" Vsetky dopravne prieskumy dokazuju, ze vacsina obyvatelov Bratislavy realizuje cesty v dlzke od 10 do 30 min. " ktoreze prieskumy to ukazuju? Kto ich robil? inak pekny list.
Do ruk sa mi dostalo pondelkove vydanie dennika SME, kde som si precital Vas clanok "V Bratislave je verejna doprava najdrahsia", ktory bol zverejneny aj na internetovej stranke dennika na adrese http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=1629704. Kedze sa v oblasti mestskej dopravy dlhodobo pohybujem, neda mi nezareagovat na niektore skutocnosti, ktore v clanku uvadzate. Dovolim si tvrdit, ze citatelovi predostierate casto nepresne a zavadzajuce informacie.
Uz hned v druhom odstavci konstatujete, ze cestovanie v Bratislave na jednorazove, casom obmedzene, cestovne listky predrazuju najma dopravne zapchy, nakolko sa tym predlzuje jazdna doba medzi zastavkami. Ak by ste sa oboznamili s prislusnymi predpismi (Tarifa MHD v Bratislave, cl. 11, bod 2.), vedeli by ste, ze casovy udaj v cestovnom poriadku o jazdnej dobe na prislusnu zastavku je z hladiska platnosti listka rozhodujuci. Jednoducho povedane, ak je na zastavke jazdna doba zo zastavky "A" do zastavky "B" uvedena 9 min. a autobus ju z rozlicnych pricin absolvuje za 20 min., na uvedenu vzdialenost postacuje listok na 10 min. a revizor ho v tomto pripade uzna. (Na cestovny listok okrem inych udajov totiz oznacovac vytlaci aj kod nastupnej zastavky pre posudenie takychto pripadov). V svetle tychto faktov je cely nasledujuci rozbor o vyhodnosti/nevyhodnosti cestovania trolejbusmi, autobusmi, ci elektrickami v roznu dennu dobu celkom bezpredmetny.
Dalej pisete, ze istejsie je kupit si polhodinovy listok za 18 Sk. Preco istejsie? V com spociva tato istota? Ak je cesta podla cestovneho poriadku casovo zvladnutelna do 10 min., tarifna sadzba je 14 Sk, ak potrva do 30 min., listok bude stat 18 Sk. Kazdy listok ma presne stanovenu platnost a preto ziaden nie je istejsi ci menej isty. Tiez kalkulovanie s jednorazovymi listkami pre kazdodenneho cestujuceho povazujem za scestne, pretoze pre kazdodennych cestujucich su urcene predplatne, nie jednorazove listky.
Dufam, ze pri vete "Napriklad zilinska SAD zakladne cestovne zvysovat nechce." ste mali na mysli MHD v mestach Martin a Vrutky (i ked zrejme nie vzhladom na zoznam popisovanych miest hned v prvom riadku), pretoze tam MHD zabezpecuje SAD Zilina, zavod Martin. V samotnej Ziline SAD ziadnu MHD nezabezpecuje, pretoze je tam uz vyse 10 rokov mestom zriadeny Dopravny podnik mesta Ziliny, s.r.o.
K pozoruhodnym udajom som sa dopatral aj v tabulke porovnavajucej ceny listkov v slovenskych mestach. Na zaklade coho, prosim Vas, ste stanovili cenu mesacneho zakladneho listka v Kosiciach na 930 Sk? Tato cena plati pre cestovanie v celej sieti MHD vsetkymi tarifnymi pasmami, t.j. vratane MC Saca a prilahlych obci, ktore kosicka MHD obsluhuje. Preco si ucelovo vyberate listok, ktory si realne kupuje mizive percento cestujucej verejnosti a ktory vyuzije vlastne len ten kto sa prepravuje z Niznej Mysle, Niznej Hutky alebo Vysnej Hutky (samostatne obce) do Kosic - MC Saca alebo kombinatu U. S. Steel? Vacsina cestujucich spadajucich do II. alebo III. tarifneho pasma cesuje do I. tarifneho pasma, teda do mesta a za mesiac zaplati len 590, resp. 730 Sk. A uz vobec nehovoriac o tom, ze zdrvujuca vacsina pouzivatelov kosickej MHD nema potrebu sa prevazat po okolitych dedinach a teda pouziva cestovne listky pre I. tarifne pasmo v cene 390 Sk za zakladny a 195 Sk za zľavneny mesacny listok. A uz sme sa dostali z 930 na 390 Sk...
Mozete argumentovat tym, ze ste si zamerne vybrali cenu cestovneho listka platnu pre celu siet (i ked priemerny Kosican o existencii III. tarifneho pasma ani poriadne nevie, pretoze je na uzemi mimo mesta a tam nepotrebuje jazdit). Potom ale kazdopadne vyznieva nepochopitelne fakt, ze do tej istej tabulky ste zasadili cenu jednorazoveho listka v sadzbe 12 Sk, t.j. pre I. (!) tarifne pasmo. Preco porovnavate jednorazovy listok pre I. pasmo s predplatnym listkom pre I.+II.+III. pasmo? Ak to ma byt fer, dosadte k cene 12 Sk za jednorazovy listok na uzemi mesta Kosice (s vynimkou jedinej MC) aj zodpovedajucu cenu mesacneho listka, t.j. 390 Sk.
