Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Išlo o linkový autobus vychádzajúci z typového radu Karosa 700. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Konečne tak vznikla alternatíva k maďarským autobusom Ikarus 280, ktoré boli dovtedy jedinými dostupnými kĺbovými autobusmi v Československu. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.24 27 1989 1989 1990. roky 1
2. Karosa C 744.24 8 1989 1989 1990. roky 1
Spolu 1989   2

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 130 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor LIAZ ML 637 N (Euro 0)
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 89 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.40
manuálna, 5-stupňová
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná:
LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia

stredná:
RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená

zadná:
RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (#8)
RÁBA A 007/009, tuhá, jednostupňová, hnacia (#27)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Polosamonosná kĺbová karoséria bola zostavená z oceľových panelov, predná a zadná časť boli spojené točnicou. Autobus mal tlačnú koncepciu, t. j. motor bol umiestnený v zadnej časti. Strop a bočnice interiéru obložili sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. V pravej bočnici boli troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Kabínka vodiča bola polouzavretá podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch. Vyfarbenie v modro-bielej kombinácii použili na oboch autobusoch.

Vyraďovanie a likvidácia

Oba autobusy boli v polovici 1990-tych rokov preradené do prímestskej dopravy SAD Žilina, kde jazdili do začiatku 21. storočia.

Katalóg vozidiel

27

8

Legenda a štatistika

27vyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.