Reply on: MiroBA #133444:
mrmlať budú, hádam si si nemyslel, že Ti to prejde ? Takže otázky:
1) Oblasť Zlatých Pieskov a celkovo severu Okresu Bratislava III. podľa Teba netreba obsluhovať Metro-linkou. Ako si došiel k tomuto záveru? Tvoje laické úvahy tu pokrivkávajú. Popri Zlatopieskovskej radiále síce nie je veľa obytných zastavaných plôch, no je tu veľké množstvo výrobných a nevýrobných pobočiek rôznych podnikov. Pod pojmom veľké si predstav rovno najväčšie... a to nerátam sklady na Starej Vajnorskej, kde chodia robotníci a rôzni imigranti, ktorí sú na VHD aj odkázaní. Odhliadnúc od toho, že katastrálne územie Trnávka v rámci m.č. Ružinov tiež nemá železničné spojenie.
2) "z električkovú trať, kde je možné ich postupné nahradenie nadjazdami" - je toto vôbec niekde technologicky možné? A ak hej, je to finančná investícia, kam sa oplatí investovať?
3) Linkovanie podrobne študovať nebudem, avšak ako chceš separovať M-linku a "doplnkovú" linku na jednej radiále? Fyzicky bude tá "doplnková" linka brzdiť M-linku a tak sa vlastne z M-linky stane doplnková, ktorá navyše na niektorých zastávkach stáť bude, ale nebude ich obsluhovať..
4) Trolejbusové Metro-linky? budú naozaj "metro" keď budú stáť v kolónach? Niečo podobné sú dnešné expresné linky, ktoré len nestoja na niektorých zastávkach
5) Nejako si vynechal mestské časti na západe a juhu Bratislavy
6) Metrolinka cez Obchodnú?
Mimochodom, nápad je to teoreticky dobrý a ani nie z hľadiska financií ale z hľadiska systematiky, prehľadnosti a zbavovania zbytočných liniek. Radiálne linky, ktoré stoja len na prestupných uzloch (ktoré obsluhujú doplnkové) by spolu s preferenciou určite zlepšili MHD. Aj ich odlíšenie v číslovaní by bolo prehľadné.
Avšak v bratislavských politicko-dopravných podmienkach ťažko realizovateľné, hlavne v prípade koľajovej, ktorá by sa buď musela vynechať, alebo by buď musela mať charakter M-liniek, čo je utópia. A potom dopravné kongescie, ktoré dávajú takémuto systému ranu už pred plánovaním
MiroBA
JE to len laický návrh, samozrejme, mohlo mi niečo ujsť....
Tento návrh je inšpirovaný systémom linkovania v Berlíne kde tento systém linkovania už bol realizovaný. Dôvod zavádzania tekéhoto systému je hlavne nedostatok finančných prostriedkov na budovanie hlbinného metra či samostatnej rýchlodráhy. Prináša zkvalitnenie dopravy za minimálne náklady.
Konkrétne pre Bratislavu vyžaduje vybudovanie jedného koľajového odbočenia, presunutie pár zastávok,zmena dopravného značenia na niektorých križovatkách, zosynchronizovanie semaforov tak aby vznikla plná preferencia pre MHD, príp. montáž zariadení ktoré by umožnovalo aby vodiči MHD svetelné signály ovládali sami.
Samotný systém pozostáva z dvoch druhov liniek.
Metro-linky: Linky z veľmi častým intervalom, nasadzované Kapacitné vozidlá, primárny učel – čo najkratšie a najrýchlejšie spojenie husto osídlených okrajových štvrtí z centrom mesta príp. z inými okrajovými štvrťami. Tieto linky sú určené pre tie časti mesta, kde je menej výhodné ako spojenie použiť železničné rýchlodrážne linky „S“. Napr. Karlova Ves, Východná časť Petržalky.... Naopak napr. Pre Vajnory je primárne určená železničná rýchlodrážna linka na Hlavnú stanicu s príp. dalším prestupom do centra mesta, z toho dôvodu nie je potrebné obsluhovať električkovou Metrolinkou až Zlaté Piesky.
Doplnkové linky: Linky obsluhujúce tie ulice a časti mesta kde zavádzanie Metroliniek je menej výhodné alebo nie je možné.
Na Metrolinky je vyhradené zvlášť označovanie písmenom M + číslo linky.
Pre električky rozmedzie 1-9 , trolejbusy 11-19, Autobusy 21 a vyššie. Pri autobusoch sa môže tiež číslovať podla oblastného označovania. Napr. M93 do Petržalky. Prípadne sa môžu oblastne aj označiť trolejbusy.
