Autobusy Karosa B 932 predstavujú inovovaný typ známej Karosy B 732. Prvé autobusy radu 930 Karosa ponúkala od konca roka 1995. V roku 1999 prišiel na trh inovovaný typ B 932E. Pri prvých dvoch dverách mal podlahu zníženú pomocou tzv. vaničky o 10 cm. DPMŽ zakúpil po tri nové vozidlá z oboch typov a jeden ojazdený autobus B 932 od SAD Žilina.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 932.1678
52, 56, 69
1998
1998
2011 – 2014
3
2.
Karosa B 932E.1690
36, 40, 43
1999
1999
2018 – 2019
3
3.
Karosa B 932.1676
57
1997
2013
2018
1
Spolu
1997 – 1999
7
Technické parametre
Dĺžka
11345 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm (B 932 /po celej dĺžke/, B 932E /2. - 3. dvere/)
790 mm (B 932E /1. - 2. dvere/)
Rázvor
5600 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
31 + 1
Počet miest na státie
63
Celkový počet miest
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť
10350 kg (B 932)
10450 kg (B 932E)
Celková hmotnosť
17000 kg (B 932)
18000 kg (B 932E)
Motor
LIAZ M 1.2C ML 636 E (Euro 2)
naftový, radový šesťvalec
Výkon motora
175 kW / 2000 rpm
Objem motora
11940 cm3
Maximálna rýchlosť
80 km/h (B 932)
70 km/h (B 932E)
Prevodovka
Praga 5P 115 R.20
manuálna, 5-stupňová s retardérom TELMA F 1700 (1. a 3. séria)
Praga 5P 115 R.21
manuálna, 5-stupňová s retardérom TELMA F 2000 (2. séria)
Rad Karosa B 930 vychádzal zo staršieho radu 730. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. V interiéri sa pre cestujúcich použili plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, priestor pre kočík sa oproti radu 730 presunul k druhým dverám. Všetky okná boli osadené v gumenom tesnení, každé druhé malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj dva výklopné stropné vetráky a tri stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku.
Rad B 930E sa od radu B 930 odlišoval na prvý pohľad žltými obrysovými svetlami po bokoch karosérie. Dvere mali inak riešené zamykanie, vedľa dverí pribudlo ovládanie núdzového otvorenia dverí. Pri prvých dvoch dverách podlahu znížili o 10 cm. Autobusy boli dodané v žilinskej zeleno-žlto-bielej farebnej schéme. Autobusy neboli vybavené optickým informačným systémom, na linkovú orientáciu sa používali vpredu a vzadu tabule s číslom linky a bočná tabuľa s trasou linky.
Úpravy
Autobusy postupne prešli v dielňach DPMŽ generálnymi opravami, pri ktorých dostali novú verziu mestského náteru so sýtejšou zelenou farbou.
Karosa B 932 #57 prešla GO v dielňach DPMŽ pred zaradením do premávky.
Prevádzka
Autobusy premávali prakticky na všetkých autobusových linkách. Ku koncu ich prevádzky hlavne na linkách 20 a 26. Vozidlo #57 slúžilo ako zálohové vozidlo.
Naposledy vyšiel na linku žilinskej MHD autobus Karosa B 932 25. septembra 2018 - vozidlo #57 pôvodom z Martina.
Vyraďovanie a likvidácia
Ako prvý bol v roku 2011 vyradený autobus #52. Rok 2014 bol posledným pre vozidlá #56 a 69. V roku 2018 boli vyradené autobusy #43 a 57 a v roku 2019 autobus #40. Vozidlo #43 bolo po vyradení odpredané spoločnosti Veteran Bus Diamant do Košíc, autobus #40 súkromnej osobe do Starej Bystrice. Ostatné boli zošrotované. Ako posledné bolo na likvidáciu odpredané vozidlo #36 v roku 2020.