Rovnako nemozem suhlasit a ani nesuhlasim so sposobom vyberania presovskych cestovnych listkov do reprezentativnej vzorky. Preco stoji zakladny listok v Presove 12 Sk? Kde je napisane, ze je to cena za zakladny cestovny listok? V celom Presove a v kazdej obci, ktoru presovsky DP obsluhuje je cena za jednorazovy cestovny listok 10 Sk. Prirazka 2 Sk plati len v pripade cestovania medzi obcami a mestom Presov, co uz nemozno v prvotnom zmysle povazovat za mestsku ale primestsku dopravu. To by som si potom ja mohol do bratislavskych cien zaratat ako zakladny listok cenu az do Stupavy. Teda este raz: v Presove je zakladne cestovne 10 Sk, zakladny mesacny listok opravnujuci cestovat po celom uzemi mesta stoji 410 a nie 490 Sk.
Taktiez sa nestacim cudovat ani pri porovnavaniach bratislavskych a prazskych cien. Ak by sme mali ist do podrobnosti, bratislavsky 10minutovy listok za 14 Sk je prestupny, nie neptrestupny. Nezvyraznenie tejto skutocnosti viem este pochopit ako drobnost, ktoru ste azda pre prehladnost tabulky neuviedli. Ale co neviem pochopit je, preco sa citatel nedozvie, ze v Bratislave zaplati 14 Sk za 10 min. jazdy a v Prahe 8 Kc za 15 min jazdy. To predsa nie su ceny ekvivalentnych listkov! Ja viem, ze v Bratislave nie je 15 min. listok a v Prahe zase nie je 10 min. listok, ale ak uz porovnavate cestovne listky s podobnou (nie rovnakou) dobou platnosti, je potrebne to citatelovi ozrejmit. Nehnevajte sa na mna, ale nasledujuce porovnavanie 18Sk bratislavskeho listka a 12Kc prazskeho listka je uz dych vyrazajuce. Pytam sa na zaklade coho do tabulky dosadzujete a porovnavate ceny uplne odlisnych listkov?! Prazsky listok za 12 Kc opravnuje cestovat hodinu, bratislavsky za 18 Sk len na polhodinu. Bratislava predsa ma ekvivalentny listok s platnostou 60 min. a teda je uplne logicke porovnavat dva hodinove listky. Tak sa uz obyvatel Bratislavy dozvie, ze v Prahe stoji 12 Kc to, za co doma zaplati 22 Sk (nie 18 Sk).
Ak to mam na zaver zhrnut, cely clanok vyznieva dost pochybne. Ved aj hned prva veta o tom, ze Bratislavcan zaplati za jazdu MHD v priemere viac o dve koruny ako obyvatel ineho slovenskeho mesta nie je pravdiva. Jednak preto, ze ceny niektorych cestovnych listkov v inych mestach uvedene v clanku su bezdovodne navysene (Presov 12 Sk namiesto 10 Sk) a konieckoncov aj bratislavske cestovne znizene. Ved ako mozno povazovat za zakladny listok taky listok, ktory opravnuje na jazdu 10 min. (v podmienkach Bratislavy sa vlastne clovek za 10 min. nedostane nikam). Vsetky dopravne prieskumy dokazuju, ze vacsina obyvatelov Bratislavy realizuje cesty v dlzke od 10 do 30 min., a teda za zakladny listok mozeme stanovit ten za 18 Sk. Pripadne ak si v Kosiciach a Presove vyberate schvalne najdrahsie listky pre mensinoveho cestujuceho, tak v Bratislave mozeme za zakladny listok povazovat listok 60minutovy za 22 Sk. A to potom uz nebude v priemere rozdiel o dve koruny, ale o desat korun, co je dost zasadny rozdiel.
Skor ako mi budete v mysli protiargumentovat, ze DPB (prevadzkovatel MHD v Bratislave) povazuje za zakladny cestovny listok 14korunovy listok na 10 min., vedzte, ze je to len ciste z praktickych dovodov, kedy zakon stanovuje prirazku za cestovanie bez platneho listka ako stonasobok zakladneho cestovneho (aj ked v novelizovanom zakone je uz tato definicia platna pre maximalnu prirazku). Je na dopravcovi, ktory listok si stanovi za zakladny. V Bratislave si zvolil prave listok na 10 min. preto, aby vyska pokuty mohla zostat na urovni 1400 Sk a nemusela sa zvysovat na 1800 Sk (povodne sa pod pojmom zakladne cestovne v Bratislave rozumela sadzba pre 30 min.).
