Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: MiroBA #133444:
mrmlať budú, hádam si si nemyslel, že Ti to prejde ?

Takže otázky:
1) Oblasť Zlatých Pieskov a celkovo severu Okresu Bratislava III. podľa Teba netreba obsluhovať Metro-linkou. Ako si došiel k tomuto záveru? Tvoje laické úvahy tu pokrivkávajú. Popri Zlatopieskovskej radiále síce nie je veľa obytných zastavaných plôch, no je tu veľké množstvo výrobných a nevýrobných pobočiek rôznych podnikov. Pod pojmom veľké si predstav rovno najväčšie... a to nerátam sklady na Starej Vajnorskej, kde chodia robotníci a rôzni imigranti, ktorí sú na VHD aj odkázaní. Odhliadnúc od toho, že katastrálne územie Trnávka v rámci m.č. Ružinov tiež nemá železničné spojenie.

2) "z električkovú trať, kde je možné ich postupné nahradenie nadjazdami" - je toto vôbec niekde technologicky možné? A ak hej, je to finančná investícia, kam sa oplatí investovať?

3) Linkovanie podrobne študovať nebudem, avšak ako chceš separovať M-linku a "doplnkovú" linku na jednej radiále? Fyzicky bude tá "doplnková" linka brzdiť M-linku a tak sa vlastne z M-linky stane doplnková, ktorá navyše na niektorých zastávkach stáť bude, ale nebude ich obsluhovať..

4) Trolejbusové Metro-linky? budú naozaj "metro" keď budú stáť v kolónach? Niečo podobné sú dnešné expresné linky, ktoré len nestoja na niektorých zastávkach

5) Nejako si vynechal mestské časti na západe a juhu Bratislavy

6) Metrolinka cez Obchodnú?

Mimochodom, nápad je to teoreticky dobrý a ani nie z hľadiska financií ale z hľadiska systematiky, prehľadnosti a zbavovania zbytočných liniek. Radiálne linky, ktoré stoja len na prestupných uzloch (ktoré obsluhujú doplnkové) by spolu s preferenciou určite zlepšili MHD. Aj ich odlíšenie v číslovaní by bolo prehľadné.

Avšak v bratislavských politicko-dopravných podmienkach ťažko realizovateľné, hlavne v prípade koľajovej, ktorá by sa buď musela vynechať, alebo by buď musela mať charakter M-liniek, čo je utópia. A potom dopravné kongescie, ktoré dávajú takémuto systému ranu už pred plánovaním
Niektorí budú možno zase mrmlať ale keď som tomu už venoval čas...určite budú aj iné možno lepšie návrhy, ale rád by som dokončil myšlienku tak prinášam návrh viacmenej Električkového linkovania v BA.

JE to len laický návrh, samozrejme, mohlo mi niečo ujsť....

Tento návrh je inšpirovaný systémom linkovania v Berlíne kde tento systém linkovania už bol realizovaný. Dôvod zavádzania tekéhoto systému je hlavne nedostatok finančných prostriedkov na budovanie hlbinného metra či samostatnej rýchlodráhy. Prináša zkvalitnenie dopravy za minimálne náklady.
Konkrétne pre Bratislavu vyžaduje vybudovanie jedného koľajového odbočenia, presunutie pár zastávok,zmena dopravného značenia na niektorých križovatkách, zosynchronizovanie semaforov tak aby vznikla plná preferencia pre MHD, príp. montáž zariadení ktoré by umožnovalo aby vodiči MHD svetelné signály ovládali sami.

Samotný systém pozostáva z dvoch druhov liniek.
Metro-linky: Linky z veľmi častým intervalom, nasadzované Kapacitné vozidlá, primárny učel – čo najkratšie a najrýchlejšie spojenie husto osídlených okrajových štvrtí z centrom mesta príp. z inými okrajovými štvrťami. Tieto linky sú určené pre tie časti mesta, kde je menej výhodné ako spojenie použiť železničné rýchlodrážne linky „S“. Napr. Karlova Ves, Východná časť Petržalky.... Naopak napr. Pre Vajnory je primárne určená železničná rýchlodrážna linka na Hlavnú stanicu s príp. dalším prestupom do centra mesta, z toho dôvodu nie je potrebné obsluhovať električkovou Metrolinkou až Zlaté Piesky.

Doplnkové linky: Linky obsluhujúce tie ulice a časti mesta kde zavádzanie Metroliniek je menej výhodné alebo nie je možné.

