Článkový trolejbus Škoda 31 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 18 City. Prototyp vozidla Škoda 31 Tr SOR bol predstavený v roku 2010. Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s 12-metrovou verziou Škoda 30 Tr SOR) stala v roku 2012 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Žilinu. Následne Dopravný podnik mesta Žiliny objednal prvých 7 článkových trolejbusov. Prvé 4 boli dokončené v októbri 2012, 5. v nasledujúcom mesiaci.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Škoda 31 Tr SOR
251 – 257
2012
2012
—
7
2.
Škoda 31 Tr SOR
265
2013
2014
—
1
Spolu
2012 – 2013
8
Technické parametre
Dĺžka
18750 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3400 mm
Výška podlahy
360 mm
Rázvor
6180 + 6570 mm
Počet dverí
5
Počet miest na sedenie
50 + 2 + 1 (#251 - 257)
43 + 2 + 1 (#265)
Počet miest na státie
116 (#251 - 257)
120 (#265)
Celkový počet miest
166 + 1 (#251 - 257)
163 + 1 (#265)
Pohotovostná hmotnosť
16000 kg
Celková hmotnosť
27500 kg
Elektrická výzbroj
Škoda BlueDrive, IGBT-tranzistorová, mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou, menovité napätie 600 / 750 V DC
Motor
Škoda 2 ML3846 K/6, asynchrónny, 6-pólový, externé chladenie
Výkon motora
250 kW
Počet motorov
1
Celkový výkon
250 kW
Maximálna rýchlosť
65 km/h
Riadenie
RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy
predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Pneumatiky
285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná, zadná náprava)
Skelet dvojčlánkového trojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie trolejbusu previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.
Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám zadného článku. Na streche predného článku umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje. Manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník so vzduchovým náporovým vetraním umiestnili na streche zadného článku. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.
Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou klimatizovanou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom poľskej firmy R&G Mielec.
Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími posuvnými časťami bočných okien a strešnými ventilátormi.
Trolejbusy boli dodané v žilinskom zeleno-žlto-bielom nátere.
Vozidlo #265 sa od trolejbusov z 1. série líši väčším priestorom pre detský kočiar alebo invalidný vozík a z toho vyplývajúcim menším počtom miest na sedenie, ako aj mäkšími sedadlami.
Úpravy
V roku 2021 bol vozidlám vymenený vybavovací systém pre cestujúcich a palubný počítač.
V roku 2023 bol do vozidiel doplnený systém počítania cestujúcich.
Prevádzka
#251 dorazil do Žiliny ako prvý, 3. novembra 2012. Prvýkrát sa vlastnou silou vydal do ulíc Žiliny 12. novembra 2012, kedy sa začalo školenie vodičov na nový typ trolejbusu. Slávnostné odovzdanie nových trolejbusov do prevádzky prebehlo v 20. decembra 2012.
Vozidlo #265 bolo slávnostne odovzdané do prevádzky 14. januára 2014.