Úvod

Rok po príchode kĺbových nízkopodlažných autobusov Irisbus Citelis 18M boli do žilinskej MHD zakúpené aj 12-metrové vozidlá z rodiny Citelis označené Irisbus Citelis 12M. Autobusy predstavujú nástupcov Karôs City bus 12M, ktoré jazdili v uliciach Žiliny od roku 2004.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 22 – 24 2007 2008 2018 – 2020 3
Spolu 2007   3

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2924 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11200 kg
Motor Iveco Cursor 8 (Euro 4)
preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 1850 rpm
Objem motora 7800 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 74 km/h
Prevodovka VOITH D 851.3
automatická, 3-stupňová so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF 8098
integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132.80, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 2 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík alebo invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Na strechu nad kabínou vodiča bol namontovaný zvlhčovač vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus.

Prevádzka

Všetky tri vozidlá sa do premávky zaradili v priebehu februára 2008. Premávali predovšetkým na linkách 21 a 22. Naposledy vyšiel Citelis 12M na linku žilinskej MHD 29. novembra 2018 - autobus #23.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo v októbri 2018 odstavené vozidlo #24, v novembri 2018 ho nasledovali autobusy #22 a 23. Vozidlo #23 bolo vyradené ako prvé v máji 2019 a odpredané Dopravnému podniku mesta Prešov. V januári 2020 odkúpil Dopravný podnik mesta Prešov aj autobus #22. Na predaj bolo od roku 2019 niekoľkokrát ponúkané aj vozidlo #24, ktoré bolo na jeseň 2020 napokon odpredané na likvidáciu.

Katalóg vozidiel

22 23 24

Legenda a štatistika

22vyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.