Na Metrolinky je vyhradené zvlášť označovanie písmenom M + číslo linky.
Pre električky rozmedzie 1-9 , trolejbusy 11-19, Autobusy 21 a vyššie. Pri autobusoch sa môže tiež číslovať podla oblastného označovania. Napr. M93 do Petržalky. Prípadne sa môžu oblastne aj označiť trolejbusy.

Zavedenie Metro-liniek vyžaduje predovšetkým plnú a funkčnú preferenciu MHD. Pri električkových Metro-linkách zrušenie výraznej vačšiny prejazdov cez električkovú trať, kde je možné ich postupné nahradenie nadjazdami. Električkovú dopravu mimo centra mesta postupne viac priblížiť železnici t.j. vozidlo nemusí ísť na dohľad, súčasné osadenie zabezpečovacích signalizačných zariadení, príp závor cez priecestia, oplotenie tratí, nadchody...
Tiaktiež z ulíc kde by mali premávať Autobusové + Trolejbusové Metrolinky zrušenie vačšiny ľavých odbočení napr. na Panónskej ceste.

Návrh Električkových liniek pre Bratislavu.

Električkové Metro-linky
7 metro-liniek, uvádzam ulice ktorými vedie trasa danej linky
Linky M1, M3, M7 sú určené na predĺženie trasy do Petržalky po dobudovaní trate.

M1 –radiálna trasa:
Dúbravka – Karlova Ves – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Tunel – Kapucínska – Nám. SNP – Jesenského (: prestup na autobusovú metro-linku M95) – Šafárikovo Nám.(budúce predĺženie do Petržalky) – Nám. SNP – Kapucínska – Tunel – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Karlova Ves - Dúbravka

M2 –diametrálna trasa:
Dúbravka – Karlova Ves – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Tunel - Kapucínska – Nám. SNP - Špitálska(:prestup na Metrolinky M3, M6, M7) – Krížna – Trnavské mýto(:prestup na Metrolinky M4, M6) – Miletičova - Ružinov

M3 – radiálna trasa:
Rača – Krasňany – Račianska – Račianské Mýto – Radlinského (:prestup na Metrolinky M4, M5) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) - Americké Námestie – Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M6, M7) – Jesenského (: prestup na autobusovú metro-linku M95) – Šafárikovo Nám. .(budúce predĺženie do Petržalky) – Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M6, M7) – Americké námestie – Radlinského (:prestup na Metrolinku M4) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) – Račianské Mýto - Račianska – Krasňany – Rača

M4 – radiálna trasa:
Ružinov – Miletičova – Trnavské Mýto(:prestup na Metrolinky M2, M6) - Vazovova – Radlinského(:prestup na Metrolinky M3, M5) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) – Floriánske nám. - Štefanovičova – Hlavná Stanica.

M5 – diametrálna trasa:
Dúbravka – Karlova Ves – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Tunel – Kapucínska – Obchodná (: prestup na Metrolinku M6) – Radlinského(:prestup na Metrolinku M4) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) Račianské Mýto - Račianska – Krasňany – Rača

M6 – radiálna trasa ( primárna funkcia: spojenie Obytnej časti Vajnorskej ulice + OC Polus s centrom mesta):
Žel. St. Nové mesto – Vajnorská – Trnavské mýto(:prestup na Metrolinky M2, M4) – Krížna - Špitálska(:prestup na Metrolinku M2, M3, M7) – Nám. SNP – Obchodná – Štefanovičova – Hlavná stanica

M7 – spojenie Šafárikoveho Nám. s Hl. Stanicou; prípoj k autobusovej Metrolinke M95 :
Hlavná stanica – Štefanovičova – Floriánske nám. – Americké Námestie(treba dobudovať odbočenie z Amerického nám. na smer Obchodná) - Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M5) – Jesenského(prestup na dočasnú autobusovú Metrolinku M95 do Petržalky) – Šafárikovo Nám. .(budúce predĺženie do Petržalky) – Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M3, M5, M6 ) – Americké námestie – Floríánske námestie(treba dobudovať odbočenie z Amerického nám. Na smer Obchodná) – Štefanovičova – Hlavná stanica.
Táto linka sa prípadne može zaviesť až po otvorení trate do Petržalky a nazatial zahustiť interval na L13 , príp. L 13 preznačiť na M7.


