Reply on: yale #37584:
Suhlasim, ze doprava na kratke vzdialenosti vramci centra (zatial) nie je priorita. (Zatial preto, lebo s postupnym vylucovanim individualnej a automobilovej dopravy -- v co silne dufam! -- bude prirodzene silniet aj dopyt po tomto smere dopravy a nerad by som dopadol tak, ako v Prahe, ked v centre mas zvacsa len dve alternativy: sfarat do metra alebo sa vybrat peso, pricom obe su casovo silne neefektivne.) Ale nic to nemeni na fakte, ze aj so sucasnou elektrickovou sietou v centre by sa dala vyrazne skvalitnit doprava zmenou linkoveho vedenia a vybudovanim prestupnych terminalov s mensimi nakladmi a rychlejsie, nez bude vobec mozne zacat nosny system v centre umiestnovat pod zem. Linkove vedenie podla mna ani tak nezavisi na (ne)existencii nosneho systemu, ako na jednom oddeleni v DPB a vari v este vyraznejsej miere na iniciativach roznych poslancov mestkeho a miestnych parlamentov. (Iniciativny blbec je horsi, nez triedny nepriatel...)
COLOR
Zelené autobusy sú ohrozené! Zemný plyn pre dopravné podniky zdražel o 60 percent
(04.11.2004; Nový Čas; s. 11; Marcel Lincényi)
BRATISLAVA - Vedenie Dopravného podniku Bratislava (DpB) má vážne problémy. Spoločnosť prerobila vyše 160 autobusov z naftového na plynový pohon. Slovenský plynárenský priemysel však v týchto dňoch zvýšil cenu plynu do autobusov o dve tretiny! Aký o čaká "ekologicky priateľské" zelené autobusy?
Stlačený zemný plyn zdražel o 60 percent, propán-bután o pätinu. Namiesto 10.20 Sk teraz musí DpB za kubík plynu zaplatiť 17 Sk. "Cenu zemného plynu sme garantovali dopravným podnikom tri roky, lehota však vypršala," informovala hovorkyňa Slovenského plynárenského priemyslu Dana Kršáková. Zvýšenie cien odôvodnila nárastom cien ropy na medzinárodných trhoch. "V roku 2005 sa nám zvýšia náklady na pohonné hmoty pre 101 autobusov prerobených na plynový pohon o 60 percent," reagoval na vzniknutú situáciu riaditeľ ekonomického rezortu DpB Viliam Majda. Vedenie podniku muselo 17-milionovú položku zapracovať do plánu nákladov na rok 2005. Generálny riaditeľ podniku Ján Zachar však ubezpečil, že zvýšené náklady sa neprejavia na zdražovaní cestovného. Fakt je však ten, že v posledných rokoch sa zdražovanie palív premietlo vo zvýšení cestovného vždy k prvému máju.
Návratnosť plynofikácie autobusov
Podľa generálneho riaditeľa DpB Jána Zachara sa investície do plynofikácie v roku 2001 vrátili už dnes. Návratnosť nákladov bola vypočítaná na tri roky pri sólo autobusoch a na štyri pri kĺbových. "V prípade, že SPP postaví v roku 2005 novú plničku na plyn, otvára sa možnosť ďalšej plynofikácie asi stovky autobusov, resp. nákupu nových vozidiel na toto palivo," dodáva Zachar.