Úvod

Dvojdverový autobus Irisbus Citelis Line (Longitudinal INclined Engine) predstavuje verziu autobusu Citelis 12M s priečne uloženým motorom. Pre potreby žilinskej MHD bolo zakúpené koncom roka 2006 jedno vozidlo v dvojdverovom linkovom vyhotovení spolu s kĺbovými Citelismi 18M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PS09D2 Citelis Line 21 2006 2006 2020 1
Spolu 2006   1

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2924 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 55
Celkový počet miest 95 + 1
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE0682C (Euro 3)
naftový, vodou chladený, radový 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 180 kW / 1850 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Prevodovka VOITH D 851.3
automatická
Nápravy predná: Renault E 70 XH, tuhá
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 2 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík alebo invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Na strechu nad kabínou vodiča bol namontovaný zvlhčovač vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus.

Úpravy

Pred zaradením do premávky bol do autobusu u výrobcu nainštalovaný tarifný a informačný systém a vozidlo bolo odeté do žilinských farieb.

Prevádzka

Pred zakúpením slúžilo vozidlo ako predvádzacie. Jediný autobus tohto typu na Slovensku bol do premávky zaradený v apríli 2007.

Často bol používaný v zájazdovej doprave a ak nemal takéto využitie, bolo možné sa ním zviezť predovšetkým na linkách 20, 24, 30 a 31.

Naposledy vozidlo premávalo 18. januára 2019 a následne bolo dlhodobo odstavené.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo bolo od roku 2018 dopravným podnikom niekoľkokrát ponúkané na predaj, no až v lete 2020 sa objavil záujemca.

Katalóg vozidiel

21

Legenda a štatistika

21vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.