Myslím, že máš na mysli debatu, ktorá prebiehala tu na diskusnom fóre. Ja som vtedy hovoril o košických vodičoch, kde je úplne bežné, že električka zvoní pri každom rozjazde zo zastávky, či z križovatky (zopár výnimiek samozrejme potvrdzuje pravidlo) a nezriedka aj pri "podozrivej" jazde gumokolu popri električkovom páse, pri vjazde do zastávky, kde chaoticky pobehujú ľudia, pri prejazde neprehľadnými miestami, kde spoza kríčkov môže nepozorný chodec vkročiť pod idúcu električku a pod.
Re #30234 Sarko: Súvis mal byť taký, že Česi sú zvyknutí na mince väčších nominálnych hodnôt, Slováci nie sú zvyknutí. Košičania sú zvyknutí na pomerne časté vyzváňanie električiek, Bratislavčania nie sú zvyknutí.
Celá myšlienka sa dá vyložiť asi v zmysle: "Všetko je vec zvyku".
Kedysi sa tu (alebo mozno na dispecerskom fore) rozoberalo, ze v Prahe vodici elektriciek poctivo dodrziavaju predpis prikazujuci zazvonit pri kazdom rozbiehani sa elektricky. Na Bratislavcana, kde elektricky zvonia len obcas, to posobi spociatku cudne, ale tiez je to len sila zvyku, a rovnako to ma svoje nevyhody a vyhody...
Bigmac: Spomínal si tu 2xKT8. Pred hádam 15 rokmi sa jedna takáto súprava testovala v KE, ale už prvá jazda dopadla fiaskom - vykoľajením oboch vozidiel v ostrom esíčku perešského mosta na rychlodráhe. Súprava vyšla údajne na návrh samotného riaditeľa, ktorý je inak fanúšikom železnice. Po vykoľajení sa vraj mal nechať počuť, že pre "vlaky" potrebuje rovnejšie koľajisko.
Práve prechádzam cez Poprad a oproti staničnej budove sú na jednej z posledných koľají odstavené 3 vagóny plné lesknúcich sa náprav pre tatranské električky. Na jednom takom vagóne je ich približne 20. Nevie niekto niečo, na čo poslúžia? Žeby na ďalšie nové jednotky? No a vo vozovni sa mi naskytol smutný pohľad na rozbrakované staré električky... Taká ich škoda.
J:Prečo trepeš ľahko vyvrátiťeľné nezmysly?Výkonnosť ekonomiky MÁ vplyv na platy,platy MAJÚ vplyv na ceny.Celý tento proces sa nazýva infláciou.Netreba sa oháňať tým,čomu nerozumieš a bezducho konzumovať výplody tejto zločineckej vlády.A že je cenová hladina v ČR o 20% vyššia ako v CR?Ešte chvíľu o tom rozprávaj človeku,čo žije tam aj tam.Cenová hladina v ČR a v SR je v najlepšom pripade rovnaká a to ešte nezohľadňujem neporovnateľne vyššie príjmy v ČR.Lži a nepravdy!
Ceny sa vyvýjajú od výrobných cien, marží obchodníkov, platov zamestnancov, daňovým zaťažením, hlavne nepriamim a kúpischopnosťou obyvateľstva a ceny energií.
Jedine, čo naša vláda ovláda je daňové zaťaženie. To sa tento rok zvýšilo u zníženej sadzby a znížilo u základnej sadzby. Avšak obchodníkom sa znížilo daňové zaťaženie zo zisku. Tí to však využili, zvýšenie cien hodili na vládu a vrecká si naplnili ešte väčším zdaneným ziskom. Keďže ceny mohli ponechať vzhľadom na to, že zo zarobenej koruny už neodvedú štátu 25ha ale 19ha.
Ani ceny energií už neovláda, keďže na to je regulačný úrad.
Výkonnosť ekonomiky nevplýva na ceny. Nárast cien nevplýva ani na rast HDP, keďže to sa ráta v stálych cenách z roku 1995. Rast HDP bol minulý rok v stálych cenách 4,2% ale v bežných cenách 9,1%. Preto aj porovnávanie HDP západných krajín a stredoeurópskych krajín je dosť nepresné. Hlavne z dôvodu, že v roku 1995 bol rozdiel v cenovej úrovni ešte väčší. Ak teda aj oni rátali v cenách z roku 1995. Ale tak ďaleko som sa nedostal, to sa už treba spýtať nejakého ekonóma v akých cenách rátajú oni. No určite nie v cenách z roku 1955. A takisto neviem, kedy sa to posunie a začne rátať v nových cenách. Možno sa to posúva každý 10 rokov?!
Nemyslel som preriediť predjane, ale počet zamestnancov v nich. Napríklad na Hodžovom a aj inde, by už nebolo treba toľko ľudí, ako je dnes, keby boli tie automaty.
Akoby sme tu mali centralizované hospodárstvo a ceny určovala vláda. Za ceny zodpovedajú obchodníci. Inak cenová úroveň k 1.1.2004 v zhľadom k cenám EU je na Slovensku 43%, v Maďarsku 53%. v Čechách 52%. Do toho sa zarátavajú potraviny, domy, byty, autá, dovolenky, spotrebný tovar, energie, jednoducho všetko čo sa dá legálne kúpiť.
BM: No Bratislava chce 15 metrové vozy s plynatosťou, takže bobmy budú na streche a nádrž môže ísť preč.
Re #30201 S499.1023: Ja som tiež za 20 a 50Sk mince. Ťažšie to straťíš, lahšie sa to čistí, ale vhľadom k úmyslu našej vlády a MF vstúpiť do EMÚ v roku 2009, by to bola finačne nevýhodná transakcia. Hlavne keď v roku 2009 sa to vyrieši, tým, že budú euro mince.
Ale vedel by som si predstaviť automaty na exponovaných miestach, ktoré by boli na mince, bankovky (EURO aj SKK) a na platobnú kartu, s tým, že si tam môžeš rovno "nabiť" aj električenku. Dokonca to "nabitie" električenky by bolo lacnejšie, skrz absencie tiet v predajňách (alebo by dostávali nejaký bonus. Napríklad + 5 dní zdarma). Tie predajne by sa potom mohli preriediť.
Myslím, že by to nebol problém mať takých 10 na Hl. stanici (2x), Vinohradoch a Petržalke, letisku, Nový most, Hodžovo námestie(2X), Poštová, ASMN. Možno aj s nejakým počítačom s dotykovým monitorom a informáciách o MHD v Bratislave, sieť liniek, vyhadávač spojenia, CP, informácie.
Europskych platov sa bohuzial asi uz nedozijeme. Ajtak si to neviem predstavit.. jednotna mena a taky cenovy nepomer. Aj ked zase nasa super vlada nebude mat problem dotiahnut vysku cien na uroven nasich zapadnych susedov. S platmi bude horsie... no ale nadej umiera posledna, nechajme sa prekvapit
Vladimír
Re #30234 Sarko: Súvis mal byť taký, že Česi sú zvyknutí na mince väčších nominálnych hodnôt, Slováci nie sú zvyknutí. Košičania sú zvyknutí na pomerne časté vyzváňanie električiek, Bratislavčania nie sú zvyknutí.
Celá myšlienka sa dá vyložiť asi v zmysle: "Všetko je vec zvyku".