VozidláAutobusy MHD › Karosa B 952

Prvá zvolenská Karosa B 952E.1716
Karosa B 952E.1716 z roku 2006
Pôvodne bystrická Karosa B 952.1712 vo farbách SAD Zvolen

Úvod

Autobus Karosa B 952 s normálnou výškou podlahy je nástupcom mestského autobusu Karosa B 932E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 932 je použitie nového výrobného postupu. Zostavený skelet autobusu je ošetrený kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.

Prvé vozidlo zakúpil dopravca SAD Zvolen pre MHD vo Zvolene koncom roku 2004. Ďalšie autobusy zakúpené koncom roku 2005 boli nakoniec preradené do Banskej Bystrice, rovnako ako vozidlá z roku 2006 (s výnimkou jedného vozidla, ktoré do roku 2007 premávalo v MHD Zvolen), takže v MHD Zvolen sa dopravca rozhodol ísť cestou generálnych opráv a plynofikácie starších autobusov Karosa B 732. V roku 2018 boli do Zvolena preradené tri ojazdené autobusy pôvodom od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952E.1716 ZV-436BA 2004 2005 2022 1
2. Karosa B 952E.1716 ZV-367BI 2006 2006 2007 1
3. Karosa B 952.1712, Karosa B 952E.1716 ZV-711CD, ZV-710CD, ZV-357CE 2002 – 2004 2018 2022 3
Spolu 2002 – 2006   5

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682D, EURO 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 120S, 5-stupňová, mechanická synchronizovaná (B 952)
ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná (B 952E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ / Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje dvojkrídlové výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Bočné okná osadili technológiou lepenia, pri vozidle ZV-710CD ešte okná osadili v gumených profiloch. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS, resp. Vogel 600 (ZV-710CD) s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvomi výklopnými stropnými vetrákmi a tromi stropnými elektrickými ventilátormi.

Prvé vozidlo dodali v celobielom nátere, druhé v bielo-červenom nátere. Ojazdené vozidlá z Banskej Bystrice prišli do Zvolena tiež v bielo-červenom nátere.

Prevádzka

Prvý autobus sa do prevádzky zaradil v januári 2005 a druhé vozidlo ho nasledovalo na jar 2006.

Autobusy pôvodom z Banskej Bystrice boli vo Zvolene zaradené do prevádzky v októbri a novembri 2018. V prevádzke boli až do výmeny vozidlového parku zvolenskej MHD v lete 2022.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo ZV-367BI bolo v decembri 2007 preradené do Banskej Bystrice. V decembri 2012 vo Zvolene dojazdilo aj vozidlo ZV-436BA, ktoré bolo následne preradené do Brezna, v roku 2019 sa však opäť vrátilo na linky MHD Zvolen. Všetky zostávajúce vozidlá boli vyradené po dodávke nových nízkopodlažných autobusov SOR NS 12 diesel v lete 2022.

Katalóg vozidiel

ZV-436BA

ZV-367BI

ZV-711CD ZV-710CD ZV-357CE

Legenda a štatistika

ZV-436BAvyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.