Doplnkové Električkové linky

11 – tangenciálna trasa (spojenie Žel. St. Vinohrady - Ružinov):
Ružinov – Miletičova – Trnavské Mýto (: prestup na Metrolinky M2, M4, M6 ) - Vazovova – Račianské Mýto - Račianska - Žel. Stanica Vinohrady (:prestup na Metrolinky M3, M5)

12 - radiálna trasa (prepojenie Karlova Ves – Rázusovo Nábrežie – Šaf. Nám - Jesenského):
Karlova Ves – Nábr. Arm. L. Svobodu – Rázusovo Nábr. – Šafárikovo Námestie ( : prestup na linky 13,14 , Metrolinky – M1, M2, M7) – Jesenského (: prestup na autobusovú metro-linku M95) – Rázusovo Nábr. - Nábr. Arm. L. Svobodu – Karlova Ves

13 – Trasa v rámci centra mesta (prepojenie Hl. Stanica – Jesenského - Šafárikovo Nám. ; Obchodná – Jesenského - Šafárikovo Nám.) :
Hlavná stanica – Štefanovičova – Obchodná – Nám. SNP – Jesenského ( : prestup na linku 12, autobusovú metro-linku M95 ) – Šafárikovo Námestie – Nám. SNP – Obchodná – Štefanovičova –Hlavná Stanica

14 – radiálna trasa (obsluha Vajnorskej Radiály; Prepojenie Špitálska – Jesenského - Šafárikovo Nám.) :
Zlaté piesky - Vajnorská – Trnavské mýto(:prestup na Metrolinky M4, M6) - Krížna - Špitálska – Jesenského(prestup na linku 12, autobusovú metro-linku M95 ) – Šafárikovo Námestie - Špitálska – Krížna – Vajnorská – Zlaté Piesky

Intervaly:

–Linky M1 až M7 jednotný interval 6 / 12 / 6 / 12 minút
Doplnkové linky:
11 – 30minút celodenne
12 – 15minút celodenne
13 - 15minút celodenne
14 – interval 12 / 15 / 12 / 20

Nasadované vozidlá:
M1 - súprava 2xT3 cca 10súprav pri 6min. intervale
M2 - súprava 2xT3 cca 20súprav pri 6min. intervale
M3 - súprava 2xT3 cca 10súprav pri 6min. intervale
M4 – K2 cca 12 vozidiel pri 6 min. intervale
M5 - súprava 2xT3 cca 20súprav pri 6min. intervale
M6 - K2 cca 10 vozidiel pri 6min intervale
M7 - K2 (po predĺžení do Petržalky súprava 2xT3 alebo iné kapacitnejšie vozidlo) cca 5 vozidiel pre 6 min intervale a trase Hl. stanica – Šafárikovo námestie
11 – sólo T3 cca 2-3 vozidlá pri 30 min intervale
12 – K2 cca 5 vozidiel pri 15 min intervale
13 – sólo T3 cca 3 vozidlá pri 15 min intervale
14 – súprava 2xT3 cca 6 súprav pri 12 min intervale

vychádza v špičke v premávke 66 súprav T3, 32 vozidiel K2, 6 sólo vozidiel T3

Iné súvisiace linky:

Autobusové Metro-linky:

M93 – radiálna trasa (prepojenie Západnej časti Petržalky z Hlavnou stanicou pre nevýhodnosť tohoto prepojenia Železničnou rýchlodrážnou linkou “S”) – Trasa Identická s L 93.



M95 – radiálna trasa (dočasná náhrada za Petržalskú elekričkovú radiálu) – takmer identická trasa zo súčasnou L 95, s tým rozdielom, že trasa M25 nieje ukončená na Šafárikovom námestí ale pokračuje okruhom cez Štúrovu s možnostou prestupu na linky M1, M3, M7, 12, 13, 14 “na hrane” ďalej cez Jesenského, Vajanského nábrežie a cez Starý most späť do Petržalky. Táto trasa vyžaduje príp. úpravu sprejazdneja dotknutých ulíc (zákazy odbočenia a pod.).

