Vladimír: No to je tá správna cena, ale nemalo by sa na to pozerať aj takto:-p :
32Kč pri kurze 1,3 = 41,5Sk.
Neviem presne aká veľká je Ostrava teda hlavne koľko vozokm ročne urobia ale typujem, že tak 1/3 až 1/2 z tých našich 43mil. Takže berme tú 1/2 a keď tie čísla dáš dohromady tak ti výjde, že tá suma je rovnaká
32Kč pri kurze 1,3 = 41,5Sk.
Neviem presne aká veľká je Ostrava teda hlavne koľko vozokm ročne urobia ale typujem, že tak 1/3 až 1/2 z tých našich 43mil. Takže berme tú 1/2 a keď tie čísla dáš dohromady tak ti výjde, že tá suma je rovnaká
J
stfan: Porovnávanie cien MHD medzi ČR a SR nie je korektné.
- Daňové zaťaženie v ČR je o dosť vyššie, ako by sme to prepočítali na tzv. deň daňovej slobody, tak ten náš je posunutý asi o 14dní bližšie ku 1. januáru.
- V ČR majú mestá oveľa vyššie príjmy na to aby si dovolili dotovať MHD. U nich už prebehla fiškálna decentralizácia, u nás ešte nie. Takže napr. v Prahe dosahuje % podielu tržieb na cestovnom celkové výnosy okolo 30%. V BA je to okolo 50%.
- Od rozdelenia republiky ubehlo desať rokov a za tú dobu sa aj inflácia uberala inými smermi. Netreba zabudnúť na kurzový rozdiel.
Takže tá správna otázka je. Prečo má DPB ceny za cestovné vyššie ako iné mestá na Slovensku. Tak na toto ti presne odpovedať neviem. Akurát, je to možno to, že v BA je vyššia životná úroveň a tak si myslia, že ľudia vyššiu cenu skôr zvládnu ako napr. Prešovčania. Týmto argumentom nechcem ceny DPB obhajovať. Podľa mňa by bolo ideálne aby ceny boli čo najnižšie v podstate symbolické aby to ľudí lákalo do MHD. Avšak zvýšenie spotrebných daní na benzín a naftu spravilo MHD oveľa atraktívnejšou. Liter najlacnejšieho benzínu stojí 34Sk.
Bratislava samozrejme nemá ceny cestovného najdrahšie vôbec. Mesačná električenka v Paríži stojí 5500Sk. Denná vo Viedni 215Sk.