Trolejbus štandardnej dĺžky Škoda 30 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje od firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 12 City. Prvé vozidlo Škoda 30 Tr SOR bolo predstavené v roku 2010. Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s článkovou verziou Škoda 31 Tr SOR) stala v roku 2012 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Žilinu. Následne Dopravný podnik mesta Žiliny objednal prvé 3 štandardné trolejbusy, ktoré prišli v novembri 2012.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Škoda 30 Tr SOR
258 – 260
2012
2012
—
3
2.
Škoda 30 Tr SOR
261 – 264
2013
2014
—
4
Spolu
2012 – 2013
7
Technické parametre
Dĺžka
12180 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3400 mm
Výška podlahy
360 mm
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
32 + 2 + 1 (#258 - 260)
29 + 2 + 1 (#261 - 264)
Počet miest na státie
62 (#258 - 260)
65 (#261 - 264)
Celkový počet miest
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť
10495 kg
Celková hmotnosť
17300 kg
Elektrická výzbroj
Škoda BlueDrive, IGBT-tranzistorová, mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou, menovité napätie 600 / 750 V DC
Motor
Škoda 4 ML 3444 K/4, asynchrónny, 4-pólový, externé chladenie
Výkon motora
160 kW
Počet motorov
1
Celkový výkon
160 kW
Maximálna rýchlosť
70 km/h
Nápravy
predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová
Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.
Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám vozidla. Na streche umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje, manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Gino 3PQ4-B00456 so vzduchovým náporovým vetraním. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.
Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou klimatizovanou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom R&G Mielec.
Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími posuvnými časťami bočných okien a strešnými ventilátormi. Vozidlá dodali v žlto-zeleno-bielom žilinskom nátere.
Vozidlá z 2. série sa od trolejbusov z 1. série líšia väčším priestorom pre detský kočiar alebo invalidný vozík a z toho vyplývajúcim menším počtom miest na sedenie, ako aj mäkšími sedadlami.
Úpravy
V roku 2021 bol vozidlám vymenený vybavovací systém pre cestujúcich a palubný počítač.
V roku 2023 bol do vozidiel doplnený systém počítania cestujúcich.
Prevádzka
Slávnostné odovzdanie trolejbusov z 1. série do prevádzky sa uskutočnilo 20. decembra 2012.
Vozidlá z 2. série boli slávnostne odovzdané do prevádzky 14. januára 2014.