VozidláAutobusy › Solaris New Urbino 18

Solaris New Urbino 18 #121 po zaradení do premávky

Úvod

Nízkopodlažné vozidlá Solaris Urbino vyrába poľská spoločnosť Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999 ako prvé autobusy pod značkou Solaris. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty i vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby tohto typu boli predstavené ďalšie dve modernizované verzie (generácie) modelového radu Urbino a v roku 2015 začal poľský výrobca produkciu úplne nového radu New Urbino.

Koncom leta 2024 zakúpil Dopravný podnik mesta Žiliny dvojicu ojazdených autobusov Solaris New Urbino 18. Pôvodným prevádzkovateľom vozidiel bola spoločnosť LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar S.J.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 18 121 – 122 2016 2024 2
Spolu 2016   2

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm a 6000 mm
Počet dverí 4
Motor DAF MX-11 240, Euro 6, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora 240 kW
Objem motora 10837 cm3
Prevodovka ZF 6 AP 1400 B EcoLife, automatická 6-stupňová
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového článkového autobusu zhotovili z oceľových profilov a zvonka opláštili vymeniteľnými panelmi. Naftový motor DAF umiestnili nastojato v motorovej veži situovanej v ľavej zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom automatickej prevodovky ZF. Nástup a výstup cestujúcich umožnili štvoricou dvojkrídlových, dovnútra otvárajúcich sa dverí umiestnených v pravej bočnici. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili šedými plastovými sedadlami so zeleným textilným poťahom STER 8MU prevažne v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou LED svietidiel zapustených do obloženia stropu. Prídržné tyče vyhotovili v žltom prevedení. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti druhým dverám. Nakladanie a vykladanie kočíkov a invalidných vozíkov uľahčili pomocou manuálne výklopnej plošiny umiestenej v priestore 2. dverí a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke, tzv. kneeling. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou, v ktorej osadili prístrojovú dosku VDO. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien a elektricky ovládanými strešnými vetrákmi. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu vo vozidle zabezpečili pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek.

Vozidlá boli dodané žltom vyfarební.

Prevádzka

Vozidlo #121 sa do prevádzky zaradilo začiatkom októbra 2024. Vozidlo bolo po sprevádzkovaní používané len na linkách zmluvnej dopravy pre závod Kia.

Vozidlo #122 sa do prevádzky zaradilo 25.11.2024. Využívané bolo na linkách zmluvnej dopravy aj na bežných linkách MHD.

Katalóg vozidiel

121 122

Legenda a štatistika

121nevyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.