VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12

Solaris Urbino 12 III #26 v stave z roku 2014
Solaris Urbino 12 III #25 v stave z roku 2019

Úvod

Nízkopodlažné vozidlá Solaris Urbino 12 produkovala poľská spoločnosť Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999 ako prvé autobusy pod značkou Solaris. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty i vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby tohto typu bolo predstavených niekoľko modernizovaných verzií (generácií) modelového radu Urbino.

V roku 2014 vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach verejnú súťaž na dodávku 5 nízkopodlažných 12-metrových autobusov pre DPMŽ. Výrobca v tom istom roku dodal všetkých 5 vozidiel Solaris Urbino 12, ktoré sa stali prvými autobusmi s klimatizáciou salónu pre cestujúcich v Žiline.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12 III 25 – 29 2014 2014 5
Spolu 2014   5

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2850 mm
Výška s klimatizáciou 3100 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 33 + 1 + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie 65 / 58 (s invalidným vozíkom)
Celkový počet miest 98 + 1 / 91 + 1 + 1 invalidný vozík
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Cummins ISB6.7E6 280B (Euro 6)
naftový, 6-valcový, preplňovaný, so systémom doplňovania oleja zo samostatnej nádrže
Výkon motora 204 kW / 2100 rpm (Cummins ISB6.7E6 280B)
Objem motora 6693 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1200 - 1800 rpm (Cummins ISB6.7E6 280B)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith Diwa 6
automatická, 4-stupňová, so zabudovaným retardérom
Riadenie ZF / RB Servocom 8098
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III
Chladiaci výkon klimatizácie 22 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom sedáku Kiel Ideo 20. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri 2. dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a posuvnými hornými časťami bočných okien. Chladenie interiéru zabezpečujú klimatizačné jednotky Eberspächer (samostatne pre vodiča a cestujúcich). Motor umiestnili v zadnej časti vozidla, nádrž na naftu osadili pod sedadlami na pravej strane v blízkosti prednej nápravy. Autobus vybavili jednou natáčacou nápravou a zadnou hnacou nápravou.

Úpravy

Na jeseň 2020 bol vozidlám vymenený vybavovací systém a palubný počítač.

Prevádzka

Všetkých 5 vozidiel bolo slávnostne predstavených verejnosti 12. novembra 2014 na Hlinkovom nám. V premávke s cestujúcimi sa objavujú od 14. novembra 2014.

Katalóg vozidiel

25 26 27 28 29

Legenda a štatistika

25nevyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.