V dávnych časoch CPH takýto cestovný poriadok mal opodstatnenie. Ale dnes, keď sa zmennosť mení z týždňa na týždeň, a tiež sú v móde ilegálne 16 hodinové zmeny je pochopiteľné, že takéto delenie na párne a nepárne týždne stráca zmysel.
Na príklad mnou pomerne často využívaná linka Prešov - Zlatá Baňa sa ale naopak zo stavu "posledný autobus ide v x v nepárny týždeň" rozvinula do stavu "ide v x". Inak špeciálne kvôli tomuto by som v takejto UR nemohol bývať - to si môže človek vybrať, či pôjde do Prešova na pivo autom a bude na Birelli, či pôjde autom a bude riskovať v lepšom prípade papiere, v horšom nehodu alebo či bude zháŇať v noci v Eperjesi taxík, ktorých sú tam síce 3P ale do Zlatej Bane sa im moc nechce.
Nie je to otázka len pre pamätníkov, ale aj pre súčasníkov, nakoľko takéto spoje aj dnes premávajú v Prešovskom kraji. Konkrétne v danom regióne ide zväčša o posledné spoje do obcí po 22. hodine. Logika je jednoduchá. Verejný záujem týchto spojov je vnímaný najmä ako odvoz zmenových pracovníkov po poobednej zmene. Aby sa beztak malý počet cestujúcich ešte netrieštil, spoj premáva len každý druhý týždeň a je v záujme cestujúceho, aby sa dal u zamestnávateľa preradiť na takú zmenu, ktorá robí poobedné vtedy, keď on má večer do svojej obce odvoz. Samotný bus jazdí celoročne, len v párnych týždňoch končieva jednou a v nepárnych zase inou linkou. Zvykne sa to ospravedlňovať ako menšie zlo, ako keby sa mali posledné spoje pre nevyťaženosť celkom zrušiť. Atraktivitu celého riešenia pre cestujúceho s možnosťou výberu tu samozrejme nemá zmysel riešiť.
Otazka pre pamatnikov: Aka logika sa skryvala za poznamkami "ide v (ne)parny tyzden"? Este aky-taky zmysel to dava pri spojoch iducich raz za dva tyzdne.. ale v starych CP som nasiel napr. spoje iduce kazdy pracovny den parneho tyzdna, pripadne kazdy pracovny den neparneho tyzdna. Aky zmysel to malo prevadzkovat? 5 dni to islo a potom 11 nic..
Nie nic... Skoda na majetku (teda napr. na batozine), na zdravi a uslom zarobku, ale len v suvislosti s poskodenim zdravia. Ziadna skoda na tom co nestihnes, ani na nakladoch na inu prepravu.
Ak by to tak bolo, tak je pravdepodobne, ze by si taku skodu uz aj niekto v historii narokoval, ale nic take sa nestalo. Ehm... Asi nie je az tak ojedinele, ze niekto pride neskoro do prace, z dovodu ze meska spoj, vsakze. ?
Ano, preto pisem ze za podmienok a v rozsahu stanovenom v Obcianskom zakonniku. Predpokladam ze to nebude zuzene na "nic", inak by cele to ustanovenie bolo nezmyselne.
Odvolavas sa na Obciansky zakonnik. Ten v §420, ods. 1 uvadza: "Každý zodpovedá za škodu, ktorú spôsobil porušením právnej povinnosti." - takze sa pytam: ak ma niekto zo zakona nejaku povinnost a nenaplni ju, ide o porusenie pravnej povinnosti?
Ak ano, tak by v zmysle Obcianskeho zakonnika vznikala zodpovednost za tu skodu.. samozrejme za podmienok a v rozsahu upravenom v ostatnych jeho ustanoveniach.
Napriklad naklady na inu dopravu, ak by islo o posledny spoj v dany den, resp. by dalsi spoj bol az o niekolko hodin. Alebo by som kvoli nevykonaniu spoja nieco dolezite nestihol nasledkom coho by mi preukazatelne vznikla skoda. To je jedno.
Moja otazka smerovala k tomu, ci vo vseobecnosti (nemusi ist o dopravu a povinnosti vyplyvajuce zo ZoCD) plati, alebo neplati, ze v pripade ak niektory subjekt porusi svoju zakonnu povinnost a tym niekomu preukazatelne sposobi skodu, tak je povinny tuto skodu poskodenemu nahradit.
Podotazka je potom ci je vylucenie takejto zodpovednosti v PP platne, napr. na zaklade toho ze sa to povazuje za dohodu ucastnikov zmluvy v ramci ktorej sa cestujuci tohto prava vzdal.
Aka skoda by ti napr. mohla vzniknut? To, ci skoda vznikne alebo nevznikne ak sa preprava neuskutocni alebo omeska, zavisi v prvom rade od tvojho time managementu.
Napr. porusenim prepravnej povinnosti vyplyvajucej zo zakona o cestnej doprave. Islo by o pripad kedy by si dopravca tuto povinnost nesplnil z vlastnej viny a mne by tym preukazatelne vznikla skoda.
Akym porusenim zakona?
Ak mi dodavatel nedoda nejaky produkt alebo sluzbu, tak nemam pravo na nahradu vsetkych naslednych skod, ktore mi tym vzniknu. Ibaze by sa k tomu zaviazal v zmluve, v reklamnej kampani a pod. (Vid napr. Regiojet v pripade linky do Viedne.)
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Vladimír