Zavedenie Metro-liniek vyžaduje predovšetkým plnú a funkčnú preferenciu MHD. Pri električkových Metro-linkách zrušenie výraznej vačšiny prejazdov cez električkovú trať, kde je možné ich postupné nahradenie nadjazdami. Električkovú dopravu mimo centra mesta postupne viac priblížiť železnici t.j. vozidlo nemusí ísť na dohľad, súčasné osadenie zabezpečovacích signalizačných zariadení, príp závor cez priecestia, oplotenie tratí, nadchody...
Tiaktiež z ulíc kde by mali premávať Autobusové + Trolejbusové Metrolinky zrušenie vačšiny ľavých odbočení napr. na Panónskej ceste.
Návrh Električkových liniek pre Bratislavu.
Električkové Metro-linky
7 metro-liniek, uvádzam ulice ktorými vedie trasa danej linky
Linky M1, M3, M7 sú určené na predĺženie trasy do Petržalky po dobudovaní trate.
M1 –radiálna trasa:
Dúbravka – Karlova Ves – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Tunel – Kapucínska – Nám. SNP – Jesenského (: prestup na autobusovú metro-linku M95) – Šafárikovo Nám.(budúce predĺženie do Petržalky) – Nám. SNP – Kapucínska – Tunel – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Karlova Ves - Dúbravka
M2 –diametrálna trasa:
Dúbravka – Karlova Ves – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Tunel - Kapucínska – Nám. SNP - Špitálska(:prestup na Metrolinky M3, M6, M7) – Krížna – Trnavské mýto(:prestup na Metrolinky M4, M6) – Miletičova - Ružinov
M3 – radiálna trasa:
Rača – Krasňany – Račianska – Račianské Mýto – Radlinského (:prestup na Metrolinky M4, M5) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) - Americké Námestie – Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M6, M7) – Jesenského (: prestup na autobusovú metro-linku M95) – Šafárikovo Nám. .(budúce predĺženie do Petržalky) – Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M6, M7) – Americké námestie – Radlinského (:prestup na Metrolinku M4) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) – Račianské Mýto - Račianska – Krasňany – Rača
M4 – radiálna trasa:
Ružinov – Miletičova – Trnavské Mýto(:prestup na Metrolinky M2, M6) - Vazovova – Radlinského(:prestup na Metrolinky M3, M5) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) – Floriánske nám. - Štefanovičova – Hlavná Stanica.
M5 – diametrálna trasa:
Dúbravka – Karlova Ves – Nábr. Arm. Gen. L. Svobodu – Tunel – Kapucínska – Obchodná (: prestup na Metrolinku M6) – Radlinského(:prestup na Metrolinku M4) (treba presunúť pre oba smery zástávky na úsek trate medzi Floránskym nám. a trianglom Radlinského - Vazovova) Račianské Mýto - Račianska – Krasňany – Rača
M6 – radiálna trasa ( primárna funkcia: spojenie Obytnej časti Vajnorskej ulice + OC Polus s centrom mesta):
Žel. St. Nové mesto – Vajnorská – Trnavské mýto(:prestup na Metrolinky M2, M4) – Krížna - Špitálska(:prestup na Metrolinku M2, M3, M7) – Nám. SNP – Obchodná – Štefanovičova – Hlavná stanica
M7 – spojenie Šafárikoveho Nám. s Hl. Stanicou; prípoj k autobusovej Metrolinke M95 :
Hlavná stanica – Štefanovičova – Floriánske nám. – Americké Námestie(treba dobudovať odbočenie z Amerického nám. na smer Obchodná) - Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M5) – Jesenského(prestup na dočasnú autobusovú Metrolinku M95 do Petržalky) – Šafárikovo Nám. .(budúce predĺženie do Petržalky) – Špitálska(:prestup na Metrolinky M2, M3, M5, M6 ) – Americké námestie – Floríánske námestie(treba dobudovať odbočenie z Amerického nám. Na smer Obchodná) – Štefanovičova – Hlavná stanica.
Táto linka sa prípadne može zaviesť až po otvorení trate do Petržalky a nazatial zahustiť interval na L13 , príp. L 13 preznačiť na M7.
