re emo: no ja si to dokazem predstavit , dokonca na to existuje vzorec, podla ktoreho sa da presne vypocitat, kedy sa to v tom obluku zasekne. a ked dodas dostatocne velku silu tak to pekne vylezie von v smere odstredivej sily. a never tomu, ze otocny podvozok je otocny ako vrtula lietadla na gumicku. ono to funguje vyborne, ale stale to je obmedzena faktormi ako razvor osi na podvozku, razvor otocnych capov v rame, profil kolesa, rozchod, polomer obluka a jeho prevysenie a rychlost. inak sa sprava dvojkolie pri jazde vybehom, inak pri zadani jazdy, inak pri brzde. je to trosku zlozitejsie ako sa to na prvy pohlad zda. ak chces vediet viac, daj vediet, mam nieco o trakcnej mechanike a dynamike, pohladam, zapoziciam.
S499.1023:
Mozeme sa hadat donekonecna, vo svete existuje kazdy z popisovanych systemov a dovolim si povedat ze uspesne. Je jedno aky system teraz vezmes, vsetky maju vyhody aj nevyhody a nieco stojia. Vzhladom na akutny nedostatok penazi na hocico si myslim ze uvazovat nad zmenou rozchodu nie je rozumne. Myslienka postavat teraz tramvaj na 1000-ke do Petrzalky s tym, ze trat bude mat definitivne vyskove a smerove pomery je rozumna, lebo nevies kedy ziskas peniaze na prestavbu celej siete s napojenim na zeleznicu. ?
Akosi stale zabudame na jednu velmi jednoduchu moznost: Vlozit na vybranych usekoch 3 kolaj. Navrhujem vlozit ju na lavu stranu (v smere jazdy). Tym mozes k ostovceku pritlaci tramvaj na rozchode 1000 mm so sirkou 2,5 metra a rychlodrazne zeleznicne hovado na 1435 mm so sirkou 2,8 metra. Typicky priklad ako to funguje je Vogtlandbahn - Zwickau. Tam je sirka tramvaje sice 2,2 metra (KT4), ale po vlozeni tretej kolajnice na vybranom useku, kade chodi aj ten tvoj oblubeny ?? sa tam vocpe aj vozidlo so sirsou skrinou, k rovnakemu nastupnemu ostrovceku. Aky je zeleznicny profil? Hadam nie 2,5 metra. Akoze neviem si tak celkom dobre predstavit, ako by ludia zo zeleznicneho peronu nastupovali do kockopsa cez nejaku jamu. Ano, existuje vysuvny schodik, ale uzsie vozdilo = nizsia kapacita, to vies, ze? ?
1. Ok.
2. Na novu skrinu NP vozidla v pohode das aj 1435-kove podvozky, ked sa tam zmestili 1000 kove, takze to mas jedno. Navyse ako poznam Bratislavu, tak zmena bude dost dlha a pomala, takze bude dost trati s 1000 kou.
3. Ok.
4. Tie autobusy by sme museli vyhodit tak ci tak, lebo oni sa dovtedy rozpadnu.
5. Autobusy bude treba tak ci tak, bez ohladu na vyluku tramvaji, vzdy musi byt rezerva na nahradnu dopravu (nehody, vykolaje a pod).
6. Zmena rozchodu by sa mohla neskor spravit aj s celkovym podbitim trate, prebrusenim vlnkovitosti, lebo urcite to nebude tak skoro. A pri tej operacii, ked sa zvyknu aj dotahovat skrutky, pripadne vymienat obluky typom vonkajsia kolaj za vnutorun, by nemal byt problem kolajnicu presunut.
7. Zabudol si na jendo: vozovnu.
J:Akosi sa mi stratil prispevok,takze este raz:Niektore Tvoje nazory (vacsina) posobia dojmom,akoby si ich opisoval priamo z volebneho programu nejakej "pravicovej strany".bigmac:Ale h.....S-Bahn moze byt viedenskeho typu,cize skor zeleznicneho,alebo berlinskeho,cize take nadzemne,rychlejsid a kapacitnejsie metro.A ak supravu zlozime z vela kratkych vozidiel,nemame problem ani s oblukom pri Redute.
Ja som aktualne k zmene rozchodu nezaujal stanovisko, lebo sam celkom neviem, co si o nej myslim.
