyvateľmi, sa opäť dočká električiek. Tie po nej nepremávali od čias Rakúsko-Uhorska. Práve cez Starý most povedie koľajová trať, ktorá má zrýchliť spojenie mestskej hromadnej dopravy (MHD) medzi dvoma časťami hlavného mesta rozdelenými riekou. To má totiž byť hlavný zmysel vybudovania nosného koľajového systému MHD.
"Prepojenie oboch brehov koľajovou dopravou má zmysel, pretože električky nebudú stáť v zápchach, ktoré sú v špičke na všetkých mostoch. Nezanedbateľný je aj ekologický efekt," dôvodí námestník primátora Hlavného mesta SR Bratislavy Karol Kolada. Predovšetkým však ide o lacnejšiu alternatívu metra. To by podľa odhadov magistrátu stálo od tridsať do 173 miliárd korún, podľa toho, nakoľko nákladný variant by mesto uprednostnilo. "To je pre nás neúnosné," konštatuje viceprimátor. Horná hranica nákladov na električkové spojenie je päť miliárd korún.
Najmenej 40 percent z nákladov však má zaplatiť štát. Bratislava sa totiž snaží zaradiť projekt medzi verejné práce a ministri dopravy ani financií nie sú proti. Konečný verdikt zatiaľ nepadol. Zvyšok prefinancuje magistrát prostredníctvom úveru, ktorý si Bratislava zobrala na financovanie svojich priorít od Dexia banky Slovensko, a.s., Žilina. Hlavné mesto si vzalo úver v eurách v prepočte 3,2 miliardy korún na sedem rokov. Odklad prvej splátky istiny bol dohodnutý o štyri roky s polročnými splátkami istiny a úrokov. "Mesto za úver nemusí ničím ručiť, banka považuje príjmy mesta za dostatočné," dodáva hovorca Bratislavy Milan Vajda.
Prvá etapa výstavby nosného systému zhltne z úveru 1,7 miliardy korún, z rozpočtu pridá mesto ďalších dvesto miliónov korún. "Za relatívne lacné peniaze zlepšíme dopravu v meste, navyše dáme do poriadku aj ďalší most," vysvetľuje K. Kolada. Starý most totiž tvoria vlastne dva mosty - cestný a železničný. Podľa Karola Kajdiho, vedúceho odboru informatiky a koordinácie dopravy Dopravného podniku Bratislava, a.s., Bratislava, je však Starý most už profilovo nevyhovujúci a životnosť jeho cestnej časti odhaduje maximálne na 15 rokov.
"Za takýchto podmienok nemá zmysel doň investovať," nazdáva sa K. Kolada. Naopak, koľajová konštrukcia vydrží ešte najmenej sedem desaťročí. Po prestavbe na električkovú trať sa most rozšíri a zdvihne o meter do výšky pre dopravu na Dunaji. Nadstavenie pilierov podľa K. Koladu neznamená veľký problém. "Keď sme zvládli otočiť Most Košická cez Dunaj, nadvihnutie Starého mosta bude hračka," glosuje viceprimátor.