Reply on: Valec #232804:
Veľmi rýchlo som si zvykol, že autobusy z Vysokej začali chodiť zo začiatku prakticky v striktnom takte a to znamená vždy minúte :57 každú hodinu-dve. Po čase sa niektoré odchody na základe rôznych požiadaviek vychýlili, napríklad niekoľkokrát som sa sekol na autobuse, ktorý ponovom neodchádzal už :57 minúte, ale o 10 minút prv, teda 16:47. Zastávam názor, že striktný takt, že oveľa dôležitejší, než individuálne (aj politické) požiadavky a tiež je dôležitý práve pri dlhých intervaloch, pretože pri krátkych si nemusíš pamätať odchody, pri dlhých intervaloch si pamätáš iba minútu – vlak do Zohoru mi ide vždy :16 minúte, to je všetko. Každé vychyľovanie (mimo rannej špičky u vlakov kvôli infra) je vyslovene škodlivé. Napríklad odchody zo zohorskej stanice do Vysokej sú dnes vychýlenené ±10 minút v časoch keď vlak už prichádza v rovnakej minúte.K navýšeniu priamych autobusov na základe požiadaviek aj starostu Vysokej, k strate spojenia južnej časti Zohoru k stanici po väčšinu dňa sa už ani nebudem vyjadrovať. Samozrejme, som rád, že už nemáme, ako pred pár rokmi, vo Vysokej v pracovný deň dieru od 8:02 do 12:57 alebo z Bratislavy cez víkendy dieru od 9:30 do 15:50, na druhej strane nie som si istý, či som si integrovanú dopravu takto predstavoval. To, že sa moji rodinní príslušníci väčšinou stále vozia do/zo Zohoru k/od vlaku autom, ja striedam bicykel a vlak, pretože auto nešoférujem, svedčí, že stále nie je v organizácii dopravy niečo v poriadku.
Valec
Takt je dobrá pomôcka, ale jeho výhody sa prejavujú najmä tam, kde je interval krátky (viď na tomto webe spomínaná nórska štúdia doporučujúca intervaly do 15 min.). Ale pri polhodine a viac nie je vždy lepší, ako pôvodné rozloženie odchodov. Čo máš z toho, že autobus ide v takte ak ti príde z dediny do okresného mesta ale v úplne nevyhovujúcu dobu. Pre tých, čo prestupujú na vlak je to fajn, ale pre tých, čo v danom meste končia to vyhovovať nemusí. A potom musíš pri plánovaní zvažovať, v ktorej skupine je koľko cestujúcich, či vychýliť odchod, alebo požiadavky niektorých zanedbať, aký to bude mať vplyv na obrat vozidla a pracovný čas vodiča... a množstvo ďalších aspektov, ktoré nikto z tohto fóra nevidí.