Reply on: NN #109065:
Takze, bude to dlhsie vysvetlenie ale pokusim sa:Ako priklad pouzijem Velku Britaniu. Vo Velkej Britanii nastala deregulacia verejnej dopravy este v roku 1982.
Jedinym statnym dopravcom zostal London Tube (londynske metro)..
V pripade autobusovych liniek nastal po deregulacii nasledovny vyvoj:
1. velka konkurencia medzi autobusovymi dopravcami
2. mensi dopravcovia taku konkurenciu neustali a tak sa stali sucastou vacsich dopravcov (kupili ich vacsi dopravcovia). Tak vznikli velke oligopoly a regionalne monopoly..
V zeleznicnej doprave boli dosledky deregulacie nasledovne:
-meskania vlakov sa zvacsili o 20 percent
-neboli koordinovane listky, cize u kazdeho dopravcu platil iny listok..
-seria nehod spolu so 40 mrtvymi (zapricinena deregulaciou!)
- ked bol vyssi dopyt, nezvysila sa ponuka, ale ceny... tak sa dopyt znizil.. (to znamena odlyv cestujucich z vlakov do IAD)
- v r. 2001 skrachovala spolocnost Railtrack
NN
ja by som zrusil dotovanie uplne nech ceny zodpovedaju realite, zaviedol by som viacero navzajom si konkurujucich prepravcov co by pravdepodobne logicky vyustilo do min. zavedenia 2 tarif pre spicku a sedlo s cenami zodpovedajucimi reality, ten sucasny system je totalne pokriveny, prakticky jedine podmienky by boli ze by sa museli operatori striedat v obsluhovani nevyhodnych lokalit ak by chceli podnikat (cosi ako pohotovosti u lekarni napr.) a museli by pouzivat jednotny system listkov/kariet, nie je mozne aby clovek platil v spicke v natrieskanej 93ke tolko isto ako v sedle v nejakej okrajovej linke v poloprazdnom buse, DPB realitu prevratil uplne naopak v nocnej doprave kde to doviedol ad absurdum ze MHD sa uz pe 2-3 ludi neoplati a radsej si maju vziat taxik, za takeho stavu by bolo asi rozumnejsie nocnu prepravu rovno zrusit