Doplnkové Električkové linky
11 – tangenciálna trasa (spojenie Žel. St. Vinohrady - Ružinov):
Ružinov – Miletičova – Trnavské Mýto (: prestup na Metrolinky M2, M4, M6 ) - Vazovova – Račianské Mýto - Račianska - Žel. Stanica Vinohrady (:prestup na Metrolinky M3, M5)
12 - radiálna trasa (prepojenie Karlova Ves – Rázusovo Nábrežie – Šaf. Nám - Jesenského):
Karlova Ves – Nábr. Arm. L. Svobodu – Rázusovo Nábr. – Šafárikovo Námestie ( : prestup na linky 13,14 , Metrolinky – M1, M2, M7) – Jesenského (: prestup na autobusovú metro-linku M95) – Rázusovo Nábr. - Nábr. Arm. L. Svobodu – Karlova Ves
13 – Trasa v rámci centra mesta (prepojenie Hl. Stanica – Jesenského - Šafárikovo Nám. ; Obchodná – Jesenského - Šafárikovo Nám.) :
Hlavná stanica – Štefanovičova – Obchodná – Nám. SNP – Jesenského ( : prestup na linku 12, autobusovú metro-linku M95 ) – Šafárikovo Námestie – Nám. SNP – Obchodná – Štefanovičova –Hlavná Stanica
14 – radiálna trasa (obsluha Vajnorskej Radiály; Prepojenie Špitálska – Jesenského - Šafárikovo Nám.) :
Zlaté piesky - Vajnorská – Trnavské mýto(:prestup na Metrolinky M4, M6) - Krížna - Špitálska – Jesenského(prestup na linku 12, autobusovú metro-linku M95 ) – Šafárikovo Námestie - Špitálska – Krížna – Vajnorská – Zlaté Piesky
Intervaly:
–Linky M1 až M7 jednotný interval 6 / 12 / 6 / 12 minút
Doplnkové linky:
11 – 30minút celodenne
12 – 15minút celodenne
13 - 15minút celodenne
14 – interval 12 / 15 / 12 / 20
Nasadované vozidlá:
M1 - súprava 2xT3 cca 10súprav pri 6min. intervale
M2 - súprava 2xT3 cca 20súprav pri 6min. intervale
M3 - súprava 2xT3 cca 10súprav pri 6min. intervale
M4 – K2 cca 12 vozidiel pri 6 min. intervale
M5 - súprava 2xT3 cca 20súprav pri 6min. intervale
M6 - K2 cca 10 vozidiel pri 6min intervale
M7 - K2 (po predĺžení do Petržalky súprava 2xT3 alebo iné kapacitnejšie vozidlo) cca 5 vozidiel pre 6 min intervale a trase Hl. stanica – Šafárikovo námestie
11 – sólo T3 cca 2-3 vozidlá pri 30 min intervale
12 – K2 cca 5 vozidiel pri 15 min intervale
13 – sólo T3 cca 3 vozidlá pri 15 min intervale
14 – súprava 2xT3 cca 6 súprav pri 12 min intervale
vychádza v špičke v premávke 66 súprav T3, 32 vozidiel K2, 6 sólo vozidiel T3
Iné súvisiace linky:
Autobusové Metro-linky:
M93 – radiálna trasa (prepojenie Západnej časti Petržalky z Hlavnou stanicou pre nevýhodnosť tohoto prepojenia Železničnou rýchlodrážnou linkou “S”) – Trasa Identická s L 93.
M95 – radiálna trasa (dočasná náhrada za Petržalskú elekričkovú radiálu) – takmer identická trasa zo súčasnou L 95, s tým rozdielom, že trasa M25 nieje ukončená na Šafárikovom námestí ale pokračuje okruhom cez Štúrovu s možnostou prestupu na linky M1, M3, M7, 12, 13, 14 “na hrane” ďalej cez Jesenského, Vajanského nábrežie a cez Starý most späť do Petržalky. Táto trasa vyžaduje príp. úpravu sprejazdneja dotknutých ulíc (zákazy odbočenia a pod.).
Dalšie “nahrubo” navrhované Trolejbusové Metro-linky”
M11 – Dolné Hony – Prievozská - Miletičova - Šancova – Hlavná Stanica (Súčasná trasa L 201)
M12 – Dolné Hony – ASMN – Rajská (Súčasná trasa L 202) + predĺženie trate cez nám SNP (prestup na Električkové Linky), Suché mýto a napojenie na jestvujúcu siet na Hodžovom námestí. Zároveň predĺženie linky na Hlavnú stanicu alebo ďalej na Pražskú…
M14- Trnávka – Rožnavská – Trnavská Cesta –Šancova –Pražská – Vojenská nemocnica