Úvod

Začiatkom roka 2007 obohatili vozový park žilinskej MHD prvé nízkopodlažné kĺbové autobusy Irisbus Citelis 18M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PU09D1 Citelis 18M 117 – 118 2006 2007 2
Spolu 2006   2

Technické parametre

Dĺžka 17800 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3185 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5355 mm (1. - 2. náprava)
6575 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 112
Celkový počet miest 152 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17780 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 (Euro 4)
preplňovaný radový šesťvalec
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7800 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 79,8 km/h
Prevodovka VOITH D 854.5
automatická 4-stupňová
Riadenie ZF 8098
integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: Renault E 70 XH, tuhá
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia, s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2, v časti medzi 1. a 2. dverami 2 + 1. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili béžovými plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri 2. a 3. dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny v priestore druhých dverí. Vetranie interiéru zabezpečili malými výklopnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Na strechu nad kabínou vodiča bol namontovaný zvlhčovač vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy R&G Mielec (predný, zadný a vnútorný displej).

Úpravy

V priebehu rokov 2011 a 2012 bol obom vozidlám doinštalovaný 1 bočný displej.

V roku 2021 bol obom vozidlám vymenený vybavovací systém pre cestujúcich.

Prevádzka

Autobusy zabezpečovali dopravu zamestnancov na linkách 25 a 35 do závodu KIA Motors Slovakia.

Od 1.1.2022 slúžili boli oba autobusy využívané ako záložné vozidlá.

Od 1.7.2024 boli vozidlá opäť nasadzované na zmluvnú dopravu pre závod KIA Slovakia. Od začiatku školského roka 2024/2025 vykonávali taktiež ranné posilové spoje na linke 22.

Katalóg vozidiel

117 118

Legenda a štatistika

117nevyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.