Napokon s Vami mozem suhlasit aspon v tom, ze v Bratislave je skutocne MHD najdrahsia, ako pisete v samotnom nadpise. Len tie cenove rozdiely su podstatne priepastnejsie ako len nejake priemerne 2 koruny.
S pozdravom
Vladimir Simko
P.S.1: Nakolko sa clanok nachadza v sekcii "Ekonomika", ktora je urcena citatelom celeho Slovenska, nepouzivajte prosim vylozene slangove bratislavske vyrazy typu "elektricenka". Citatel zo Ziliny, Presova ci Kosic vobec nemusi vediet, o com je rec, pretoze pre predplatny cestovny listok je v kazdom z tychto miest zauzivany iny nazov.
P.S.2: Som zvedavy, ci sa v denniku SME dockam aj uvedenia informacii na spravnu mieru.
Ono by sa nič nestalo, to je taká dementná prašivá linka, a rozdiel 3 minúty by nemal byť kritický pri tých ničových frekvenciách, čo to vozí. Radšej by som ju videl ako bývalú 208 Hauptbahnhof-Busbahnhof-Friedhof Rosental.
Lenže taká generalizácia, akú si predviedol, je tyxpickým príkladom paranoie vzor Zločinecká Spoločnosť: "Na zákalde skúseností so zločinným substrátom, ktorý si KMB vypĺňal až tesne pre príchodom konduktora (čítaj: prejdenie vlaku nášmu lenivému a opitému debilovi trvá niekedy aj dlhšie, ako je jazdná doba vlaku), sme sa rozhodli, že KMB sa musí potvrdzovať v stanici." Hlavná výhoda KMB v riti...
Zdravim spriaznenú dušu.
Hlavne ma zaujíma história Bádenky, výstavby podzemných úsekov a ich prestavby na metro, stadtbahn a dráhy do Bratislavy jak z viedenskej strany tak "POHÉV".
Základné dáta sú mi známe, z literatúry jak našej tak rakúskej aj inej. I tej podrobnejšej.
Dodnes neviem, kde bola vozovňa POHEV v Bratislave, (v Kopčanoch?) a bola spoločná pre jednosmernú trakciu včetne vozov tramvajového typu aj lokomotív ,alebo boli oddelene. Tie dlhé štvorosé osobné vozy pre priame vlaky do Viedne vlastnil aj POHEV alebo len Viedenská strana? Kde boli vozovne tejto dráhy vo Viedni ?
Ponúkam tiež niečo z historie mhd v KE, včetne histórie nákladnej dopravy na mestských vlečkách.
Re Andy & S499.1023: ano iste, je to pravda, ale bohuzial moje skusenosti s menovanou skupinou prepravovanych osob su hlboko negativne a osobne ju poavzujem za menej inteligentu..
Ta skrina na lekarnicku je tam na to, ze je otvaratelna z oboch stran, takze nie je problem sa do nej dostat A ten priestor na tom sedadle na piesocniku si asi pleties s nejakym inym typom, lebo na T6 je prave tam najviac priestoru na nohy (myslim 3. piesocnik, ten nad 2. podvozkom) Horsie je to napr. s tym, ze nasi si objednali tu velku skrinu pod stropom v kabine za chrbtom vodica, kvoli ktorej sa potom neda otvarat ten vyklopny vetrak na bocnom okne v kabine (na zadnych vozoch poslednych T6), preto maju predne vozy plne sklo, bez vetraku.
Re #30527 TeBeCe: Tak nejak, len 3 a 9 su obratene Ale Murphyho zakony pracuju na 100%, a vzdy ked pridem na Racko a chcem ist na Nivy, tak musim cakat prave tych 12 minut, lebo mi tesne pred nosom zdrhli obidve Potom sa vzdy pesi prejdem ku Steinovi (do 3 minut som tam) a pockam na 78-cku, ktora aj tak zvycajne ide necelu minutu pred tymi dvomi Riesenim by bolo urobit na 21-cke 12-minutovy sedlovy interval, tam by sa to aj uzivilo, len kde na to vziat vozokilometre... (basnicka otazka)
v sedle su rozostupy medzi spojmi z ASMN v hodine (v min.) 3, 9, 6, 6, 9, 3, 12, 12. nechce sa mi to pocitat, ale vzhladom na to ze 21 ide 4x za hodinu a 210 5x za hodinu, myslim, ze ovela lepsie sa to spravit neda.
Všimol si niekto z kompetentných v DP ako je vyriešený harmonogram na linke č. 210 a 21? Obidva spoje chodia takmer súčasne a potom čakáte mimo špičky aj dvanásť až štrnásť minút a znova prídu obidva spoje súčasne.
Ahojte, je tu okrem mna aj niekto iny kto sa zaujima o historiu a fakty viedenskej elektricky? Rad by som si vymenil nejake fotky a fakty, mam dost zaujimave veci. Diki! Dalsia komunikacia moze byt mailom. ?
Andy