Dvojdverový autobus Irisbus Citelis Line (Longitudinal INclined Engine) predstavuje verziu autobusu Citelis 12M s priečne uloženým motorom. Pre potreby žilinskej MHD bolo zakúpené koncom roka 2006 jedno vozidlo v dvojdverovom linkovom vyhotovení spolu s kĺbovými Citelismi 18M.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus PS09D2 Citelis Line
21
2006
2006
2020
1
Spolu
2006
1
Technické parametre
Dĺžka
11990 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2924 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor
6120 mm
Počet dverí
2
Počet miest na sedenie
40 + 1
Počet miest na státie
55
Celkový počet miest
95 + 1
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Iveco Cursor 8 F2BE0682C (Euro 3)
naftový, vodou chladený, radový 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
180 kW / 1850 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1100 Nm / 1080 rpm
Prevodovka
VOITH D 851.3
automatická
Nápravy
predná: Renault E 70 XH, tuhá
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 2 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík alebo invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Na strechu nad kabínou vodiča bol namontovaný zvlhčovač vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus.
Úpravy
Pred zaradením do premávky bol do autobusu u výrobcu nainštalovaný tarifný a informačný systém a vozidlo bolo odeté do žilinských farieb.
Prevádzka
Pred zakúpením slúžilo vozidlo ako predvádzacie. Jediný autobus tohto typu na Slovensku bol do premávky zaradený v apríli 2007.
Často bol používaný v zájazdovej doprave a ak nemal takéto využitie, bolo možné sa ním zviezť predovšetkým na linkách 20, 24, 30 a 31.
Naposledy vozidlo premávalo 18. januára 2019 a následne bolo dlhodobo odstavené.
Vyraďovanie a likvidácia
Vozidlo bolo od roku 2018 dopravným podnikom niekoľkokrát ponúkané na predaj, no až v lete 2020 sa objavil záujemca.