Dalšie “nahrubo” navrhované Trolejbusové Metro-linky”

M11 – Dolné Hony – Prievozská - Miletičova - Šancova – Hlavná Stanica (Súčasná trasa L 201)

M12 – Dolné Hony – ASMN – Rajská (Súčasná trasa L 202) + predĺženie trate cez nám SNP (prestup na Električkové Linky), Suché mýto a napojenie na jestvujúcu siet na Hodžovom námestí. Zároveň predĺženie linky na Hlavnú stanicu alebo ďalej na Pražskú…

M14- Trnávka – Rožnavská – Trnavská Cesta –Šancova –Pražská – Vojenská nemocnica
Reply on: kacka #133441:
A prepravny poriadok ano?
Trochu to s dopravnú súvisí. ... Práve čítam zákon 8/09 o cestnej premávke, konkrétne §47 PREPRAVA OSÔB VOZIDLOM PRAVIDELNEJ VEREJNEJ DOPRAVY OSÔB a je tam písané ako sa majú správať cestujúci. Hm nemalo by to byť iba v prepravnom poriadku mhd? Myslím že taký bežný cestujúci si zákon o cestnej premávke nečíta, okrem tých, ktorí musia.
Reply on: Martin Fundárek #133435:
ospravedlňujem sa za to, že som sa nevyjadril úplne jednoznačne, vychádzal som z kontextu, že predchádzajúce príspevky sa týkajú podmienok v Bratislave, rovnako z toho, že keď sa neuvedú 4 konkrétne zastávky, tak sa obvykle má na mysli "reprezrentatívna" vzorka, pri tom bežcovi som ako samozrejmosť prepokladal, že má na sebe zvyčajný odev a obuv + v ruke nejakú aktovku/tažku a v trase behu mu "zavadzajú" nielen semafory, ale aj chodci a čiastočne aj nesprávne zaparkované autá,
uznávam, že aj Bratislave sa nájde viacej príkladov, kde vzdialenosť (nie trasu) 4 zastávok je možné zvládnuť do 10 min., jeden z nich sa nachádza na DD, v smere z kopca do KV to zdravý človek môže dokázať, ak tam býva, prepokladám, že pozná možnosť skrátenia,
súhlasím, že základom pre objektívne hodnotenie je skutočná vzdialenosť medzi zastávkami, L74 som uviedol práve preto, že na úseku hl. stanica - zimák má zastávky s výrazne odlišnými vzdialenosťami, čo dáva niečo ako "slušný priemer", pre tento úsek CP uvádza čas 7 min. a pre chodca i bežca je na ňom najmenej 1 predĺženie oproti MHD, L32 v úseku Kramáre - Janotova ako protipól, kde vzdialenosť 4 zastávok je nezvládnuteľná do 10 min. chôdzou, ani behom, lebo MHD podľa CP má na jej prekonanie 11 min., keďže som to uviedol ako konkrétny úsek, nejako som nepovažoval za potrebné to dotiahnuť až po tento časový údaj, ktorý si možno vyhľadať,
nabudúce sa polepším ?
Reply on: peto1622 #133429:
ani si nemohol, ja ich tam vídavam a podľ asignálu križovatky buď 1/ čaká pri lidli na zelenú doprava, pričom dostane dvojguličkovú "voľno" 2/ má zelenú doprava - tak v oboch prípadoch "vpáli" do križovatky "závratným" tempom možno aj 20 km/h (ale aj keby natúroval hneď na 50, bude mu to figu platné), lebo pri ďalšej odbočke vľavo je semafor nastavený tak, aby bola červená... čo poteší najmä dajme tomu pred šiestou ráno, keď sedíš v buse a pozeráš sa von, ako dávaš prednosť luftu...
Reply on: peto1622 #133437:
Keď už spomínaš 83, tak by nebolo zlé keby sa v DPB potrápili, zapli rozum a spravili preklad 83 s 88 cez víkendy, tak aby na úseku Nám. hraničiarov - Hálova, dali 6min interval. Pre niekoho zbytočnosť (najmä pre toho, čo najmenej cestuje MHD v BA a najviac do nej kecá), ale osožné pre tých čo prestupujú z 83 na 88 a z 88 na 83, keď jedni aj druhí by čakali rovnocenne na prestup 6min.
Reply on: vlado13 #133432:
tak Ti poviem, ja tu trasu absolvujem kazdu sobotu, skusal som aj autobusom, aj peso, ale vyjde to minimalne na rovnako...aj keby sme teda brali 99nu ako anomaliu, tak by som musel ist bud 83+96 alebo 83+68 a z vlastnej skusenosti Ti poviem, ze cez vikend 83 a 68 nenadväzuju na seba vobec, cize keby som cakal, tak stracam cas, keby som siel 83+96 najdem 1 odchod ktory na seba nadvazuje a to vtedy ak ide 83ka od Halovej 45 a 96tka 51 od Romanovej, ale aj to musim verit v to, ze pride 83 nacas vtedy by cesta trvala 7 minut, co je skvely cas, ale aj peso to urobis za ten isty cas....nad dalsim prikladom by som musel porozmyslat, neviem povedat takto z hlavy.
Reply on: M3go #133431:
61tka ich ma myslim 8 a 92ka ma 7 poradi, ktore jazdia v spickach a 3 vecerne, cize 10 dohromady.
Martin Fundárek

