VozidláAutobusy › Karosa B 952

Karosa B 952.1714 #01 z 1. série
Karosa B 952.1714 #04 z 2. série
Karosa B 952E.1718 #11 z 3. série
Karosa B 952E.1718 #07 zo 4. série

Úvod

Autobus Karosa B 952 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 932E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 932E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu bol ošetrený kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952.1714 01 – 03 2003 2003 2018 – 2019 3
2. Karosa B 952.1714 04 – 06 2003 2003 2018 – 2020 3
3. Karosa B 952E.1718 11 – 15 2005 2005 2019 – 2020 5
4. Karosa B 952E.1718 07, 16 – 20 2006 2006 2019 – 2020 6
5. Karosa B 952E.1716 79 2005 2017 2017 1
Spolu 2003 – 2006   18

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9820 kg (B 952)
10200 kg (B 952E)
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor F2BE1682D (Euro 3)
radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 120S
5-stupňová, mechanická synchronizovaná (B 952)

ZF 6S 1600
6-stupňová, mechanická, synchronizovaná (B 952E)
Riadenie ZF Servocom 8098
hydraulické
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
zadná: Meritor U167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Rad Karosa B 950 vychádzal z radu 930, ktorý vychádzal zo staršieho radu 730. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený a bočné oplechovanie osadené lepením. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. Po bokoch karosérie boli nainštalované oranžové obrysové svetlá. V interiéri sa pre cestujúcich použili sedadlá Vogel 600 s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Podlaha, pokrytá protišmykovou krytinou, bola v časti medzi 1. a 2. dverami znížená o 10 cm. Priestor pre kočík bol umiestnený oproti druhým dverám. Všetky okná vozidiel 1. série boli osadené v gumenom tesnení, takmer každé z nich malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj 2 výklopné stropné vetráky a 4 stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku. Okná dostali zelené podfarbenie a všetky dvere zámky. Na zadnom čele mala pod oknom vetraciu mriežku len na pravej polovici. Všetky autobusy dodali v žilinskom mestskom nátere.

Trojica vozidiel 2. série bola prvými autobusmi tohto typu, kde bočné okná osadili lepením. Dovtedy používané 3-dielne bočné odsúvacie okienka boli nahradené dvojdielnymi. Mriežka chladenia motora bola zväčšená na celú šírku zadného okna, čo súviselo s vylepšeným chladením motorového priestoru.

Vozidlá 3. série sa od predchádzajúcej odlišujú novou prednou čelnou maskou a boli vybavené dopytovým otváraním dverí. V interiéri pôvodné sedadlá Vogel 600 nahradili sedadlá Ster 6MS. Prvý strešný vetrák (od predného čela dozadu) bol nahradený bezkompresorovou klimatizačnou jednotkou Trav-l-cool. Tieto vozidlá boli vybavené predným a zadným LED displejmi R&G Mielec - bočné displeje dodané k tretej sérii boli použité na trolejbusoch. Na pravom boku sa pri všetkých sériách používala klasická linková tabuľa.

4. séria sa od 3. série líšila iba použitím zvlhčovaču vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus v kabíne vodiča.

Úpravy

Prvé dve série autobusov boli po dodaní vybavené prednými a zadnými terčíkovými displejmi R&G Mielec, v roku 2006 nahradené LED displejmi rovnakej značky.

Prevádzka

Autobusy Karosa B 952 premávajú na linkách žilinskej MHD od júla 2003, vozidlá vylepšeného typu B 952E od júna 2005. Nasadzované boli prakticky na všetky autobusové linky.

Vyraďovanie a likvidácia

V roku 2018 naposledy premávali vozidlá #01 - 07, 11, 13, 15, 17 - 19. V roku 2019 boli vyradené autobusy #03, 07, 11, 13, 15, 17 - 19. Vozidlá #03, 07, 11, 13, 15, 17, 18 a 19 boli v tom istom roku aj zošrotované. V závere roka 2019 boli súkromnej osobe do ČR odpredané autobusy #05 a 06. Zvyšné vozidlá boli predané na ekologickú likvidáciu na jeseň 2020.

Katalóg vozidiel

01 02 03

04 05 06

11 12 13 14 15

07 16 17 18 19 20

79

Legenda a štatistika

01vyradené vozidlo: 18 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: dingo #6:
Diky 😁 už jazdia len 12 , 14 , 16 , 20 potom už len klbaky ináč všetko ostatné už nie (samozrejme okrem najnovších prisrastkov)
Reakcia na: dpmz04_64 #5:
Aspoň ty tu takto pomáhaš, dokonca ani citybusy už nejazdia a webmasterov to nehnevá.
Reakcia na: dingo #4:
No očividne nie ...
Reakcia na: dpmz04_64 #1:
prečo to nemôže nikto aktualizovať?
Reakcia na: Mongolec #2:
07 bola zlomená už pár mesiacov ta bola dobrá už len motorovo preto už dojazdila
Reakcia na: dpmz04_64 #1:
V 07 som sa ešte pred pár dňami viezol. Tipoval som, že ešte pojazdí... 🙂
Vyradené : 01,02,03,04,05,06,07,11,13,19