Úvod

Solaris Bus & Coach predstavil v roku 2019 prototyp trojčlánkového trolejbusu Solaris Trollino 24. Použitím elektrickej výzbroje Škoda Electric vznikol trolejbus typu Škoda-Solaris Trollino 24 (výrobcom Škoda označovaný aj ako Škoda 38 Tr).

V roku 2023 bolo do Bratislavy dodaných 16 vozidiel typu Škoda-Solaris Trollino 24. Jedno z týchto vozidiel absolvovalo v marci 2024 v rámci schvaľovacieho procesu nového typu trolejbusu skúšobné jazdy v Žiline.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda-Solaris Trollino 24 6903 2023 2024 2024 1
Spolu 2023   1

Technické parametre

Dĺžka 24700 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3500 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm / 6000 mm / 7350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 121
Celkový počet miest 181 + 1
Pohotovostná hmotnosť 24750 kg
Celková hmotnosť 39330 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600/750 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení
Motor Škoda, štvorpólový asynchrónny motor s kotvou nakrátko a nútenou ventiláciou
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 320 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
druhá a tretia: ZF AV 133, portálová, hnacia
zadná: ZF RL 82 A, tuhá, aktívne riadená
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Konvekta UltraLight UL 500 EM
Chladiaci výkon klimatizácie 2x 24 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2x 30 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu štvornápravového trojčlánkového trolejbusu zhotovili z oceľových profilov a zvonka opláštili vymeniteľnými panelmi. Dvojicu asynchrónnych elektromotorov Škoda umiestnili na ľavú stranu vozidla pred druhú a tretiu nápravu. Elektrickú výzbroj situovali na strechu vozidla. Pre pohon vozidla mimo trakčné vedenie osadili vozidlo trakčnými batériami s LTO článkami. Dobíjanie batérií umožnili z trakčného vedenia počas státia alebo jazdy vozidla. Pre prívod elektrického prúdu do vozidla osadili poloautomatické tyčové zberače Faiveley Transport TSS 20.4 s laminátovými palicami Esko s možnosťou automatického stiahnutia a nasadenia na trolejové vedenie pomocou navádzacej striešky. Nástup a výstup cestujúcich umožnili päticou dvojkrídlových dverí, z ktorých druhé sú predsuvné, zvyšné otvárajúce sa dovnútra. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Bočné okná vyhotovili ako determálne so zatmavením.

Vozidlá vybavili sedadlami STER 8MU s červeným koženkovým poťahom v usporiadaní 2+2. Sedadlá vyhradené pre vybrané skupiny cestujúcich vybavili modrým koženkovým poťahom. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou Altro. Osvetlenie interiéru riešili pomocou LED svietidiel zapustených do obloženia stropu. Prídržné tyče vyhotovili v antikorovom prevedení. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti a vedľa druhých dverí. Nakladanie a vykladanie kočíkov a invalidných vozíkov uľahčili pomocou manuálne výklopnej plošiny umiestenej v priestore 2. dverí. Vozidlo vybavili systémom Wabco ECAS s možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke, tzv. kneeling. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a núteným vetraním. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek Konvekta UltraLight UL 500 EM s možnosťou vykurovania. Pre vodiča osadili klimatizačnú jednotku Konvekta KL 20 KDE.

Vozidlá vybavili interiérovým aj exteriérovým kamerovým systémom so záznamom, akustickým a optickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi a s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúci majú v interiéri k dispozícii aj USB nabíjacie konektory pre nabíjanie mobilných zariadení. Vozidlá nalakovali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení. Vozidlá osadili počítadlami cestujúcich so senzormi 3D Irma Matrix nad dverami.

Prevádzka

Testovaný trolejbus absolvoval po privezení z Bratislavy skúšobné jazdy bez cestujúcich, počas ktorých bola otestovaná prejazdnosť všetkých trolejbusových tratí s výnimkou obratiska pri OC Dubeň. Následne od začiatku dennej premávky 21.3. do obedných hodín 22.3.2024 bolo vozidlo nasadené na linky 4 a 14.

Vyraďovanie a likvidácia

Po najazdení predpísaného počtu kilometrov bola testovacia prevádzka ukončená a vozidlo bolo vrátené Dopravnému podniku Bratislava.

Katalóg vozidiel

6903

Legenda a štatistika

6903vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.