Martin Fundárek

Reply on: vlado13 #133430:
Ty si tvrdil, že 4 zastávky nezvládne za 10 minút ani dobrý bežec. A ja som ti na jednom príklade, navyše so smajlíkom, dokázal, že to nemusí byť vždy pravda, ergo že sa mýliš. To je celé.
Všetko záleží na tom, ako ďaleko sú zastávky. Pri rýchlosti chôdze 4 km/h, ktorá sa vo výpočtoch štandardne používa ako priemer, by museli byť zastávky v priemernej vzdialenosti cca 160 m, aby sa stihli prejsť za 10 minút. Ale aj taký prípad môže nastať. Napríklad taká štvorzastávková trasa Farského-Mlynarovičova-Muchovo nám.-Vavilovova-Farského by sa dala za 10 minút prejsť aj so semaformi.
Martin Fundárek

Martin Fundárek

Reply on: S499.1023 #133413:
Videl som to len v školskom zemepisnom atlase od Brunclíka a Macháta, 4. (1925) a 5. (1930) vydanie, Železniční mapa ČSR 1:1,5 mil., takže ako to malo byť prepojené, z toho nevidno. Ale ako poznám tamojší kraj, tak by to bez tunela nešlo.
Je to zakreslené ako "projektovaná dráha". Ďalšie z roku 1925: Veselí n.M.-NMnV (už sa vtedy stavala), Vsetín-Púchov, Pravenec-Turč. Teplice, Č.Skala-Mníšek n.Hn., Seredné-Mukačevo-Iršava. V 1930 sú ako projektované zakreslené už iba posledné dve.
Reply on: IGIs #133420:
to parkovisko je súkromným vlastníctvom, ktoré kúpili práve v súvislosti s výstavbou RP, je tam zákaz vjazdu,
Reply on: peto1622 #133408:
spoj 99 je anomáliou, ak sa trasa vlní tak, že jej niektoré úseky je možné "spojiť" chôdzou naprieč, tak to asi nebude prípad, ktorý by bol reprezentatívny pre väčšinu trás MHD,
ak sú zastávky od seba vzdialené v priemere cca 250 m (pozor netvrdím to), tak úsek medzi nástupnou a 4. zastávkou má 1000 m, prejsť to do 10 min. v mestských podmienkach (niekoľko priechodov, zväčša svetelne riadených), to chce vysokú priemernú rýchlosť - možno až 10 km/hod., to by dokázal málokto, kto nie je trénovaný, k tomu si treba uvedomiť, že bežne málokto má vhodnú obuv na rýchlu chôdzu (ženy navyše vyššie podpätky), či dokonca dlhší beh,
Môžem sa spýtať kolko ma poradi linka 61 a 92 cez pracovné dni?
Reply on: Martin Fundárek #133407:
koľko ľudí je schopných kráčať pretekárskym tempom 8 a pol minuty? od absolventa štúdia, aj v Žiline, by som očakával, že bude uvažovať o štandardoch a nebude sa snažiť individuálne krajnosti, navyše krátkodobého významu, používať ako argument
Reply on: kecho #133416:
to mas pravdu, pred bosakovou som tusim ani nevidel prejst 84 alebo 99 bez toho, aby nemuseli stat na cervenej, vzdy tam vznika casova strata
Reply on: S499.1023 #133427:
Ano, aj mne sa volaco mari, ze sa to vola(lo) tri veziaky. Napisal som to asi v takom duchu...ze pri troch domoch/cinziakoch/panelakoch, ako trebars pri 3 autach, pri 3 babach ?
Reply on: Mikimaus #133426:
Ja som pochoil, čo máš na müsli tyčinke, len ma zaujal ten výraz "tri činžiaky". V mojej mladosti sa tomu hovorilo "Tri vežiaky" (aj keď teda veľmi vysoké nie sú ? ).
Činžiak je nájomný dom, ja napríklad bývam v činžiaku z rku 1928 - aj keď ani ten už nie je tak úplne činžiak, keďže sú v ňom byty v osobnom vlastníctve ? .

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.