Je mi jasne, ze mesto musi v sucasnosti obracat kazdu korunu. Na druhu stranu sa mi prieci myslienka stavat novu trat a kupovat nove vozidla na stavajucom rozchode, ked v buducnosti tak ci tak pocitam s konverziou. Uz len kvoli tym vozidlam je to znacne obmedzujuce -- sirka ulicky medzi podvozkami v pripade 100% NP vozidiel a podobne.
Kazdopadne v sucasnosti to vyzera tak, ze Petrzalka sa bude stavat na 1000 mm rozchode. Kedze podla clankov v tlaci planuju zaciatok skusobnej prevadzky na rok 2009 (pokial sa zacne stavat na konci roku 2005), nepredpokladam, ze by k zmene rozchodu doslo skor, ako si pisal...
Tiež by som bol rád, keby letisko nedostalo Swechat, ale:
Bude rozhodovať cena a tú musí dať najvyššiu Swechat aby si udržalo zisky
Swechat zo súťaže vylúčiť nemôžeš
v zmluve o privatizácii môžeš uviesť podmienky, že s Bratislavy sa nestane nákladné letisko,...
väčšinu tovarov dnes prepravujú lietadlá, ktoré prepravujú cestujúcich
letisko vo Swechate už znížilo ceny letiskových poplatkov kvôli Bratislave.
Ja nie som proti zmene rozchodu, ja som proti zmene pri súčasnej finančnej situácii. O zmene rozchodu sa môžme reálne začať rozprávať po 5 - 7 rokov po dovŕšení fiškálnej decentralizácie. Čiže v rokoch 2012 - 2014. Ono stále sa nevie koľko peňazí BA dostane po FD. Ale ak sa zistí, že mesto na tom bude podstatne lepšie ako sa predpokladá, keďže stále existuje nutnosť živenia slabších regiónov silnejšími, tak sa môže o tom hovoriť hneď od apríla. Ďalšou vecou je, že rozhodnutie o zmene rozchodu v Petržalke s 1000 na 1435 môžeš urobiť kým nevyhlásiš tender na nákup vozidiel a kým nezabetónuješ kolaje v centre.
Pri FD závisí hlavne od toho či mestá budú mať podiel na DPH. Ak áno, tak BA so svojou spotrebou a konzumom si na investičné projekty zarobí.
Ja s tebou suhlasim, ale ludia su lenivi, ludia nechcu prestupovat. A ludom musi MHD liezt do zadku, lebo nou chodit nebudu a budu dalej jazdit automobilmi.
Otazka laika (nesmejte sa, prosim): mackopsy (Siemens Avanto a podobne) maju pevne alebo otocne podvozky? A ako je to vlastne so sucasnymi "normalnymi" zeleznicnymi vozidlami? (Ak tliacham uplne sprostosti a vsetko je to inak, velmi rad uvitam aspon strucne vysvetlenie. )
V súčasnosti ZSSK, nech je akákoľvek, vozí svojich cestujúcich priamo do centra Bratislavy, hl. stanica, a ak by sa dobudovala filiálka bolo by to ešte lepšie.
Nevidím potrebu aby sa cestujúci z Trnavy či Sv. Jura doviezol až k Redute, skôr potrebu kvalitného prestupu na mestský rýchlodrážny či iný dopravný systém, ktorý ho dovezie až k tej Redute.
Ak by bratislavske letisko dostal Schwechat, bol by to najhorsi mozny variant -- presunula by sa sem najma nakladna doprava a lety do absolutne neatraktivnych destinacii. Viedenske letisko ma jedny z najvyssich letiskovych poplatkov na svete a potrebuje konkurenciu -- tou mu moze byt prave Bratislava. Mas pocit, ze Schwechat potrebuje robit konkurenciu sam sebe?
Co sa tyka zmeny rozchodu: Mesto aktualne tlaci mackopsa, takze pokial sa plany opatovne nezmenia, zmeny rozchodu sa pravdepodobne skor ci neskor dockas.
Neviem si dosť dobre predstaviť, ako by sa to malo zaseknúť. Veď ten podvozok prejde oblúk tak či tak, jediné v čom by bol rozdiel je to, že vozová skriňa by pri vačšej vzdialenosti vybočila viac do strany.
