DPB pripravil leták ako záves na tyče o zmenách v MHD od 1.7., avšak zrejme to ma zle vyhotovenie, lebo všetky vozidlá sú zapratane tymito popadanymi listockami, na ktorom sa práve niekto aj posmykol.
Nemýliš si bezkľúčové otváranie auta s bezkontaktnou kartou?
Mmch., ja platím mobilom a to je ešte bezpečnejšie - zhasnutý displej = žiadna platba, rozsvietený displej ale zamknutý telefón = platba s limitom.
Tak to som si musel nejak pomýliť, vďaka za opravu . V tom Španielsku to ale určite bolo, pretože si pamätám, že to bola moja prvá skúsenosť s niečim takým mimo Nemecka/Rakúska.
V Lisabone je 24-hodinovy: https://www.metrolisboa.pt/en/buy/
"Valid for unlimited journeys on Carris and Metro, networks during 24 hours following the first validation."
Vo Viedni je na vyber bud jednodenny listok za 5,80€, alebo 24-hodinovy listok za 8,00€. S tym ze jednodenny je v ponuke len cez aplikaciu, 24-hodinovy aj v papierovej podobe.
Priebežné účtovanie je nezmysel z pohľadu celej architektúry systému a cieľu ako má fungovať. Zároveň ale súhlasím že by to mohlo byť viac smart. Ak napr. prvú cestu zrealizujem o 11:45 (a predtým som od polnoci necestoval), tak by to sledovanie denného limitu naozaj mohlo byť až do 11:45 ďalšieho dňa. Neviem či to do nejakej miery aj implementované nie je, mne to v Ostrave svojho času nejake nočné cesty zarátalo do denného limitu, hoci podľa manuálu nemalo.
Každopádne to čo je nasadené v Ostrave (a zdá sa že bude aj v Brne) je imho trochu viac basic ako by bolo vhodné. Dnes už je IT niekde inde a dajú sa robiť komplexnejšie veci. Napr. v Londýne ten systém vie prepočítavať všetky možné kombinácie denných CL + zónových doplatkov, takže napr. ak cestuješ celý deň po zónach 1-3 a raz ideš na Heathrow (zóna 6), tak vie že ti má zaúčtovať denné cestovné pre 1-3 + jednorazový CL pre 4-6. Ale denný limit tam tiež majú neflexibilný (od 4:30 do 4:29).
Stretol som sa s tým v Lisabone (ale je možné, že to bola moja chyba, viem že tam majú kartu na MHD a celkovo dosť veľa ponúk rôznych druhov CL) a v niekoľko menších mestách v Španielsku (napríklad Sevilla), ale je možné, že som mal len šťastie na mestá, kde túto zhovadilosť majú a vo zbytku to vďakabohu nie je .
Trochu offtopic: Nevieš, či sa takto resetujú lístky aj vo Viedni?
EDIT: Samozrejme na tom nič zlé nie je, ale keby sa to dialo automaticky bolo by to ešte lepšie.
Si si istý tou väčšinou Európy? Lebo ja skôr vnímam že jednodenný lístok (namiesto 24-hodinového) je skôr výsadou germánskeho sveta a mimo neho je pomerne neštandardný (aj keď samozrejme kde-tu existuje).
To samozrejme áno, ale zase nie každý turista sa prepravuje výhradne MHD. Veľa turistov používa model, kedy sa na jeden lístok dovezie do hotelu niekam k centru s batožinou, po meste sa prepravujú peši a následne na ďalší deň sa odvezú z hotelu na stanicu/letisko. Ja osobne taktiež neuznávam to "resetovanie" denných lístkov o 2-3 v noci, ale skutočne ten systém, aký je u napríklad u nás je v dnešnej dobe už vzácny. Ono ide totiž aj o to, že keby sa mali tie bezkontaktné platby za CL vykonávať okamžite, tak by to bolo pre podniky tak výrazne ekonomicky nerentabilné, že by sa to nikdy nezaviedlo, nakoľko pre podnik je výrazne výhodnejšie, keď pošle naraz jeden veľký balík transakcí. Mimochodom ešte doplním, že v Pražskej integrovanej doprave sa tieto bezkontaktné platby v električkách dokonca nesťahujú z účtu vždy o polnoci, ale prebieha to iba raz za týždeň. Takže sa ti bežne stane, že napríklad v utorok si takto pípneš lístok, ale z účtu ti peniaze za neho odídu až ďalší pondelok. Ale tam majú lístky vopred danú časovú platnosť (90 minút alebo 24 hodín) a navyše ho dostaneš fyzicky vytlačený z toho terminálu.
EDIT: V Ostrave je aspoň alternatíva v podobe 24hodinového SMS lístku, ale ten si bohužiaľ môžu kúpiť iba ľudia s českým číslom. Ja tiež ten ostravský model nezastávam, ale na princípe, kedy sa ti platnosť lístka "vyresetuje" o polnoci ale zároveň si vieš naklikať aj 24 hodinový lístok platný cez polnoc nevidím nič zlé.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Trammat