Úvod

Kĺbový autobus Karosa B 961E s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov. Žilinský DP zakúpil tieto vozidlá na dopravu zamestnancov do závodu KIA Motors Slovakia.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961E.1970 114 – 116 2006 2006 od 2022 3
2. Karosa B 961.1970 179 2002 2017 2017 1
Spolu 2002 – 2006   4

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14400 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE1682C (Euro 3)
radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Voith D 854.3, 4-stupňová, automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: Škoda, tuhá
stredná: Meritor, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U 177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie a okná osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopnými stropnými vetrákmi a piatimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Na strechu nad kabínou vodiča bol namontovaný zvlhčovač vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus. Informovanie cestujúcich zabezpečili informačným systémom R&G Mielec pozostávajúcim z predného a zadného LED displeja. Všetky autobusy dodali v žilinskom mestskom nátere.

Úpravy

V roku 2016 bol do vozidiel doplnený bočný informačný displej.

V roku 2021 bol všetkým vozidlám vymenený vybavovací systém pre cestujúcich a palubný počítač.

Prevádzka

Krátko po uvedení do prevádzky boli nasadzované aj na trolejbusové linky MHD z dôvodu zvýšenia výkonov počas záručnej doby.

Autobusy zabezpečovali dopravu zamestnancov na linkách 25 a 35 do závodu KIA Motors Slovakia.

Od 1.1.2022 vozidlá slúžia ako záložné na trolejbusových linkách. Zároveň boli vozidlá používané aj na nepravidelnú dopravu.

Od začiatku školského roka 2024/2025 sa posledné prevádzkyschopné vozidlo vyskytovalo aj na ranných posilových spojoch na linke 22.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlá #114 a 116 boli vyradené v lete 2022. Obe vozidlá boli po vyradení odpredané súkromným osobám z Českej republiky.

Katalóg vozidiel

114 115 116

179

Legenda a štatistika

115nevyradené vozidlo: 1 (25 %)
114vyradené vozidlo: 3 (75 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.