VozidláTrolejbusy › Škoda 31 Tr SOR

Škoda 31 Tr SOR #252
Škoda 31 Tr SOR #265 v stave z roku 2024

Úvod

Článkový trolejbus Škoda 31 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 18 City. Prototyp vozidla Škoda 31 Tr SOR bol predstavený v roku 2010. Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s 12-metrovou verziou Škoda 30 Tr SOR) stala v roku 2012 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Žilinu. Následne Dopravný podnik mesta Žiliny objednal prvých 7 článkových trolejbusov. Prvé 4 boli dokončené v októbri 2012, 5. v nasledujúcom mesiaci.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 31 Tr SOR 251 – 257 2012 2012 7
2. Škoda 31 Tr SOR 265 2013 2014 1
Spolu 2012 – 2013   8

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 360 mm
Rázvor 6180 + 6570 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 50 + 2 + 1 (#251 - 257)
43 + 2 + 1 (#265)
Počet miest na státie 116 (#251 - 257)
120 (#265)
Celkový počet miest 166 + 1 (#251 - 257)
163 + 1 (#265)
Pohotovostná hmotnosť 16000 kg
Celková hmotnosť 27500 kg
Elektrická výzbroj Škoda BlueDrive, IGBT-tranzistorová, mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou, menovité napätie 600 / 750 V DC
Motor Škoda 2 ML3846 K/6, asynchrónny, 6-pólový, externé chladenie
Výkon motora 250 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 250 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná, zadná náprava)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie trolejbusu previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám zadného článku. Na streche predného článku umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje. Manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník so vzduchovým náporovým vetraním umiestnili na streche zadného článku. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou klimatizovanou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom poľskej firmy R&G Mielec.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími posuvnými časťami bočných okien a strešnými ventilátormi.

Trolejbusy boli dodané v žilinskom zeleno-žlto-bielom nátere.

Vozidlo #265 sa od trolejbusov z 1. série líši väčším priestorom pre detský kočiar alebo invalidný vozík a z toho vyplývajúcim menším počtom miest na sedenie, ako aj mäkšími sedadlami.

Úpravy

V roku 2021 bol vozidlám vymenený vybavovací systém pre cestujúcich a palubný počítač.

V roku 2023 bol do vozidiel doplnený systém počítania cestujúcich.

Prevádzka

#251 dorazil do Žiliny ako prvý, 3. novembra 2012. Prvýkrát sa vlastnou silou vydal do ulíc Žiliny 12. novembra 2012, kedy sa začalo školenie vodičov na nový typ trolejbusu. Slávnostné odovzdanie nových trolejbusov do prevádzky prebehlo v 20. decembra 2012.

Vozidlo #265 bolo slávnostne odovzdané do prevádzky 14. januára 2014.

Katalóg vozidiel

251 252 253 254 255 256 257

265

Legenda a štatistika

251nevyradené vozidlo: 8 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
#265 má 4 sklopné sedadlá, 2 oproti 3. dverám, 2 oproti 4. dverám.