Úvod

Nízkopodlažné vozidlá Solaris Urbino 12 vyrábala poľská spoločnosť Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999 ako prvé autobusy pod značkou Solaris. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty i vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby tohto typu boli predstavené ďalšie dve modernizované verzie (generácie) modelového radu Urbino a v roku 2015 začal poľský výrobca produkciu úplne nového radu New Urbino. Vozidlá New Urbino sú ponukané v dĺžkových variantoch od 9 do 24 metrov. K dispozícií sú v prevedení s naftovým, plynovým, elektrickým a vodíkovým pohonom. Okrem nízkopodlažného prevedenia je v ponuke aj čiastočne nízkopodlažné prevedenie.

V Žiline bol v septembri 2023 testovaný autobus New Urbino 12 s vodíkovým pohonom, ktorý bol zapožičaný z DP Bratislava.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12 hydrogen AA-533DS 2023 2023 2023 1
Spolu 2023   1

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 51 (pri 5 os./m2)
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť ~13200 kg
Celková hmotnosť 18745 kg
Elektrická výzbroj trakčný menič Medcom

vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW
Kapacita trakčnej batérie Solaris High Power, LTO, 30,4 kWh, 750 V, 576 článkov
Motor 2x asynchrónny trojfázový motor zabudovaný v nábojoch kolies zadnej nápravy, kvapalinou chladený
Výkon motora 125 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 250 kW
Krútiaci moment motora 22000 Nm / 10300 rpm
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AxTrax AVE 130, portálová, so zabudovanými elektromotormi v nábojoch kolies
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta UltraLight 500 CO2 HP, s možnosťou vykurovania tepelným čerpadlom
Chladiaci výkon klimatizácie 20 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 14 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu zhotovili z oceľových profilov a zvonka opláštili vymeniteľnými panelmi. Elektromotory umiestnili do nábojov kolies zadnej nápravy. Nádrž na plynný vodík, elektrovýzbroj a palivový článok umiestnili na strechu vozidla. Trakčné batérie umiestnili vo veži zadnej časti vozidla. Nástup a výstup cestujúcich umožnili trojicou dvojkrídlových, dovnútra otvárajúcich sa dverí s dopytovým otváraním umiestnených v pravej bočnici. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlá vybavili šedými plastovými sedadlami STER 8MU s koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli šedou protišmykovou krytinou. Osvetlenie interiéru riešili pomocou LED svietidiel zapustených do obloženia stropu. Prídržné tyče vyhotovili v antikorovom prevedení. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík situovali oproti druhým dverám. Nakladanie a vykladanie kočíkov a invalidných vozíkov uľahčili pomocou manuálne výklopnej plošiny umiestenej v priestore 2. dverí a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke, tzv. kneeling. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a systémom nútenej výmeny vzduchu. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Konvekta UltraLigth 500 s prírodným chladivom CO2 s možnosťou vykurovania.

Vozidlá vybavili interiérovým aj exteriérovým kamerovým systémom so záznamom, akustickým a optickým informačným systémom s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi a s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúci majú v interiéri k dispozícii aj USB nabíjacie konektory pre nabíjanie mobilných zariadení. Vodič má k dispozícii tiež systém na monitorovanie mŕtveho uhla od firmy Brigade Electronics s ultrazvukovými senzormi na bočniciach karosérie. Vozidlá nalakovali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení, vonkajší vzhľad doplnili polepy s motívom vodíka.

Prevádzka

Vozidlo bolo verejnosti predstavené na Nám. Andreja Hlinku v poobedných hodinách 12. septembra 2023. Vozidlo vykonalo 3 prezentačné jazdy pre verejnosť.

Vyraďovanie a likvidácia

Po skončení testovacej prevádzky bolo vozidlo vrátené Dopravnému podniku Bratislava.

Katalóg vozidiel

AA-533DS

Legenda a štatistika

AA-533DSvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.