Neviem, ako vo vašom regióne, ale v našom vkuse "zakopávam" o školy, kde sa budova zamyká napr. o 7:40 a vyučovanie začína o 7:45, takže opatrne s tými vyhláseniami, ako všetky školy začínajú o 8:00.
"Takt je dobrá pomôcka, ale jeho výhody sa prejavujú najmä tam, kde je interval krátky" - Ak je interval krátky, chodím na zastávku na blind a nepotrebujem takt, lebo čas odchodov aj tak neriešim. Pravidelnosť je nutná práve tam kde sú rozostupy dlhšie, jednak kvôli zapamätatelnosti a jednak kvôli dostupnosti VHD v každom čase.
"Čo máš z toho, že autobus ide v takte ak ti príde z dediny do okresného mesta ale v úplne nevyhovujúcu dobu." - Vyhovujúca doba je spravidla v každej hodine rovnaká, takže toto nie je dôvod nemať takt. Treba nastaviť minútovú polohu tak aby sa stíhalo čo sa má stíhať (trebars vlak, alebo nástupy do práce/škôl ktoré sú skoro všade x:00) a držať sa jej.
Samozrejme nejake malé odchylky existovať môžu, ale v zásade by drvivá väčšina dňa mala byť v tom takte. To predsa nie je žiadna fantázia ktorú sme si vymysleli na tomto fóre, ale reálne fungujúca vec v mnohých európskych systémoch.
Ale tuším tu máme ďalšiu inštitúciu ktorá vie kedy chcú "ľudia" cestovať... Fakt mám niekedy pocit že verejná správa je nákazlivá.
Vlaky sú takmer úplne taktové, okrem rannej špičky (kvôli limitom infraštruktúry). Ráno je teda pochopiteľné ak je netaktová aj autobusová doprava naviazaná na vlaky (ale tej zas až tak veľa nemáme). Po zvyšok dňa na netaktovosť pri autobusoch nie je dôvod.
Si sa stal agentom SAD? Takt umožňuje o.i. vytvárať taktové uzly. Odo mňa odchádzajú vlaky v sedle v hodinovom intervale ale ak by nejazdili v takte ale podľa zlosovacieho zariadenia súdruha Taniera, tak by som sa na to asi vysral. Nehovoriac o tom, že dnes sú tu krásne obojsmerné prípoje na dve lokálky, zatiaľ čo za čias predtaktových to "nejako vyšlo". Mmch., tie CP autobusov robíte vy alebo SAD? A čo vy ste súčasne aj zástupcom odborovej organizácie?
O tom, či niečo funguje alebo nie hovoria čísla o počte prepravených osôb a nie osobné pocity a dojmy. Tie sa celkovo zvyšujú (netvrdím, že na každej linke). Nastavený systém samozrejme treba doladiť, lenže po každej výraznejšej zmene treba nechať čas a až potom vyhodnocovať, preto sa to môže zdať, že to trvá dlho.
Takt je dobrá pomôcka, ale jeho výhody sa prejavujú najmä tam, kde je interval krátky (viď na tomto webe spomínaná nórska štúdia doporučujúca intervaly do 15 min.). Ale pri polhodine a viac nie je vždy lepší, ako pôvodné rozloženie odchodov. Čo máš z toho, že autobus ide v takte ak ti príde z dediny do okresného mesta ale v úplne nevyhovujúcu dobu. Pre tých, čo prestupujú na vlak je to fajn, ale pre tých, čo v danom meste končia to vyhovovať nemusí. A potom musíš pri plánovaní zvažovať, v ktorej skupine je koľko cestujúcich, či vychýliť odchod, alebo požiadavky niektorých zanedbať, aký to bude mať vplyv na obrat vozidla a pracovný čas vodiča... a množstvo ďalších aspektov, ktoré nikto z tohto fóra nevidí.
Ze to BID furt predstavuje, ako to funguje, a ze takt je vydobytkom IDS. Sú linky, ktoré skoro cely deň jazdia taktovo, ale stále nie v takom rozsahu, ako do Jabubian, potom sú linky, kde aj tak sú netaktove vložaky, a potom sú totálne rozhádzané linky.
No a potom sú takty, ktoré znasilnuju cestujucu verejnosť, a nepasuje k vlakom, ale takt je zachovany. Na papieri to vyzerá dobre, a nikto to nevyužíva.
Zas netreba preháňať...aj v IDS BK sa nájde dosť obcí, kde je takt...nehovorím, že to "dosť" je ideálny stav ale netreba silou mocou nadávať na všetko čo sa týka IDS BK.
Ak sú v IDS tri módy dopravy a dva z nich fungujú taktovo, tak je veľmi ťažko predstaviteľné ako môže v rámci toho IDS tretí systém fungovať netaktovo.
810zssk
http://portal.cp.sk/Data/pdf/L710400_200101_62263.pdf