Dobrý deň,
zaujímalo by ma, čo znamenajú tie malé displeje na niektorých autobusoch za predným sklom pri predných dverách. Jednoducho displej a na ňom jedna číslica, napr. že 4. Nevie to niekto?
Ono uz desiatky rokov existuje celosvetovy clearing transakcii a da sa do neho zapojit bez specialnej karticky od TrestDaty (ano, to je ta firma ktora si uctuje 77 tisic bez DPH za rozuctovanie trzieb IDS).
Zachvíľu už aj karty budú minulosť (minimálne v Európe - inde ešte stále fungujú na magnetické prúžky). Momentálne sú v móde na platenie smartfóny
Ale v prípade vytvorenia celoštátneho systému platieb (ktorý by bol pre všetkých dopravcov prevádzkujúcich dotované spoje povinný) by ľudí jedna BČK navyše v peňaženke nezabila. A aspoň by nemusel byť celý systém online.
Keby malo viac dopravcov (a spolu s nimi i DPB) záujem konečne sa zapojiť do clearingu, ktorý na východe funguje už od roku 2005, tak by veľká väčšina slovenských návštevníkov Bratislavy mohla kupovať lístky z BČK a papier by tým pádom zostal primárne pre turistov.
Asi bude problém v tom, že som odchovaný na východoslovenských SAD-kách, kde sa lístky kupujú len v autobuse a bez karty sa tam zjaví málokto. Ale v podstate u všetkých dopravcov mi stačila jedna elektronická peňaženka (vrátane košickej MHD).
Čiže keď sa príležitostne vyskytujem vo viacerých mestách, mal by som mať z každého BČK? Áno, predajca tých nezmyselných kariet z toho má dobrý biznis.
Ešteže v civilizovaných krajinách stačí mať platobnú kartu.
Jednorazovy listok je produkt primarne urceny pre obcasnych cestujucich (pravidelni cestujuci vyuzivaju PCL). Samozrejme, existuje skupina ludi ktori necestuju pravidelne, ale cestuju dost casto na to aby sa im oplatilo vybavovat BCK a susit tam peniaze - sam do nej patrim. Ale z podstaty veci sa vacsina OBCASNYCH cestujucich nebude zatazovat s nejakou BCK, ktora je pre nich zbytocnou komplikaciou. Su to cestujuci co su v Bratislave dva krat za rok, alebo aj menej, cestujuci ktori cestuju primarne autom a raz za dva mesiace pouziju MHD, atd.
Pri jednorazovom listku nikdy nemoze byt primarnym sposobom predaja nejaka separatna karticka na ktoru je nutne si vkladat separatne peniaze (vynimkou su systemy kde JCL pouzivaju aj pravidelni cestujuci, teda systemy bez PCL, pripadne s nevyhodnymi PCL). Ked sa bude dat pouzit bezna platobna karta, to uz bude ina vec.
Tou základnou funkciou je práve kúpa elektronického lístka, ktorý by sa mal (aspoň podľa mňa) stať hlavným spôsobom jednorázovej úhrady cestovného. Papierové lístky by mali len pre tých, ktorí nemali možnosť vybaviť si BČK a nahrať si na ňu kredit (alebo zakúpiť PCL).
zlomok
Najúprimnejšou mestskou firmou je bratislavský dopravný podnik