VozidláAutobusy › Iveco Urbanway 12M Hybrid

Iveco Urbanway 12M Hybrid #162
Iveco Urbanway 12M Hybrid #153 v stave z roku 2024

Úvod

Mestský nízkopodlažný autobus typu Urbanway z koncernu Iveco Bus bol predstavený v roku 2013 ako nástupca typu Citelis a na trh prišiel v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov s naftovým, plynovým a napokon aj hybridným pohonom. Typ Urbanway je vyrábaný v závodoch Iveco Bus vo francúzskom Annonay a českom Vysokom Mýte.

Verejnú súťaž DPMŽ na dodávku 16 nízkopodlažných 12-metrových autobusov s hybridným pohonom vyhrala v roku 2017 spoločnosť Corex Vráble s autobusom Iveco Urbanway 12M Hybrid. Cena jedného autobusu bola 420 900 € bez DPH. Nákup hybridných autobusov bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu a štátneho rozpočtu SR.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 12M Hybrid 151 – 166 2018 2018 16
Spolu 2018   16

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3393 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 24 + 1
Počet miest na státie 46
Celkový počet miest 70 + 1
Celková hmotnosť 19950 kg
Elektrická výzbroj BAE Systems HDS200
sériový hybridný systém s LiFo batériami
Motor Nafta: FPT Industrial Tector 7 (Euro 6)
naftový 6-valec s priamym vstrekovaním, HI-eSCR systém

Elektrická energia: asynchrónny trakčný motor
Výkon motora 210 kW / 2500 min-1 (FPT Industrial Tector 7)
120 kW (trakčný elektrický motor)
140 kW (generátor)
Počet motorov 2
Objem motora 6728 cm3 (FPT Industrial Tector 7)
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 min-1 (FPT Industrial Tector 7)
Riadenie ZF Servocom 8098
hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G4 II
Chladiaci výkon klimatizácie 33 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 39 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z polyesteru. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Kiel Ideo 20 s textilným poťahom sedáku v usporiadaní 1 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili polypropylénovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča s vyvýšeným sedadlom oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou s možnosťou úplného stiahnutia bočného bezpečnostného skla dverí kabínky. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním Webasto s výkonom 30 kW s radiátormi v prednej časti a vykurovacími telesami s ventilátorom v zadnej časti interiéru. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 136 G4 II s chladiacim výkonom 33 kW a vykurovacím výkonom 39 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom R&G Mielec s vonkajšími LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom R&G SRG-6000P. Všetky vozidlá vybavili systémom počítania cestujúcich IRIS IRMA MATRIX.

Prevádzka

Prvé autobusy boli slávnostne predstavené verejnosti 15. júna 2018 na Hlinkovom námestí a niektoré z nich boli ešte v ten deň zaradené do pravidelnej prevádzky s cestujúcimi. Vozidlá sú nasadzované predovšetkým na linky 27, 29, 30 a 31.

Katalóg vozidiel

151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166

Legenda a štatistika

151nevyradené vozidlo: 16 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Bol som v Žiline a videl som viac hybridov ako naftových autobusov?