VozidláAutobusy › Ikarus 280

Ikarus 280.08 #13 zo 4. série
Ikarus 280.10 #15 z 5. série
Ikarus 280.08 #18 z 9. série
Ikarus 280.00 #28 po oprave
Ikarus 280.10 #6II po oprave
Ikarus 280.08 #26 po oprave v korporátnom nátere

Úvod

Ikarusy 280 boli prvými kĺbovými vozidlami v žilinskej MHD. Ich výrobcom bola maďarská Továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapešť. Dodávali sa v dvoch vyhotoveniach - mestská štvordverová niesla označenie 280.08, linková dvojdverová mala označenie 280.10. Potreba veľkokapacitných autobusov však bola v tom čase väčšia a dodávky nových Ikarusov do Československa ju nedokázali pokryť. Karosa stále sériovo nevyrábala kĺbový autobus, preto nedostatok nových vozidiel riešil vtedajší podnik ČSAD aj odkúpením ojazdených Ikarusov z iných miest. Presný počet Ikarusov 280, ktoré jazdili v službách žilinskej MHD, nie je zatiaľ známy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.10 17, 19 1975 1975 1985 2
2. Ikarus 280.10 5 1980 1980 1996 1
3. Ikarus 280.08 1 1982 (?) 1982 (?) 1
4. Ikarus 280.08 13 – 14, 20 1983 1983 1995 3
5. Ikarus 280.10 15, 25 1980. roky (?) 1990. roky 2
6. Ikarus 280.08 23 1984 1984 1995 1
7. Ikarus 280.10 3, 7, 16, 17II, 19II 1985 1985 (?) 5
8. Ikarus 280.10 5II – 6II 1986 1986 1990. roky 2
9. Ikarus 280.08 10, 19III, 26, 18 1988 1988 1990. roky 4
10. Ikarus 280.00 28 – 30 1989 1991 3
11. Ikarus 280.08 2, 31, 24, 11 1989 1989 1990. roky 4
12. Ikarus 280.08 9 1989 1990 1990. roky 1
13. Ikarus 280.08 28II 1980 1992 1994 1
Spolu 1975 – 1980. roky   30

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 110 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 147 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1974 - 1977)

RÁBA-MAN D 2356 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)

RÁBA-MAN D 2156 MT6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)

RÁBA-MAN D 2156 HM6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989)
Výkon motora 141 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Krútiaci moment motora 696 Nm / 1300 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2
manuálna (280.08, rok výroby 1974 - 1977)

Csepel ZF S6-90U-734
manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1989)

Praga 2 M 70
automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (280.00)

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdový systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.

Takmer 15 rokov, počas ktorých boli dodávané Ikarusy 280, prirodzene prinieslo aj rozdiely medzi jednotlivými sériami. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový. Prvé mestské verzie nemali uzavretú kabínu vodiča, neskoršie autobusy dostali uzavretú kabínu s dverami otváranými smerom do priestoru cestujúcich, neskôr sa zmenil tvar kabíny a dvere na nej sa zmenili na posuvné. Linkové verzie mali polouzavretú kabínu vodiča. Autobusy prvých sérií dostali v interiéri biele tyče, ktorých farba sa od roku 1985 zmenila na čiernu. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí. V roku 1985 došlo aj k zmene typu prednej a zadnej nápravy z pôvodných trilexových. Vozidlá spred roku 1985 mali koženkové poťahy sedadiel svetlohnedej farby, novšie vozy už tmavohnedé. V roku 1988 nahradil ozdobnú hliníkovú lištu na bokoch gumený predel.

Prevádzka

Ikarus 280 začínal svoju kariéru v Žiline okolo roku 1975 na linke 23, ktorá premávala na sídlisko Vlčince.

Vyraďovanie a likvidácia

Žilina bola prvým mestom na Slovensku, ktoré vyradilo všetky Ikarusy 280 zo svojho vozidlového parku v MHD. Posledné Ikarusy 280 boli vyradené v druhej polovici 90-tych rokov 20. storočia, t. j. mnoho rokov predtým, ako v ostatných slovenských mestách. Potrebu kĺbových vozidiel v žilinskej MHD zabezpečujú od roku 1995 najmä kĺbové trolejbusy Škoda 15 Tr.

Katalóg vozidiel

17 19

5

1

13 14 20

15 25

23

3 7 16 17II 19II

5II 6II

10 19III 26 18

28 29 30

2 31 24 11

9

28II

Legenda a štatistika

17vyradené vozidlo: 30 (100 %)
17IIevidenčné číslo 17 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.