Úvod

Prototyp kĺbového autobusu SOR City NB 18 bol predstavený v roku 2006. Na prototyp nadviazala v roku 2008 sériová výroba, ktorá bola ukončená začiatkom roku 2022. Vozidlá SOR NB 18 City vznikali v mestskom a medzimestskom vyhotovení. Vozidlá mohli byť vybavené naftovým, plynovým alebo hybridným pohonným ústrojenstvom. Od kĺbového vozidla boli odvodené aj štandardné autobusy SOR NB 12 City a trolejbusy SOR TNB 18 resp. Škoda 31 Tr SOR.

Dopravný podnik mesta Žiliny si na obdobie letných prázdnin 2024 prenajal jedno vozidlo z Dopravného podniku Bratislava. Neskôr bola doba prenájmu predĺžená do polovice septembra.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 180 2017 2024 2024 1
Spolu 2017   1

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3110 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 a 6570 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 43 + 1
Počet miest na státie 107
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16830 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9 F2CFE612C, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1400 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná a zadná náprava)
Klimatizácia Webasto Cool Top 220 RT-C
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 22 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 20 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového dvojčlánkového autobusu zhotovili z oceľových profilov a zvonka opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Jednotlivé články spojili kĺbom prekrytým prechodovým mechom. Naftový motor FTP Industrial Cursor umiestnili nastojato v motorovej veži situovanej v ľavej zadnej časti vozidla. Prenos krútiaceho momentu motoru na zadnú nápravu zabezpečili prostredníctvom automatickej prevodovky ZF. Nástup a výstup cestujúcich umožnili päticou dvojkrídlových, dovnútra otvárajúcich sa dverí s dopytovým otváraním Norgren umiestnených v pravej bočnici. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlo vybavili šedými plastovými sedadlami STER 6MS s textilným poťahom Castle prevažne v usporiadaní 2+2. Sedadlá určené prioritne pre cestujúcich so zhoršenou mobilitou odlíšili červenými poťahmi s príslušnými piktogramami. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou LED svietidiel. Prídržné tyče vyhotovili v červenom prevedení. Na vybrané zvislé tyče umiestnili USB nabíjačky. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti druhým až tretím dverám. Nakladanie a vykladanie kočíkov a invalidných vozíkov uľahčili pomocou manuálne výklopnej plošiny umiestenej v priestore 3. dverí a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke, tzv. kneeling. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou s možnosťou oddelenia priestoru prvých dverí. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien, jedným strešným ventilátorom a dvojicou výklopných strešných vetrákov. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek Webasto Cool Top 220 RT-C s možnosťou vykurovania.

Vozidlo vybavili optickým a akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD. Vozidlo vybavili interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením. Vozidlo osadili počítadlami cestujúcich. Vozidlo nalakovali do červenej farby.

Prevádzka

Jediné vozidlo tohto typu sa do prevádzky zaradilo začiatkom júla 2024 na linkách zmluvnej dopravy pre závod KIA Slovakia.

Vyraďovanie a likvidácia

Po skončení prenájmu bolo vozidlo vrátené Dopravnému podniku Bratislava.

Katalóg vozidiel

180

Legenda a štatistika

180vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.