A inak, veď dalo by sa, keby aj u nás S - Bahn bol kombináciou prímestského a mestského systému, že by jazdil do miest ako Pezinok, Malacky, Senec atď.
re emo: sbahn je sice vyborna vec, ale nie do ba. pozri si zboku elektricku (vzdialenost otocnych capov), porovnaj to so zeleznicnym vozidlom a teraz si predstav ako sa to zasekne v obluku pred divadlom... to je trochu aj o geometrii, pozri polomer. a sbahn je skor primestska ako mestska draha, vid wien...
Len taká malá info, že BA je najmladšou metropolou v Európe s priemerom 36 rokov. Najviac ľudí je vo veku 28 - 45.
A po Bratislave sa denne pohybuje 80.000 (čo je takmer 20% z počtu stálych obyvateľov Bratislavy) VŠ študentov a to sa do budúcnosti meniť nebude. Skôr to pôjde len hore.
Bratislava nemôže čerpať fondy EU iba ak na cezhraničnú spoluprácu s Viedňou, Dolným rakúskom či Maďarskom.
Papry: V súčasných Bratislavských suchotách, nech už sú zapríčinené hocičím, no vieš aký mám názor, je akákoľvek investícia takéhoto druhu (zmena rozchodu) s návratnosťou okolo 20 rokov dovolím si tvrdiť hlúposťou. Žiaden zodpovedný komunálny politik by niečo také neodsúhlasil, pretože neprináša podstatnú zmenu. Zmena rozchodu nie je životne potrebnou vecou. Mesto Bratislava musí investovať do povrchu ciest, nosného systému, obnovy autobusov a trolejbusov.
Ďalšie potrebné akcie ako obnova a výstavba kanalizačnej siete sa v BA regióne začína už tento rok a o sumov 750mil/2004 a ďalšie obrovské výdavky v nasledujúcich rokov. Len v BA má byť tento rok a len do kanalizačnej a vodovodnej siete vrazených 400mil. SK.
Odpady a verejné osvetlenie máme chvalabohu zasebou a vďaka tomu mesto ušetrí obrovské peniaze. Pretože rekonštrukciou osvetlenia sa svietivosť bodov zvýšila z 50% na 95% a spotreba el. elektriny znížila o 50%, reko spaľovne priniesla okrem ekológie aj jeden mestský generátor, ktorý poháňa teplo zo spalovne.
Uvidíme ako dopadne predaj letiska, ak ho dostane Swechat, ževraj sa potiahne Viedenská rýchlodráha až do BA na letisko,...
Dialničná siať mesta má byť dobudovaná v roku 2007 a potom treba začať s nultým okruhom, čo je však témou hlavne pre BSK.
V súčasnom stave je investícia typu zmena rozchodu maximálnou hlúposťou. Tu treba ponechať súčasný stav tratí (samozrejme s údržbou), každú reko robiť s tým že sa pripraví na 1435. A až možno o tých 20 rokov začať uvažovať nadtým, či je treba robiť investičnú akciu na zmenu rozchodu. Ak nebudú iné faktory v priebehu tých prvých 20 rokov.
fobust
Akosi stale zabudame na jednu velmi jednoduchu moznost: Vlozit na vybranych usekoch 3 kolaj. Navrhujem vlozit ju na lavu stranu (v smere jazdy). Tym mozes k ostovceku pritlaci tramvaj na rozchode 1000 mm so sirkou 2,5 metra a rychlodrazne zeleznicne hovado na 1435 mm so sirkou 2,8 metra. Typicky priklad ako to funguje je Vogtlandbahn - Zwickau. Tam je sirka tramvaje sice 2,2 metra (KT4), ale po vlozeni tretej kolajnice na vybranom useku, kade chodi aj ten tvoj oblubeny ?? sa tam vocpe aj vozidlo so sirsou skrinou, k rovnakemu nastupnemu ostrovceku. Aky je zeleznicny profil? Hadam nie 2,5 metra. Akoze neviem si tak celkom dobre predstavit, ako by ludia zo zeleznicneho peronu nastupovali do kockopsa cez nejaku jamu. Ano, existuje vysuvny schodik, ale uzsie vozdilo = nizsia kapacita, to vies, ze? ?