na oranžovú môžeš vojsť do križovatky, oranžový ťa informuje o príprave na červenú, kedy nesmieš vojsť do križovatky... rakúsna norma mi bola vysvetlená rpesne ako to formuloval S499 v #113832
Vôbec nenahrádza oranžovú (žltú). Aj u vás keď svieti oranžová nesmieš vôjsť do križovatky, len keď už nedokážeš zastaviť na hranici križovatky a musíš križovatku čo najskôr opustiť. Presne tak ako u nás s tým rozdielom, že tu pred žltou bliká zelená, teda viem, kedy mi naskočí a viem sa na to pripraviť v predstihu.
A práve tá norma mám pocit že všade dodržaná nie je, nespomeniem si teraz na konkrétny príklad, ale zdá sa mi, že niekde to tak je. Pripúšťam ale, že som mohol z pozorovania nesprávne vydedukovať, a naozaj to bolo len nedodržanie predpisov vodičmi...
Vozidlá idúce už na zelenú sú obmedzované iba tými, čo idú na červenú. Takto vzniklo aj množstvo nehôd, za jazdu na tretiu, štvrtú, a občas aj piatu či šiestu sekundu červenej.
Na spomínané medzičasy vzhľadom ku kolíznym bodom križovatky, čo Ti písal Valec, je norma, ktorá musí byť všade dodržaná. ?
Aby som to upresnil, nehovoril som o prechádzaní jedným bodom kolíznej plochy, ked pohýnajúce sa vozidlá ešte vidia tie v inom smere prechádzať, toto viem že je štandardné a je to celkom v poriadku. Hovoril som o situáciách, keď sú pohýnajúce sa vozidlá obmedzované vozidlami, dokončujúcimi prechádzanie v inom smere.
"v čase keď ešte jeden smer dokončuje prechádzanie križovatkou, naskakuje už zelená v ďalšom"
Toto je úplne štandardný stav, nie umelo zvýšená priepustnosť. Nie je potrebné, aby bola križovatka najskôr úplne vyprázdnená a až potom sa púšťal iný smer. Treba len zabezpečiť, aby nenastal prípadný stret vozidiel v križovatke (tento však môže nastať, ak vodiči nedodržiavajú dopravné predpisy ale s tým nemožno pri navrhovaní signalizácie počítať). Obzvlásť na veľkých križovatkách je toto možné vidieť. Časový odstup medzi dvoma vozidlami prechádzajúcimi v rôznych smeroch kolíznou plochou je minimálne 2 sekundy.
Náhodou som si ťa prečítal, tak poviem čo viem
Neviem ako je to v technickej norme, ale viem že bratislavské križovatky sú nastavované na presne 2-sekundovú červenooranžovú (pred zelenou) a presne 3 sekundy trvá oranžová. Na niektorých je však umelo zvýšená priepustnosť nedodržaním vyprázdňovacích časov resp. ich nastavením na parametre rýchlejších vozidiel, takže občas v čase keď ešte jeden smer dokončuje prechádzanie križovatkou, naskakuje už zelená v ďalšom.
je možné zohrať prípadne aj rakúsku normu na projektovanie svetelnej signalizácie? Nalinkoval si nám iba predpis, t.zn. ako sa chovať pri jednotlivých svetelných obrazoch na návestidlách, ale fajn by bolo aj vedieť parametre, ako dlho môže svietiť ten ktorý svetelný obraz... Určite na to norma existuje...
A tu je ten predpis. http://tinyurl.com/5dhxzx
Žltá znamená zastaviť pred hranicou križovatky, ak to nie je už možné, tak pokračovať a opustiť križovatku. Blikajúca zelená znamená, že končí zelená fáza a upozorňuje, že bude už žltá. Bliká štyrikrát, pričom fáze svietenia a tmy sú polsekundové
ale nie je to ani v norme, takže nebral by som to, že to nie je zakázané.... norma blikavú zelenú nepozná a ak by sa niečo stalo v tejto súvislosti, no neviem neviem...
Ak by si bol taký dobrý a vedel zohnať nejaký predpis, ktorý upravuje v Rakúsku blikajúcu zelenú (resp. akékoľvek riešenie svetelne riadenej križovatky), tak by som ti bol povďačný. Lebo čo som mal možnosť sledovať, tak zelená nebliká všade rovnako dlho (dokonca ani na jednom vjazde križovatky).
Re #113820 VLK: Ale ani nezakazuje. Blikavá zelená na križovatke môže byť (v niektorých mestách ju policajti dokonca aj vyžadujú), ale nikde nie je určené, čo to má znamenať.
nu, ale povedz, že bliká preto, že na oranžovú už nesmieš vstúpiť do križovatky... preto tam je blikavá zelená... u nás to norma nedovoľuje (resp. blikavá zelená nie je nikde uvedená a nie je jasne definovaná).