VozidláAutobusy › Karosa B 932

Karosa B 932.1678 #52 z 1. série
Karosa B 932E.1690 #43 z 2. série
Karosa B 932.1676 #57 pôvodom z SAD Žilina po GO v DPMŽ

Úvod

Autobusy Karosa B 932 predstavujú inovovaný typ známej Karosy B 732. Prvé autobusy radu 930 Karosa ponúkala od konca roka 1995. V roku 1999 prišiel na trh inovovaný typ B 932E. Pri prvých dvoch dverách mal podlahu zníženú pomocou tzv. vaničky o 10 cm. DPMŽ zakúpil po tri nové vozidlá z oboch typov a jeden ojazdený autobus B 932 od SAD Žilina.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 932.1678 52, 56, 69 1998 1998 2011 – 2014 3
2. Karosa B 932E.1690 36, 40, 43 1999 1999 2018 – 2019 3
3. Karosa B 932.1676 57 1997 2013 2018 1
Spolu 1997 – 1999   7

Technické parametre

Dĺžka 11345 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm (B 932 /po celej dĺžke/, B 932E /2. - 3. dvere/)
790 mm (B 932E /1. - 2. dvere/)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 63
Celkový počet miest 94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10350 kg (B 932)
10450 kg (B 932E)
Celková hmotnosť 17000 kg (B 932)
18000 kg (B 932E)
Motor LIAZ M 1.2C ML 636 E (Euro 2)
naftový, radový šesťvalec
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h (B 932)
70 km/h (B 932E)
Prevodovka Praga 5P 115 R.20
manuálna, 5-stupňová s retardérom TELMA F 1700 (1. a 3. séria)

Praga 5P 115 R.21
manuálna, 5-stupňová s retardérom TELMA F 2000 (2. séria)
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, riadená (1. a 3. séria)
predná: Škoda, tuhá, riadená (2. séria)
zadná: PPS Detva, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Rad Karosa B 930 vychádzal zo staršieho radu 730. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. V interiéri sa pre cestujúcich použili plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, priestor pre kočík sa oproti radu 730 presunul k druhým dverám. Všetky okná boli osadené v gumenom tesnení, každé druhé malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj dva výklopné stropné vetráky a tri stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku.

Rad B 930E sa od radu B 930 odlišoval na prvý pohľad žltými obrysovými svetlami po bokoch karosérie. Dvere mali inak riešené zamykanie, vedľa dverí pribudlo ovládanie núdzového otvorenia dverí. Pri prvých dvoch dverách podlahu znížili o 10 cm. Autobusy boli dodané v žilinskej zeleno-žlto-bielej farebnej schéme. Autobusy neboli vybavené optickým informačným systémom, na linkovú orientáciu sa používali vpredu a vzadu tabule s číslom linky a bočná tabuľa s trasou linky.

Úpravy

Autobusy postupne prešli v dielňach DPMŽ generálnymi opravami, pri ktorých dostali novú verziu mestského náteru so sýtejšou zelenou farbou.

Karosa B 932 #57 prešla GO v dielňach DPMŽ pred zaradením do premávky.

Prevádzka

Autobusy premávali prakticky na všetkých autobusových linkách. Ku koncu ich prevádzky hlavne na linkách 20 a 26. Vozidlo #57 slúžilo ako zálohové vozidlo.

Naposledy vyšiel na linku žilinskej MHD autobus Karosa B 932 25. septembra 2018 - vozidlo #57 pôvodom z Martina.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol v roku 2011 vyradený autobus #52. Rok 2014 bol posledným pre vozidlá #56 a 69. V roku 2018 boli vyradené autobusy #43 a 57 a v roku 2019 autobus #40. Vozidlo #43 bolo po vyradení odpredané spoločnosti Veteran Bus Diamant do Košíc, autobus #40 súkromnej osobe do Starej Bystrice. Ostatné boli zošrotované. Ako posledné bolo na likvidáciu odpredané vozidlo #36 v roku 2020.

Katalóg vozidiel

52 56 69

36 40 43

57

Legenda a štatistika

52vyradené vozidlo: 7 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.